مکتب اسکولاستیک بغداد
بنا بر گفته محسن حجاریان درباره مکتب اسکولاستیک: «با فروپاشی سلطه ساسانی، پارههایی از عناصر موسیقی ایرانی، چه از نظر تئوریک و چه از نظر اجرایی، به دمشق و بغداد انتقال یافت. مکتب اسکولاستیک بغداد یا مکتب مدرسی (۳-۷ هجری قمری) با بهرهگیری از تئوری موسیقی یونان باستان برای تشریح موسیقی، به همت موسیقیدان برجسته چون الکندی و ابن المُنَجم و فارابی و ابن سینا پایه گذاری شد» (حجاریان ۱۳۹۳).
نکته حائز اهمیت این است که تمامی دانشمندان و موسیقیدانان مذکور دستان بندی خود را بر روی ساز عود انجام دادهاند.
یعقوب بن اسحاق الکِندی مشهور به فیلسوف عرب ( ۱۷۷ ق- ۷۹۰ م بصره)
وی اولین گام بالقوه را در مکتب اسکولاستیک معرفی کرده است. به دلیل سرمشق قرار گرفتن گام ایشان برای موسیقیدانان ایرانی و استفاده از اصطلاحات فارسی مانند دستان، زیر و بم وهمچنین اشاره به عود نوازی ایرانیان در رسالاتش برای موسیقیدانان ایرانی و پس از خود دارای اهمیت است. از دلایل دیگر در باب اهمیت آراء الکندی به عنوان قدیمیترین ماخذی که فواصل را برسیمهای عود نامگذاری میکند در سدههای نخستین هجری و در مراکز مهم اسلامی میتوان اشاره کرد. اساسا کِندی نخستین کسی است که در آثارش برای نشان دادن نغمه ها از حروف ابجد استفاده کردهاست.
ما بر اساس نغمات و محاسبه هر یک برحسب سِنت، در مقدمه شرح ادوار، تصحیح تقی بینش و کتاب شناخت موسیقی ایران نوشته تقی بینش استخراج دادهها را انجام دادهایم.
جدول شاخص اندازهگیری گام بالقوه الکِندی محاسبات فارمر است. در تاریخ الموسیقی الشرقیّه سلیم الحلو ص ۲۸۶ ص ۱۳۷ شناخت موسیقی، نکته مهم در این جدول پرداختن فارمر به نغمه زائد یا مجنب سبابه است که یکی از دستاوردهای کندی ذکر این فاصله است.
جدول شماره ۱: ترتیب نغمات ۱۲ گانه روی سیم های عود که الکندی نغمه مبنا را نغمه لا گرفته است:
بم | مثلث | مثنی | زیراول | زیر ثانی |
ا | و | ک | د | ط |
ب | ز | ل (اکتاو اول) | ه | ی |
ج | ح | ا | و | ک (اکتاو دوم) |
د | ط | ب | ز | ا |
ه | ی | ج | ح | ب |
و | ک | د | ط | ج |
جدول شماره ۲: فاصله نغمات از نغمه مبنا به سِنت موسیقایی:
انف سیمها | ۷۹۲حاد – زیر ۲۹۴ – مثنی۹۹۶ – مثلث۴۹۸ – ۰بم |
زاید | ۹۰ |
مجنب | ۱۱۴ |
سبابه | ۲۰۴ |
وسطی | ۲۹۴ |
بنصر | ۴۰۸ |
خنصر | ۴۹۸ |
زاید | ۵۸۸ |
مجنب | ۶۱۲ |
سبابه | ۷۰۲ |
وسطی | ۷۹۲ |
بنصر | ۹۰۶ |
خنصر | ۹۹۶ |
زاید | ۱۰۸۶ |
مجنب | ۱۱۱۰ |
سبابه | ۱۲۰۰ |
وسطی | ۹۰ |
بنصر | ۲۰۴ |
خنصر | ۲۹۴ |
زاید | ۳۸۴ |
مجنب | ۴۰۸ |
سبابه | ۴۹۸ |
وسطی | ۵۸۸ |
بنصر | ۷۰۲ |
خنصر | ۷۹۲ |
زاید | ۸۸۹ |
مجنب | ۹۰۶ |
سبابه | ۹۹۶ |
وسطی | ۱۰۸۶ |
بنصر | ۱۲۰۰ |
خنصر | ۹۰ |
جدول شماره۳: محاسبه نغمات بر اساس فرکانس هر نغمه با توجه به نغمه لا که ۴۴۰ هرتز است.
