گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

احمدیان: موسیقی کلاسیک در ایران درآمد کافی ندارد

از چه سالی وارد ارکستر سمفونیک شده اید و چه فعالیت هایی به صورت سولیستی داشتید؟

از سال ۱۳۵۶ خورشیدی وارد ارکستر سمفونیک تهران شدم اما هیچگاه کنسرتو یا مورسویی را به عنوان سولیست اجرا نکردم.

چرا نوازندگی فاگوت را کنار گذاشتید؟

نوازندگی موسیقی کلاسیک در ایران حرفه درآمدزایی نیست. جدای از آن تصادف نسبتا شدیدی که با یک دستگاه مینی بوس خطوط درون شهری داشتم، ضایعه ای را در ناحیه گردنم ایجاد کرد که محرومیت مادام العمر از نوازندگی این ساز نازنین را برای من به همراه داشت.

از چه سالی وارد صدا و سیما شدید؟

از سال ۱۳۵۹ بصورت قراردادی و از سال ۱۳۶۹ به عنوان کارمند رسمی.

آهنگسازی را چگونه آغاز کردید؟

درست مثل بقیه آهنگسازها. ابتدا تصمیم گرفتم و بعد قلم و کاغذ پارتیتور را برداشتم و مشغول شدم.

چه آثاری در ژانر کلاسیک و کلاسیک سبک خلق کرده اید؟

آثاری که برای اجرا با ارکستر بزرگ تصنیف شده اند عبارتند از: سریال تلویزیونی ریشه در خاک (به کارگردانی مجید بهشتی)، سریال تلویزیونی اسناد چه می گویند (به کارگردانی نادر ابراهیمی)، فیلم کوتاه چرخ و فلکی، ای وای مادرم (با شعری از محمد حسین شهریار و با صدای اسفندیار قره باغی)، طلسم (بر اساس شعری از فروغی بسطامی)، طلوع، فاطلو، غزل عشق (با شعری از عطار و با صدای اسفندیار قره باغی)، کابوکی، مرگ یک اسطوره، محراب (با شعری از سهراب سپهری و با صدای سیامک علیقلی)، ترانه های یک آسمان پرنده عاشق و کوچه ها (با اجرای ارکستر مجلسی و ارکستر سنتی، با اشعاری از سهیل محمودی و با صدای حسن همایونفال)

چطور از فضای موسیقی کلاسیک کم کم به موسیقی لایت کلاسیک و پاپ گرایش پیدا کردید؟

همانطور که عرض کردم فعالیت هنری در بخش موسیقی کلاسیک در ایران، از درآمد قابل توجهی برخوردار نیست. هیچکدام از سرمایه های مادی ماندگاری که به دست آورده ام از مشاغل دولتی ام حاصل نشده و محصول فعالیتهای خصوصی ام در زمینه موسیقی پاپ بوده اند. با وجودیکه به این سبک از موسیقی گرایش عمیقی ندارم.

این روزها را چگونه می گذارنید؟ آیا ممکن است باز فعالیت در زمینه موسیقی را از سر بگیرید؟

با وجودیکه در حال حاضر پیشنهاد مناسبی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد برای سازماندهی و فعال سازی کنسرتها و رسیتالهای دانشجویی دارم اما امیدوارم جامعه هنری ایران هرگز شاهد فعالیت مجدد من در زمینه موسیقی نباشد. این وضعیت فرصت مناسبی را برای مدیریت چهره های جوان تر و کاردان تر فراهم خواهد کرد.



از راست به چپ: فرهاد شمس (فلوت)، مجید انتظامی (ابوا)، محمد رضا احمدیان (فاگوت)، محمود تقدسی (کلارینت) و جاوید ( غلامحسین) مجلسی (هورن)
سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است