گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی از نشست پایگاه های اطلاع رسانی
موسیقی کلاسیک ایران در شیراز

افتتاحیه ی نشست رسمی پایگاه های اطلاع رسانی موسیقی کلاسیک ایران روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۸۶ با حضور تعدادی از وبلاگ نویسان و صاحبان پایگاه های مجازی و حضور عده ای از علاقه مندان به موسیقی و همچنین دکتر مسیح افقه، استاد دانشگاه و مدیر گروه موسیقی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، مجیدروزی طلب، مدیر آموزشگاه آزاد موسیقی تماشاگه راز و شهرام ممتحن، مدیر آموزشگاه آزاد موسیقی آبنوس و رییس انجمن موسیقی فارس برگزار شد.

در ابتدای نشست، عبدالرضا زارعی، مدیر اجرای نشست، در مورد روند کلی کارهای اجرایی مربوط به نشست و همچنین اهداف آن صحبت کرد. در ادامه روزی طلب و ممتحن هر یک درباره نقش سایت و وبلاگ ها در رشد واعتلای موسیقی کلاسیک ایراد سخنرانی کردند. سپس ایشان در سخنان خود به جایگاه پایگاه های اطلاع رسانی به طور مفصل توضیحاتی داد و در ادامه به نقش تحقیق و پژوهش در توسعه فرهنگ موسیقی اشاره و تاکید کرد که باید جامعه فرهنگی و هنری و علمی ایران، موسیقی را به عنوان یک علم بپذیرد و به طور صرف، نسبت به آن به شکل تفننی و تفریحی نگاه نشود.

وی همچنین از صاحبان وبلاگ و سایت ها خواست به تحقیقات مفیدی که دانشجویان رشته ی موسیقی انجام می دهند، توجه عمیق داشته باشند و از آن به عنوان مطالب برگزیده در مجموعه های مجازی خود استفاده کنند.

در پایان دکتر افقه به تأثیر عمیق روابط بین این دوستان و مراکز پژوهشی علمی نیز که در راستای موسیقی ایران فعالیت می کنند، تأکید نمود.
در ادامه مراسم افتتاحیه، هنرمندان جوان دانشکده موسیقی شیراز به اجرای برنامه بصورت دو نوازی تار و کمانچه پرداختند. پس از اجرای موسیقی سجاد پورقناد سردبیر مجله “گفتگوی هارمونیک” پشت تریبون قرار گرفت و تاریخچه ای از ورود موسیقی ایران و موسیقیدانانش به روی فضای مجازی مطالبی را ارائه کرد.

در پایان مسعود مصلی نژاد، نوازنده و سازنده تار به اجرای قطعاتی از موسیقی محلی فارس پرداخت و به این صورت، نخستین نشست رسمی صاحبان پایگاه های اطلاع رسانی موسیقی پایان یافت.

در این نشست ها بخاطر خلف وعده مسئولین موسیقی شهر شیراز در تحویل تالار حافط شیراز برای برگزاری این نشست، برنامه در تالار کوچک آموزشگاه آبنوس برگزار شد که از نظر صدا برداری و طراحی به هیچ وجه جوابگوی چنین برنامه ای نبود، ضمن اینکه این برنامه به خاطر همین مشکل یک ماه هم به تاخیر افتاده بود و خلف وعده دوباره مسئولین در شیراز، برای علاقمندان موسیقی اینترنتی دلگیر کننده بود.

روز پنجشنبه، نشست های تخصصی صبح با حضور اعضای جامعه مجازی حوزه موسیقی در تالار سبز کوچک آموزشگاه آبنوس برگزار شد که طی آن تعدادی از وبلاگ نویسان به بیان عقاید و طرح مقاله های خود پرداختند. در ابتدای نشست فرید دهدزی، نویسنده نشریه تخصصی موسیقی مقام موسیقایی، روزنامه اعتماد ملی و … با موضوع قابلیت ها، نقصان ها، راهکارها در بحث وبلاگ های موسیقی و راهی به سوی تشکیل NGO ها، بحث را آغاز کرد.

وی فقدان استراتژی و هدفمندی را در این راستا بسیار خطرناک توصیف نمود و آن را آفتی برای سایت ها و وبلاگ های موسیقی دانستند و در ادامه به پرهیز از موازی کاری و طرح گفتارهای شخصی و احساسی تاکید کرد.

در ادامه عطا نویدی یکی دیگر از شرکت کنندگان با طرح مقاله ای با عنوان نقد رسانه های مجازی و غیر مجازی در ترویج موسیقی ایرانی، راهکارهایی را به رسانه های جمعی و رسمی و حتی غیررسمی پیشنهاد نمود.

نشست بعد از ظهر پنج شنبه نیز در همان مکان قبلی برگزار شد که در این برنامه آروین صداقت کیش، از اعضای نویسندگاه پایگاه موسیقی “گفتگوی هارمونیک” و از مدرسین موسیقی در شیراز و تهران، با مقدمه ای از تاریخچه ساخت وبلاگ و سایتهای موسیقی و تفکیک اهداف بوجود آمدن آنها، به جنبه های علمی اطلاع رسانی و استفاده از پایگاه های مجازی در دنیای امروزه پرداخت.

در ادامه لازم به ذکر است در میان این برنامه ها، گفتگوهای بسیاری ما بین اعضای پایگاههای اطلاع رسانی صورت گرفت که نتایج پرباری را به عنوان اولین نشست دربرداشت. اعضای شرکت کننده در این هم اندیشی بعد از بازدید از مجموعه تاریخی تخت جمشید در آموزشگاه موسیقی تماشاگه راز گرد هم آمدند و نتایج نشست را به تحلیل پرداختند.

مراسم اختتامیه هم با جمع بندی نهایی اهداف نشست و اجرای دو نوازی ویولن رجا محمدی و محمد بناکار نوازنده تنبک همراه بود. پس از آن آواز خوانی مجید روزی طلب با تار مصلی نژاد و ایراد سخن و بیان خاطره از سوی استاد رحیم فتح علی زاده، پیر موسیقی محلی فارس، بر طراوت مراسم اختتامیه افزود.
پایان بخش برنامه اجرای دونوازی نی و سه تار، توسط علی نجفی و سجاد پورقناد از نویسندگان “گفتگوی هارمونیک” بود. پس از پایان برنامه، نخستین نشست پایگاه های مجازی موسیقی سراسر کشور با “شام مهربانی” پایان یافت. در مقالات آینده به مقالاتی که در این نشست مطرح شد بیشتر میپردازیم.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۵

بیشتر بحث شده است