اسحاق کندی | نام نغمات بعد از نغمه لا که نغمه مبناست | فرکانس (هرتز) | |
۱ | زائد | ۴۶۳/۴۸ | |
۲ | سی بمل | ۴۶۹/۹۵ | |
۳ | سی بکار | ۴۹۵/۰۳ | |
۴ | دو | ۵۲۱/۴۴ | |
۵ | دو دیز | ۵۵۶/۹۳ | |
۶ | ر | ۵۸۶/۶۵ | |
۷ | زائد | ۶۱۷/۹۶ | |
۸ | می بمل | ۶۲۶/۵۸ | |
۹ | می | ۶۶۰/۰۲ | |
۱۰ | فا | ۶۹۵/۲۴ | |
۱۱ | فادیز | ۷۴۲/۵۶ | |
۱۲ | سل | ۷۸۲/۱۸ | |
۱۳ | زائد | ۸۲۳/۹۲ | |
۱۴ | لابمل | ۸۳۵/۴۲ | |
۱۵ | لا | ۸۸۰/۰۰ | |
۱۶ | زائد | ۹۲۶/۹۶ | |
۱۷ | سی بمل | ۹۹۰/۰۵ | |
۱۸ | سی بکار | ۱۰۴۲/۸۸ | |
۱۹ | دو | ۱۰۹۸/۵۳ | |
۲۰ | دو دیز | ۱۱۱۳/۸۷ | |
۲۱ | ر | ۱۱۷۳/۳۰ | |
۲۲ | زائد | ۱۲۳۵/۹۱ | |
۲۳ | می بمل | ۱۳۲۰/۰۳ | |
۲۴ | می | ۱۳۹۰/۴۷ | |
۲۵ | فا | ۱۴۷۰/۶۰ | |
۲۶ | فادیز | ۱۴۸۵/۱۲ | |
۲۷ | سل | ۱۵۶۴/۳۶ | |
۲۸ | زائد | ۱۶۴۷/۸۴ | |
۲۹ | لابمل | ۱۷۶۰/۰۰ | |
۳۰ | لا | ۱۸۵۳/۹۲ | |
جدول شماره ۴: فرکانس نغمه مبنا و دیگر نغمات و فاصله بین هریک از نغمهها
فرکانس
نغمات |
فرکانس نغمه مبنا | فاصله هر نغمه از نغمه مبنا به سِنت موسیقایی | فاصله بین نغمات به سِنت موسیقایی | |
۱ | ۴۶۳/۴۸ | ۴۴۰ | ۹۰ | ۹۰ |
۲ | ۴۶۹/۹۵ | ۴۴۰ | ۱۱۴ | ۲۴ |
۳ | ۴۹۵/۰۳ | ۴۴۰ | ۲۰۴ | ۹۰ |
۴ | ۵۲۱/۴۴ | ۴۴۰ | ۲۹۴ | ۹۰ |
۵ | ۵۵۶/۹۳ | ۴۴۰ | ۴۰۸ | ۱۱۴ |
۶ | ۵۸۶/۶۵ | ۴۴۰ | ۴۹۸ | ۹۰ |
۷ | ۶۱۷/۹۶ | ۴۴۰ | ۵۸۸ | ۹۰ |
۸ | ۶۲۶/۵۸ | ۴۴۰ | ۶۱۲ | ۲۴ |
۹ | ۶۶۰/۰۲ | ۴۴۰ | ۷۰۲ | ۹۰ |
۱۰ | ۶۹۵/۲۴ | ۴۴۰ | ۷۹۲ | ۹۰ |
۱۱ | ۷۴۲/۵۶ | ۴۴۰ | ۹۰۶ | ۱۱۴ |
۱۲ | ۷۸۲/۱۸ | ۴۴۰ | ۹۹۶ | ۹۰ |
۱۳ | ۸۲۳/۹۲ | ۴۴۰ | ۱۰۸۶ | ۹۰ |
۱۴ | ۸۳۵/۴۲ | ۴۴۰ | ۱۱۱۰ | ۲۴ |
۱۵ | ۸۸۰/۰۰ | ۴۴۰ | ۱۲۰۰ | ۹۰ |
۱۶ | ۹۲۶/۹۶ | ۸۸۰ | ۹۰ | ۹۰ |
۱۷ | ۹۹۰/۰۵ | ۸۸۰ | ۲۰۴ | ۱۱۴ |
۱۸ | ۱۰۴۲/۸۸ | ۸۸۰ | ۲۹۴ | ۹۰ |
۱۹ | ۱۰۹۸/۵۳ | ۸۸۰ | ۳۸۴ | ۹۰ |
۲۰ | ۱۱۱۳/۸۷ | ۸۸۰ | ۴۰۸ | ۲۴ |
۲۱ | ۱۱۷۳/۳۰ | ۸۸۰ | ۴۹۸ | ۹۰ |
۲۲ | ۱۲۳۵/۹۱ | ۸۸۰ | ۵۸۸ | ۹۰ |
۲۳ | ۱۳۲۰/۰۳ | ۸۸۰ | ۷۰۲ | ۱۱۴ |
۲۴ | ۱۳۹۰/۴۷ | ۸۸۰ | ۷۹۲ | ۹۰ |
۲۵ | ۱۴۷۰/۶۰ | ۸۸۰ | ۸۸۹ | ۹۷ |
۲۶ | ۱۴۸۵/۱۲ | ۸۸۰ | ۹۰۶ | ۱۷ |
۲۷ | ۱۵۶۴/۳۶ | ۸۸۰ | ۹۹۶ | ۹۰ |
۲۸ | ۱۶۴۷/۸۴ | ۸۸۰ | ۱۰۸۶ | ۹۰ |
۲۹ | ۱۷۶۰/۰۰ | ۸۸۰ | ۱۲۰۰ | ۱۱۴ |
۳۰ | ۱۸۵۳/۹۲ | ۱۷۶۰ | ۹۰ | ۹۰ |
نمودار احساسی فواصل گام بالقوه الکِندی
فارابی (ابونصر محمد) (۲۵۹ق-۸۷۴م فاراب ماوراءالنهر ۳۳۹ق= 950م دمشق)
نخستین مولف آثار مهم موسیقایی بعد از اسلام و نوازنده طراز اول عود که جایگاه فواصل را روی وتر عود به خوبی مشخص میکند. پایهگذار مکتب اسکولاستیک بغداد و لقب وی معلم ثانی است.
۱ نظر