گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

انتشار سومین آلبوم نورا جونز:Not Too Late

نورا جونز Nora Jones را با آلبوم های “Come Away with Me ” و ” Feels Like Home ” که به ترتیب در سالهای ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴ منتشر شده اند، می شناسیم. آلبوم اول هشت جایزه گرمی را در سال ۲۰۰۳ برایش به ارمغان آورد و بیش از بیست میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رسید.

آلبوم ” Feels like Home” نیز در سال ۲۰۰۵ سه جایزه گرمی را به خود اختصاص داد و رتبه اول را در جدول فروش مجله Billboard به دست آورد. سومین آلبوم نورا جونز که ” Not Too Late” نام دارد به تازگی منتشر شده است.

نام اصلی جونز ” Geethali Norah Jones Shankar ” است، او که در سن ۱۶ سالگی نامش را رسما به ” Norah Jones ” تغییر داده، فرزند راوی شانکار Ravi Shankar، استاد مسلم سیتار هندی و همسرش Sue Jones است؛ در نیویورک متولد شده و دوران کودکی را در دالاس – تگزاس سپری نموده است. جونز تحصیلاتش را در دانشگاه تگزاس به پایان رسانده و دو سال پیاپی جایزه بهترین خواننده جز در مسابقات دانشجویی را به خود اختصاص داده است.

این بار نورا جونز در آلبوم جدیدش که ” Not Too Late ” نام دارد، گوشه چشمی نیز به سیاست داشته و ظاهرا در نوشتن متن کلیه ترانه های این آلبوم همکاری نموده است.

“جس هریس″ که نویسنده یکی از مشهورترین آهنگ های جونز ” Don’t Know Why ” و از همراهان همیشگی اوست، در این سی دی نیز حضور دارد، اما به عنوان نوازنده گیتار. او در این باره اظهار داشته “در این آلبوم نیازی به حضور نویسنده متن ترانه ها نبود، زیرا جونز هر ۱۳ آهنگ را یا خودش به تنهایی نوشته یا در نوشتن آنها همکاری جدی داشته است. در حقیقت این آلبوم فرصتی است برای محک زدن قدرت ترانه سرایی او. جونز پیش از انتشار اولین آلبومش توجه چندانی به نویسندگی متن ترانه ها نداشت، پس از آن نیز، علیرغم علاقه بسیار، هیچگاه وقت پرداختن به چنین مهمی برایش مهیا نگشت، اکنون پس از گذشت چندین سال برای اولین بار چنین موقعیتی برایش فراهم شده است. “

او می افزاید:” شاید اگر چهار سال پیش کسی نظر مرا در مورد نورا جونز جویا می شد، بدون شک او را یک خواننده و نوازنده پیانوی توانمند قلمداد می کردم، اما امروز قابلیت های بسیار دیگری از شخصیت این هنرمند و جنبه های متفاوت استعدادهایش به اثبات رسیده است.”

جونز در آلبوم جدیدش که بسیاری او را جنجالی ترین و بحث برانگیز ترین کار او قلمداد کرده اند، توانایی های مختلف خود را به نمایش گذاشته است، هر چند کماکان آهنگ ها آرام و سرشار از احساس است، اما این بار در پس هر یک، نگاهی پیچیده تر و طعنه آمیزتر نهفته است.

جونز که در ماه مارس ۲۸ ساله خواهد شد، اعلام نموده که جو آشفته سیاسی جهان امروز به نوعی مقارن با بلوغ شخصیتی او بوده و همین امر او را بر آن داشته که آلبومی در این باره منتشر نماید :”در این آلبوم سعی کردم قضایا را از بعدهای گوناگون مورد بررسی قرار دهم و نهایتا به نتایج کاملا واضحی دست یافتم. اکنون نیز برایم بسیار مشکل است که در مقابل اوضاع فعلی سیاسی سکوت اختیار کنم. احساس می کنم مردم به آگاهی و ادراک بیشتری نیاز دارند. “

به هر حال آلبوم ” Not Too Late ” هر چند در برخی از آهنگ ها نیم نگاهی به جنگ و سیاست دارد، اما مطلقا در مورد جنگ نوشته نشده، بلکه مضمون های عاشقانه ای چون جدایی، حسرت و پشیمانی نیز در بسیاری از آهنگ ها وجود دارد.

این آلبوم در اواخر ژانویه توسط کمپانی EMI در استرالیا و شرکت Blue Note Records در آمریکا منتشر شده است، تهیه کنندگی آن را لی الکساندر Lee Alexander نوازنده گیتار که در دو آلبوم قبلی جونز نیز شرکت داشت، بر عهده گرفته است. اوهمچنین در نوشتن متن ترانه های آلبوم همکاری داشته است. ” Not Too Late” در ۱۶ کشور مختلف جهان از جمله آلمان و فرانسه مقام اول فروش را به دست آورده است.

اولین آهنگ این آلبوم ” Thinking About You” در اوایل دسامبر ۲۰۰۶ در آمریکا به فرمت Mp3 با پرداخت هزینه، قابل دانلود بود. در اواخر ژانویه، جونز یک برنامه یک ساعته درباره این آلبوم برای پخش از شبکه رادیویی و تلویزیونی BBC ضبط کرد. در ۲۹ ژانویه ۲۰۰۷، “Not Too Late ” رکورد پیش فروش آلبوم ها را در سایت آمازون شکست، این در حالیست که پیش فروش دومین آلبوم جونز ” Feels like Home ” در لیست ده آلبوم اول، قرار داشت. این آلبوم در هفته اول فروش در انگلستان و کانادا رتبه اول و در ژاپن رتبه پنجم جدول فروش را به دست آورد.

جونز طبق برنامه اعلام شده، در نظر دارد طی توری یک ماهه که از ۱۳ آوریل آغاز خواهد شد، بیست و دو کنسرت در آمریکاس شمالی برگزار نماید. ظاهرا یکی از کنسرت های او مقارن با فستیوال جز نیواورلئان است.


npr.org

en.wikipedia.org

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۶

بیشتر بحث شده است