گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

تاریخچه ورود موسیقی ایران به اینترنت

قسمتی از مطلبی که پیش رو دارید در اولین جلسه همایش پایگاه های مجازی موسیقی کلاسیک ایران توسط سجاد پورقناد خوانده شد که درباره ورود موسیقی ایرانی روی اینترنت اطلاعاتی آورده شده است. این اطلاعات مربوط به سایتهای پربیننده و جدی موسیقی ایران است که از زمان آشنایی نویسنده با اینترنت در حدود ۸ سال پیش تا کنون گرد آوری شده است؛ واضح است که سایتهای زیادی درباره موسیقی ایران روی اینترنت وجود داشته اند که در این مقاله یا به دلیل نا آشنایی نویسنده و یا کم بودن زمان فعالیت آنها، از دید نویسنده این مطلب دور مانده اند، ولی با خواندن این مطلب میتوان از تحوالات کلی موسیقی روی اینترنت با خبر شد.

از ۸ سال پیش که بنده وارد دنیای مجازی شدم به سرعت به سراغ علاقه خود یعنی موسیقی مخصوصا” موسیقی ایرانی رفتم.

سایت های انگشت شماری در آن زمان در مورد موسیقی ایرانی وجود داشت که بعضی به دلیل نداشتن کیفت قابل توجه از نظر طراحی و مطلب قابل عرض نیستند و بعضی دیگر امروز فعالیتی ندارند و تعطیل شده اند.

البته باید توجه داشت که به دلیل رواج نداشتن استفاده از اینترنت در آن زمان، تنها راه آشنایی با سایتها از طریق “search engine” مخصوصا “Yahoo” بود. از اولین سایت های مربوط به موسیقی ایرانی که تا امروز نیز به فعالیت خود مشغول است سایت انتشارات “کرشمه” بود که در آن مجموعه ای از محصولات این شرکت به همراه تصاویر و بیوگرافی هایی از هنرمندان بعلاوه اطلاعاتی در مورد موسیقی ایرانی به زبان انگلیسی وجود داشت که این سایت همچنان پابرجاست.

این سایت و سایت شخصی محمدرضا شجریان احتمالا اولین سایت های رسمی موسیقی ایران هستند و فعالیت خود را از سال ۱۹۹۹ آغاز کرده اند. البته سایت محمدرضا شجریان با آدرس “www.shajarian.com” احتمالا توسط این هنرمند مدیریت نمی شده و امروز نیز این سایت دیگر وجود ندارد و به جای آن سایت “دل آواز” به آثار و فعالیتهای ایشان می پردازد.

در سال ۲۰۰۰ سایت “ایران ملودی” که فعالیت های وسیعی در زمینه فروش آثار موسیقی بوسیله اینترنت داشت تاسیس شد که این سایت به تازگی دچار اشکال شده است؛ دیگر سایتی که در این سال تاسیس شد سایت “شیدا” است که تا امروز بدون تغییر خاصی روی اینترنت قابل دسترسی است.

در سال ۲۰۰۰ اتفاق مهمی در زمینه استفاده اهالی موسیقی در اینترنت روی داد که آن استفاده از گروپ های یاهو (که در آن زمان کلوب نامیده میشد) بود که علاقه مندان زیادی را هر روز پای اینترنت می کشید. اولین گروپ هایی که فعالیت جدی داشتند و در آنها بحث های موسیقی رواج داشت گروپ ” شجریان ۲” (عجیب است که اولین گروپ شجریان با پسوند ۲ ساخته شده!) و گروپ “موسیقی اصیل ایرانی” بود که پس از یک سال (یعنی سال ۲۰۰۱) گروپ “سه تار” با مدیریت مسیح آذرخش گوی سبقت را از دیگر گروپ ها ربود و افراد زیادی را به عضویت این گروپ در آورد.

سال ۲۰۰۱ سال شکوفایی موسیقی ایرانی در اینترنت بود؛ سایتهای بزرگی مانند “موسیقی هنری ایران” با مدیریت رضا کلانتری نوازنده تار و سه تار و “ایران فلامنکو” با مدیریت فرشاد عابدینی سپهر نوازنده گیتار فلامنکو افتتاح شد. این دو سایت عمده فعالیتشان پخش اخبار موسیقی بود که “ایران فلامنکو” امروزه با نام “Artmusic.ir” همچنان به فعالیت مشغول است ولی “موسیقی هنری ایران” نزدیک به دو سال است که فعالیت خاصی ندارد.

