صفیالدین عبدالمؤمن بن ابیالمفاخر یوسف بن فاخر اُرمَوی (۶۱۳ ق ارومیه- ۶۹۳ ق بغداد)
صفیالدین به عنوان بنیانگذار این مکتب، نظم نوینی در مبانی نظری موسیقی سرزمین های اسلامی ایجاد کرد. دستان بندی عود نزد ایرانیان و اعراب تا ظهور صفی الدین مبداء گام بالقوه است و هدف غایی صفی الدین به عنوان پایه گذار این مکتب اصلاح مواضع بی قاعده پرده وسطی بوده است و بر اساس تنبور خراسانی گام بالقوه ۱۷ نغمهای خود را معرفی کرد، گامی که متشکل از لیما و کما است.
جدول استخراجی از محاسبات فارمر در ابتدای کتاب شرح ادوار و همچنین نمودار احساسی فواصل گام بالقوه توسط خسرو مولانا در مقاله «نمودار احساسی فواصل» رسم شده است.
جدول شماره ۱: محاسبه نغمات بر اساس فرکانس هر نغمه با نت مبنای دوی میانی معادل ۲۶۱. ۶۳ هرتز
صفی الدین | نام نغمه | فرکانس (هرتز) |
۱ | ب | ۲۷۵/۵۹ |
۲ | ج | ۲۹۰/۳۰ |
۳ | د | ۲۹۴/۳۵ |
۴ | ه | ۳۱۰/۰۶ |
۵ | و | ۳۲۶/۶۰ |
۶ | ز | ۳۳۱/۱۶ |
۷ | ح | ۳۴۸/۸۳ |
۸ | ط | ۳۶۷/۴۴ |
۹ | ی | ۳۸۷/۰۵ |
۱۰ | یا | ۳۹۲/۴۶ |
۱۱ | یب | ۴۱۳/۴۰ |
۱۲ | یج | ۴۳۵/۴۶ |
۱۳ | ید | ۴۴۱/۵۴ |
۱۴ | یه | ۴۶۵/۱۰ |
۱۵ | یو | ۴۸۹/۹۱ |
۱۶ | یز | ۵۱۶/۰۶ |
۱۷ | یح | ۵۲۳/۲۶ |
۱۸ | یط | ۵۵۱/۱۷ |
۱۹ | ک | ۵۸۰/۵۸ |
۲۰ | کا | ۵۸۸/۶۹ |
۲۱ | کب | ۶۲۰/۱۰ |
۲۲ | کج | ۶۵۳/۱۹ |
۲۳ | کد | ۶۶۲/۳۱ |
۲۴ | که | ۶۹۷/۶۵ |
۲۵ | کو | ۷۳۴/۸۸ |
۲۶ | کز | ۷۷۴/۰۹ |
۲۷ | کح | ۷۸۴/۹۰ |
۲۸ | کط | ۸۲۶/۷۸ |
۲۹ | ل | ۸۷۰/۹۰ |
۳۰ | لا | ۸۸۳/۰۵ |
۳۱ | لب | ۹۳۰/۱۷ |
۳۲ | لج | ۹۷۹/۸۱ |
۳۳ | لد | ۱۰۳۲/۰۹ |
۳۴ | له | ۱۰۴۶/۵۰ |
جدول شماره ۲: فرکانس نغمه مبنا و دیگر نغمات و فاصله بین هریک از نغمه مبنا
صفی الدین ارموی | ||||
I2 | I1 | cent | ||
۱ | ۲۷۵/۵۹ | ۲۶۱/۶۳ | ۹۰ | |
۲ | ۲۹۰/۳۰ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۸۰ | |
۳ | ۲۹۴/۳۵ | ۲۶۱/۶۳ | ۲۰۴ | |
۴ | ۳۱۰/۰۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۲۹۴ | |
۵ | ۳۲۶/۶۰ | ۲۶۱/۶۳ | ۳۸۴ | |
۶ | ۳۳۱/۱۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۴۰۸ | |
۷ | ۳۴۸/۸۳ | ۲۶۱/۶۳ | ۴۹۸ | |
۸ | ۳۶۷/۴۴ | ۲۶۱/۶۳ | ۵۸۸ | |
۹ | ۳۸۷/۰۵ | ۲۶۱/۶۳ | ۶۷۸ | |
۱۰ | ۳۹۲/۴۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۷۰۲ | |
۱۱ | ۴۱۳/۴۰ | ۲۶۱/۶۳ | ۷۹۲ | |
۱۲ | ۴۳۵/۴۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۸۸۲ | |
۱۳ | ۴۴۱/۵۴ | ۲۶۱/۶۳ | ۹۰۶ | |
۱۴ | ۴۶۵/۱۰ | ۲۶۱/۶۳ | ۹۹۶ | |
۱۵ | ۴۸۹/۹۱ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۰۸۶ | |
۱۶ | ۵۱۶/۰۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۱۷۶ | |
۱۷ | ۵۲۳/۲۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۲۰۰ | |
۱۸ | ۵۵۱/۱۷ | ۵۲۳/۲۵ | ۹۰ | |
۱۹ | ۵۸۰/۵۸ | ۵۲۳/۲۵ | ۱۸۰ | |
۲۰ | ۵۸۸/۶۹ | ۵۲۳/۲۵ | ۲۰۴ | |
۲۱ | ۶۲۰/۱۰ | ۵۲۳/۲۵ | ۲۹۴ | |
