گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

افشاری: انتظاراتی که بازار از تولید کننده دارد در جهت پایین آمدن قیمت و کیفیت است

شما تا امروز چند مدل بلزو متالوفون وسیلوفون ساخته اید؟


چهار نوع بلز که عبارتند از ۱.۵ اکتاو دیاتونیک (در ۳ سایز کوچک،متوسط وبزرگ) و نیز بلز۲ اکتاوکروماتیک، سه مدل متالوفون( باس، آلتو و سوپرانو) و سه مدل سیلوفون(باس،آلتو و سوپرانو).

در مورد رنگ سازها توضیح دهید.

نکات مختلفی را در رابطه با رنگ تیغه ها باید در نظر داشت: ۱ـ انعکاس نور: برای اینکه چشم کودک دچار خستگی ناشی از نگاه کردن مستمر به ساز نشود تیغه ها باید از انعکاس نور کمتری برخوردار باشد. ۲ـ ترکیب رنگ: به دلیل داشتن سه گام اصلی و سه رنگ اصلی، رنگ تیغه ها از ترکیب این مجموعه حاصل می شود. ۳ـ نوع رنگ: رنگ تیغه ها به روش کوره ای و جذب مولکولی است.

سازهای شما با چه آرمی در بازار توزیع میشود؟

آرم سازها به شکل یک پروانه است.

چرا جعبه رزونانس برخی از سازهای شما پلاستیکی است؟

سازهای چوبی که به مناطق مرطوب ارسال می گردید، به دلیل رطوبت زیاد منطقه دچار شکستگی می شد ما برای رفع این مشکل جعبه رزونانس را از جنس پلاستیک طراحی کردیم تا در مقابل رطوبت مقاومت بیشتری داشته باشد.

ارتباط شما با بازار چگونه است؟

از زمانی که ما شروع به تولید این وسایل نمودیم به دلیل کنترل قیمت سعی نموده ایم تولیدات خود را مستقیم و بدون واسطه به آموزشگاه های موسیقی و مهدهای کودک ارائه دهیم. در تهران این امر میسر میباشد ولی در شهرستانها وضع کمی فرق میکند. البته انتظاراتی که بازار از تولید کننده دارد در جهت پایین آمدن قیمت و در نهایت کیفیت است و به نظر من ارتباط اینگونه با بازار باعث افت کیفی سازهای ما میشود. وعقیده ی شخصی من اینگونه است که در هیچ شرایطی نباید کیفیت کار را تنزل داد.


متالافون باس دیاتونیک

سازهای شما در شهرهای دیگر غیر از تهران توزیع میشود؟

سازهای ما در شهرستانها علاوه برتوزیع مستقیم به آموزشگاه در فروشگاهها و مغازه های لوازم موسیقی نیز پخش میشود. شهرهایی مثل همدان، شیراز، تبریز، مشهد، رشت وساری و. ….

در رابطه با مضرابها توضیح بدهید.

در اولین نمونه ای که ما از روی آن شروع به کار کردیم جنس مضرابها چوبی بود. ما نیز به تبع آن مضرابها را به نجار سفارش میدادیم و به این طریق ساخته میشد. اما بعد به این نتیجه رسیدیم که مضرابها را باید از جنس پلاستیک بسازیم. مضرابهای چوبی به دلیل اینکه خاصیت ارتجاعی ندارند خیلی زود میشکنند ولی مضربهای پلاستیکی به دلیل خاصیت ارتجاعی دوام بیشتری دارند. دسته ی مضراب هم طوری طراحی شده که به وسیله ی شیارهای سطح دسته، از سرخوردن دست کودک روی مضراب جلوگیری شود.

نمونهای اوّلیه چه تفاوتی با سازهای امروزی شما دارند؟

با توجه به اینکه از همان ابتدای کار، الگوهای متنوع و نیز نقشه های فنی سازهای استاندارد خارجی را در اختیار نداشتیم به تجربه و به مرور زمان سعی کردیم کیفیت ساخت سازهایمان را بهتر کنیم. نمونه های اوّلیه ما با نمونه های امروزی از نظر مواد اولیه، کیفیت قالب، رنگ تیغه ها، صدا و طنین ساز قابل مقایسه نیستند ، به نظر من سازهای امروزی ما با توجه به امکانات فعلی به حد قابل قبولی در مقایسه با نمونه های داخلی رسیده است.

علی نجفی ملکی

علی نجفی ملکی

علی نجفی ملکی متولد ۱۳۶۲ تهران
لیسانس حقوق
نوازنده نی

دیدگاه ها ۴

بیشتر بحث شده است