در همین زمان سایتهای انتشارات “سروش” و سایت “IRIB” (که مقداری از فایل های موسیقی آرشیو خود را به صورت آن لاین با کیفیتی نازل روی اینترنت گذاشته بود) فعال شدند که به خاطر نداشتن فعالیت جدی موسیقی از در مورد آنها صحبت نمی کنیم.

هنرمندانی که در سال ۲۰۰۱ وارد اینترنت شدند “رضا والی” آهنگساز نامدار ایرانی مقیم آمریکا است که امروز در آدرسی جدید سایت خود را راه اندازی کرده است. در همین سال سایت مرکز موسیقی “بتهوون” هم راه اندازی شد که مدتی است دچار مشکل شده است.

در سال ۲۰۰۲ پیمان ناصح پور نوازنده تنبک به جمع انگشت شمار موسیقیدانهای دارای وب سایت پیوست که تا امروز شاید پرکارترین موسیقیدان ایرانی روی اینترنت بوده است. پیمان ناصح پور به غیر تولید مطالبی به زبان فارسی و انگلیسی در مورد تنبک و سازهای کوبه ای ایرانی و غیر ایرانی، مدیریت گروپ هایی را در یاهو به عهده دارد که فعالیت زیادی در مورد موسیقی کوبه ای ایران، موسیقی آذری و موسیقی ایرانی دارد که اکثرا به زبان انگلیسی به فعالیت می پردازند.

در سال ۲۰۰۳ گروپ “موسیقی ایران زمین” تاسیس شد که در این گروپ (که زیر نظر مازیار انصاری فعالیت می کرد) اهل موسیقی به آپلود کردن فایل های موسیقی و بحث درباره آنها می پرداختند که با تلاش مدیر این گروپ، بیننده های زیادی به سمت آن سرازیر شدند، بطوری که تا سال ۲۰۰۴ این گروپ، نزدیک به ۷۰۰ عضو داشت.

در سال ۲۰۰۳ حداقل ۵۰ گروه با نامهای مختلف به فعالیت مشغول بودند که بعضی نام هنرمندی را یدک میکشیدند و بعضی نام سازی را… با این کار، نبود وب سایت های هنرمندان و سایت های مرجع سازهای موسیقی ایران کمتر احساس می شد.

مشکلی که در این زمان وجود داشت، سئوالاتی بود که افراد میخواستند به صورت عمومی مطرح کنند و مجبور بودند که به تمام گروپ های بفرستند، این موضوع باعث می شد که هر روز اعضای این گروپ ها با تعداد زیادی از نامه هایی که محتوایی مانند هم داشتند روبرو شوند.

این مشکل با جلسه ای که با شرکت مدیران پربیننده ترین گروپ های موسیقی ایرانی برگزار شد حل شد. در این نشست قرار شد گروپ “موسیقی ایران زمین” به خاطر نام و فعالیتش محل بحث های دوستدران موسیقی باشد. این گروه همچنان فعال است و نزدیک به دوهزار نفر عضو دارد.
مهمترین خصوصیتی که باعث میشودعلاقمندان موسیقی بیشتر از فروم های موسیقی از گروپ های یاهو استقبال کنند، دریافت خبرهای گروپ با ایمل اشخاص و نیز داشتن محلی برای آپ لود فایل در گروپ ها است.

در سال ۲۰۰۴ با ترویج فرهنگ وبلاگ نویسی بسیاری از کسانی که قادر به احداث سایت موسیقی نبودند، به ساخت وبلاگ های تخصصی موسیقی روی آوردند که بیشتر آنها از سرویس “پرشین بلاگ” استفاده میکردند. این وبلاگها به مرور زمان فعالیت خود را به دلایل مختلف به حالت تعطیل درآوردند و شاید امروز وبلاگهایی که از آن دوره فعالیت دارند کمتر از انگشتان یک دست باشند.

دوره بعدی که باز علاقمندان موسیقی به سمت وبلاگ نویسی روی آوردند و تا امروز هم ادامه دارد، بیشتر به دو سال است که آغاز شده ولی اینبار اکثرا” از سرویس “بلاگفا” استفاده میکنند. هرچند استفاده آنها کمتر به روز نوشت و وبلاگ می خورد و بیشتر فعالیت دست و پا شکسته یک سایت را در آنها می بینیم.

بیش از یک سال پیش شاید بتوان گفت، مهمترین اتفاق در عرصه موسیقی کلاسیک ایران روی اینترنت افتاد که افتتاح فهرست “سل” بود. در این سایت اخبار و مقالات روزانه موسیقی از تمام خبرگزاریها و سایتها و وبلاگها جمع آوری و به منبع اصلی لینک داده می شود. در این فهرست میتوان لینک پایگاه های فعال موسیقی و هنرمندان آن را مشاهده کرد.