۲۲ | ۶۵۳/۱۹ | ۵۲۳/۲۵ | ۳۸۴ | |
۲۳ | ۶۶۲/۳۱ | ۵۲۳/۲۵ | ۴۰۸ | |
۲۴ | ۶۹۷/۶۵ | ۵۲۳/۲۵ | ۴۹۸ | |
۲۵ | ۷۳۴/۸۸ | ۵۲۳/۲۵ | ۵۸۸ | |
۲۶ | ۷۷۴/۰۹ | ۵۲۳/۲۵ | ۶۷۸ | |
۲۷ | ۷۸۴/۹۰ | ۵۲۳/۲۵ | ۷۰۲ | |
۲۸ | ۸۲۶/۷۸ | ۵۲۳/۲۵ | ۷۹۲ | |
۲۹ | ۸۷۰/۹۰ | ۵۲۳/۲۵ | ۸۸۲ | |
۳۰ | ۸۸۳/۰۵ | ۵۲۳/۲۵ | ۹۰۶ | |
۳۱ | ۹۳۰/۱۷ | ۵۲۳/۲۵ | ۹۹۶ | |
۳۲ | ۹۷۹/۸۱ | ۵۲۳/۲۵ | ۱۰۸۶ | |
۳۳ | ۱۰۳۲/۰۹ | ۵۲۳/۲۵ | ۱۱۷۶ | |
۳۴ | ۱۰۴۶/۵۰ | ۵۲۳/۲۵ | ۱۲۰۰ |
نمودار احساسی فواصل گام بالقوه صفی الدین اُرمَوی
عبدالقادر مَراغی (۸۳۸-۷۵۴ ه. ق)
آخرین موسیقیدان مکتب منتظمیه و پیرو و منتقد آراء صفی الدین است و برموسیقی عثمانی بسیار تاثیر گذاشته است. دوران حیات عبدالقادر مقارن با حمله تیمور بود با یورش تیمور و فتح آذربایجان و بغداد توسط او عبدالقادر مانند دیگر هنرمندان به سمرقند پایتخت تیموریان منتقل شد. پیشتر در مقاله ای با عنوان «ساختارگام بالقوه در موسیقی دوران تیموری» نوشته هومان اسعدی در خصوص شیوه های مختلف دستان بندی در رسالات عبدالقادر مراغی ارائه شده است که منجر به شکل گیری سه گام بالقوه میشود. «گامی تحت عنوان گام بالقوه ی «صفی الدین دو۷» نیز توسط خسرو مولانا (مجموعه درسگفتارها و پژوهشهای انتشار نیافته) ارائه شده که عنوان گام بالقوه ی «مراغی دو۷» به دلیل شباهت این دو گام به یکدیگر مورد استفاده قرارگرفته است» (اسعدی ۱۳۸۱).
تنها تفاوت آن با گام بالقوه صفی الدین تنها در نغمه یز میباشد (۱۱۷۶ سِنت موسیقایی نغمه یز گام بالقوه صفیالدین و نغمه یز در گام بالقوه عبدالقادر برابر با ۱۱۱۰ سِنت موسیقایی است. مابقی نغمات در هر دو گام بالقوه یکسان هستند.)
جدول شماره ۱: فرکانس نغمه مبنا و دیگر نغمات و فاصله بین هریک از نغمه مبنا
عبدالقادر مراغی دو۷ | |||
I2 | I1 | cent | |
۱ | ۲۷۵/۵۹ | ۲۶۱/۶۳ | ۹۰ |
۲ | ۲۹۰/۳۰ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۸۰ |
۳ | ۲۹۴/۳۵ | ۲۶۱/۶۳ | ۲۰۴ |
۴ | ۳۱۰/۰۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۲۹۴ |
۵ | ۳۲۶/۶۰ | ۲۶۱/۶۳ | ۳۸۴ |
۶ | ۳۳۱/۱۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۴۰۸ |
۷ | ۳۴۸/۸۳ | ۲۶۱/۶۳ | ۴۹۸ |
۸ | ۳۶۷/۴۴ | ۲۶۱/۶۳ | ۵۸۸ |
۹ | ۳۸۷/۰۵ | ۲۶۱/۶۳ | ۶۷۸ |
۱۰ | ۳۹۲/۴۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۷۰۲ |
۱۱ | ۴۱۳/۴۰ | ۲۶۱/۶۳ | ۷۹۲ |
۱۲ | ۴۳۵/۴۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۸۸۲ |
۱۳ | ۴۴۱/۵۴ | ۲۶۱/۶۳ | ۹۰۶ |
۱۴ | ۴۶۵/۱۰ | ۲۶۱/۶۳ | ۹۹۶ |
۱۵ | ۴۸۹/۹۱ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۰۸۶ |
۱۶ | ۴۹۶/۷۵ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۱۱۰ |
۱۷ | ۵۲۳/۲۶ | ۲۶۱/۶۳ | ۱۲۰۰ |
نمودار احساسی فواصل گام بالقوه عبدالقادر مَراغی با عنوان «دوهفت»
مکتب دستگاهی ایران با گام بالقوه علینقی وزیری بر روی ساز تار معرفی و محاسبه شده است.
۱ نظر