گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«رهبری و آماده سازی آنسامبل‌های سازی» (۱۶)

رهبر باید قبل از شروع تمرینات، تصور درستی از اهداف فرآیند تمرین داشته باشد. هنگامی که رهبر این اهداف را بیان می‌کند، نوازندگان احساس می‌کنند که بخشی از یک تلاش مشترک هستند؛ بیش از آن‌که بخواهند صرفاً آنچه را که رهبر ممکن است دیکته کند، دنبال کنند. آنان اگر بدانند که در فرآیند تمرین چه کاری قرار است انجام شود؛ با رهبر ارکستر «هم‌فکری» خواهند کرد. اهداف تمرین را به شیوه‌ای طراحی کنید که با درک واقع‌بینانه، قابل دست‌یابی باشند.

یکی از اهداف هر فرآیند تمرین این است که نوازندگان، اساسِ آن کارِ خاص را درک کنند. هدف دیگر آن است که رهبر ارکستر انتظارات خود در روند تمرین را برای آنان روشن کند. دراین‌جا فرض بر این است که رهبر ارکستر می‌داند که گروهش آماده‌ی انجام چه کارهایی است. با داشتن اهداف تنظیم شده‌ برای هر فرآیند تمرین خاص، رهبر می‌تواند آن تمرین را با دقت بیشتری برنامه‌ریزی کرده، نتایج به‌دست‌آمده را با دقت بیشتری اندازه‌گیری کند. با فرمول بندی اهداف فرآیند تمرین، رهبر می‌تواند مشکلات و راه‌حل‌ها را برای نوازندگان روشن کند.

برخی از اهداف کلی فرآیند تمرین ممکن است این‌ها باشند:
۱- آشنا کردن نوازندگان با موسیقی انتخابی
۲- حل مشکلات فنی و موسیقایی خاص
۳- به تصویرکشیدن زیبایی، ماهیت و روح آثار تمرینی
۴- کمک به پیشرفت گروه، با تمرکز بر اولویت‌های خاصی که نیاز به توجه بیشتری دارند. داشتن هدف در فرآیند تمرینِ خاص، باید هم‌چنین به ادامه‌ی حرکت به جلو و تضمین پیشرفت موسیقایی آنسامبل کمک کند.

اهداف فرآیند تمرین در هر جلسه‌ی خاص، از چارچوب یک فهرست فراتر می‌روند. متغیرهای زیادی در یک سناریوی معین دخالت دارندکه سبب می‌شوند نتوانیم چنین فهرستی را از هر پیامدی تهیه کنیم. این بدان معنا نیست که رهبر باید از تدوین این اهداف در برنامه‌ریزی‌هایش اجتناب کند یا آن‌ها را نادیده بگیرد. برعکس، این یکی از مهم‌ترین بخش‌های آماده‌سازی تمرین است. بدون اهدافِ فرآیند تمرین، تمرین فاقد جهت خواهد بود و مداومت در پیشرفت گروه را محدود خواهد کرد.
اهداف هر جلسه‌ی تمرین خاص را با دقت فرموله کنید و در پایان تمرین، ارزیابی کنید که به دست آمده باشند.
نمونه‌هایی از اهداف فرآیند تمرین (بسته به موقعیت) شامل این‌هاست:
(۱) تمرین یک رپرتوار خاص برای اجرای کنسرت
(۲) توسعه‌ی مهارت خواندن
(۳) توسعه‌ی سطح دقت نوازندگان در کار گروهی
(۴) بهبود حساسیت موسیقایی آنسامبل
(۵) تقویت نقاط ضعف خاص آنسامبل و
(۶) نواختن دقیق با رعایت کوک

با درنظرداشتن این اهداف عمومی، رهبر باید اهداف خاص‌تری را (که در سناریوی خاص) پاسخ‌گوی نیازهای گروه باشد، فرموله کند. این اهداف دقیق، با در نظر گرفتن موارد ضروری تمرین، در(فصل ۳) و اولویت‌های تمرین همراه با تمرینِ راه‌بردهای آموزشی، در (فصل ۸ تا ۱۶) فرموله می‌شوند.

نزهت امیری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است