سایت هایی که در زمینه موسیقی کلاسیک ایران فعالیت جدی داشته اند و فاصله زیادی با دیگر سایتها از نظر تولید مطلب داشته اند، دو سایت “گفتگوی هارمونیک” با تولید بیش از ۱۲۰۰ مطلب در هر روز و “گیتار برای همه” با تولید ۶۱۹ به طور نا منظم هستند. سایت های دیگری مانند “هنر و موسیقی” و “آفتاب” نیز که در زمینه موسیقی فعال هستند بیش از ۹۰% مطالب خود را از دیگر سایتها تهیه می کنند.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۱۹

  • درود. جای تعجب است که نامی از آهنگ سرا نبرده اید که بیش از یک سال است بهترین فروشگاه موسیقی در ایران است ahangsara.com . ضمن اینکه مجله موسیقی آهنگ سرا اطلاعات جامعی در باره ژانرهای مختلف موسیقی ارایه می کند.
    لازم به تذکر است که پر بیننده ترین سایت موسیقی ایرانی در جهان iransong می باشد که از آن هم در گزارش شما نامی برده نشده است.

  • سلام دوست گرامی؛ سایت آهنگسرا سایت جدیدی است و جزو سایتهایی که از نظر تاریخی در مطلب ما مورد بحث قرار گرفتند نمیتواند باشد و مجله آن هم از نظر تولید مطلب نمیتواند ارزش خاصی داشته باشد چون از سایتهای دیگر مطالبش تهیه میشود.
    iransong هم با وجود اینکه سایت پربیننده ای است و از سال ۲۰۰۲ تا به حال فعالیت دارد ولی یک فروشگاه معمولی مثل بسیار فروشگاه های موسیقی ایرانی است که نه جزو اولین ها بوده نه در ژانر موسیقی جدی فعالیت میکند که مربوط به بحث ما باشد. اگر امروز یک نگاه به صفحه اول آن بیندازید متوجه منظور بنده خواهید شد.

  • ba salam khedmate aghaye pur ghanad,kheyli ajibe ke shoma migid site art music 90 darsade matalebesh az jahaye digast!bale shayad in harfe dorost bashe amma yadetun rafte ezafe konid ke bakhshe guitare in site be onvane ye site kamelan mostaghel dare amal mikone eine va bish az 85 darsade maghalatesh male khodeshe ke nevisandehaye site zahmate tarjomasho mikeshan.shoma hamin alan ye negahi be un site bekonid va faghat bebinid chand ta maghale va mosahebeye khareji dar morede guitar classic va guitar flamenco az bad az eid rafte ru site.vaghti migid in site 90 darsadesh az matalebe jahaye digast bayad tu parantez ezafe konid ke un 10 darsad ebaghi munde hamash male bakhshe guitare ke hamkaraye un iste zahmate tarjomasho mikeshan.badesham site iran flamenco kojash khabarie ? az bad az eid shoma tedade akhbar va tedade maghalati ke umade ru site ro beshomordi mibinid ke tedade maghalate 4 barabare akhbar hastesh !!

  • آقای فاطمی فرمایش شما درست هست ولی باز گفته بنده را رد نمی کند. بیشتر از ۹۰% فعالیت این سایت مربوط به مقالات دریافتی از سایتهای دیگر است و قسمتی هم که به گفته شما فعالیت زیادی دارد نسبت به سایتهایی مثل همین سایت خوب به طور محسوسی فعالیت کمتر است.
    در جایی که از iranflamenco نام بردم منظورم سایت قدیم بود که اخبار موسیقی را منعکس میکرد و همانطور که گفتم بعدها تبدیل به artmusic شد.

  • من فکر می کنم اگر سایت هنر و موسیقی بخش گیتار فلامنکو و کلاسیک را تعطیل کند برای وجهه این سایت بهتر باشه . مخصوصا در بخش فلامنکو اطلاعات ناقص و بی مفهوم ارائه می شود و همچنین ترجمه های ویرایش نشده . من هم توصیه می کنم حتما بخش فلامنکو و کلاسیک هنر و موسیقی را مطالعه کنید و بعد از آن به سایت هایی همچون http://www.flamenconews.ir و guitar4all
    مراجعه کنید
    بعد از مطالعه و بازدید به سادگی می توانید قضاوت کنید که اگر هنر موسیقی بخش گیتار خود را تعطیل کند آیا برای وجهه آن بهتر است یا خیر

  • bale aghaye purghanad doroste ke dar jayi ke az iran flamenco nam bordid manzuretun site ghadim bude va badan goftid tabdil be art music shode amma bayad bad az in jomle ezafe mikardid ke in site niz aknun dar bakhshe guitar be eraeye maghalat amuzeshi va mosahebehaye motenave az navazandegane khareji va dar mavaredi mahdud be eraeye akhbar mashghul mibashad.baghieie bacheha ke in matalebe shoma ro mikhunan manzure shoma ro motevajeh nemishan ,inke migid manzuram in bud khodetun faghat manzure khodetuno motevajeh mishid na baghie.be nazare man shoma in maghalati ke dar bareye baghieie sit ha minevisid bi taraf nist ba dalaieli ke zekr kardam.

  • آقای فاطمی خیلی متاسفم که چنین برداشتی را داشتید. شما توجه داشته باشید در این مقاله به ترینها پرداختیم که در زمینه اینترنت و موسیقی جدی فعالیت می کنند. هنر و موسیقی با اینکه جزو پر کارترین سایت ها است ولی در تولید مطلب جزو ترین ها نیست.
    فقط یک نگاه گذرا به سایت هایی که در فهرست سل قرار داردند می توانند به شما این موضوع را نشان دهند که بنده در این نوشته به بسیاری از آنها نپرداختم چون جزو ترینها نبودند ولی به این معنی نیست که سایت های ضعیفی هستند.

  • khanome leila bagheri bayad be arzetun beresunam mamulan site ahyi ke khubtar hastan doshman ziad peida mikonan va hame azashun bad migan,shoma ham in harfatun faghat az ru hesadate va bas.hala dalil chie ke az site guitar all hemaiat mikonid ? dalilesho man midunam chonke aslan site shoma va guitar 4 all poshte parde ye site hastan va tavasote ye nafar edare mishan faghat esmeshun fargh mikone.badesham age edea mikonid ke mostaghelid taze hanuz 6 mah nashode sitetun rafte ru internet,un site 6 sale ru internet faghat 46 ta majale iran flamenco zade ke har kodum chandin maghale tushe ( alave bar maghalat va mosahebehayi ke kharej az majale umade ru site )bakhshe musighidanane jahanesh biografie 25 nafar az navazandeha hast hade aghal shoma chi ???? hajme maghalatetuno akhe darid ba un site moghayese mikonid ?jalebe ehsas mikonid behtar ham hastid.

  • قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری . آنهایی که به دنبال مطالب خوب در مورد موسیقی بخصوص گیتار هستند ، خودشان میدانند که کجا به دنبال آن بگردند مخصوصا مطالب در رابطه با موسیقی فلامنکو و کلاسیک و احتیاج به ذکر نام سایتی نیست

  • salam aghaye purghanad man azatun khahesh mikonam ke shoma faghat matalebe elmi mesle hamishe bezarid ru site va az injur maghalat ke baese janjal beine baghieie site ha mishe khod dari konid,hala aslan mohmme mage ke kodum site dare che kar mikone hamin ke in site ha daran hame zahmat mikeshan kafie mohem nist ke ki tarikhchash che bude va che kar mikarde,shoma ke ba vaziate musighi tu iran ashna hastid va khodetun midunid ke in mataleb baese janjal mishe chera in chiza ro aslan minevisid? hamin maghalate mofidi ke mizarid ru isto edame bedid va kari be baghie nadashte bashid .movafagh bashid

  • من فکر میکنم خیلی خوب باشه که آدم ها خودشون را با اسم واقعی معرفی کنند . اولا فلامنکو نیوز سایت من نیست و من هم نمیدونم مال کی هست . توجه کن آقای فاطمی که من اصلا مقیم ایران نیستم و به من ربطی هم نداره اونجا چی میگذره . فقط در همین حد بدون که مقالاتی که فلامنکو نیوز در همین به قول شما شش ماه منتشر کرده در ایران بی سابقه بوده و اصلا فکر می کنم مقایسه آن با هنر و موسیقی باعث خجالت هست .

  • سلام آقای پور قناد! مطلب جالبی بود! فکر می کنم علت این افت و خیزهای فراوان موسیقی روی نت هم خودش جای کار داشته باشه!که البته به شرایط موسیقی در کشورمون هم مربوط می شه!
    پاینده باشید! به این مطلب لینک دادم

بیشتر بحث شده است