گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جواد داوری به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت

جواد داوری (1327-1399)

جواد داوری نوازنده سنتور و تنبک و از هنرمندان موسیقی استان گلستان صبح روز دوشنبه ۲۴ آذر از درگذشت. داوری از مدت‌ها پیش به دلیل بیماری زمینه‌ای و برای جراحی قلب باز به بیمارستان مراجعه کرد و در همان زمان درگیر بیماری کرونا شد.

این هنرمند پیشکسوت گرگانی در سال ۱۳۲۷ در خانواده‌ای که همگی اهل موسیقی بودند به دنیا آمد و از دوستان نزدیک محمدرضا لطفی از دوران کودکی تا زمان مرگ بود. این دو هنرمند در سال ۱۳۴۳ اولین گروه خود با نام «ایرانشهر» را تأسیس و همکاری آن‌ها شکل گرفته است. داوری با این گروه که محمدرضا لطفی در آن حضور داشت در رادیو گرگان به اجرای آهنگ های محلی پرداخت.

اولین موفقیت موسیقایی او در دوره جوانی زمانی بود که در اردوهای رامسر به همراه محمدرضا لطفی شرکت کرد و هر دو برنده جایزه اول در سازهای خود شدند. داوری به دلیل نبود استادان کاردان موسیقی در گرگان، بیشتر با کمک دوستان و به صورت خودآموز به فراگیری سنتور و موسیقی می پرداخته است.

پس از عزیمت محمدرضا لطفی به تهران و استفاده از استادان هنرستان شبانه، داوری هم مدتی از محضر زنده یاد محمد حیدری استفاده می کند.

او پیش از این در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفته بود: محمدرضا لطفی ۳۰ سال دیگر برای توسعه فرهنگ و موسیقی ایران جا داشت، متأسفانه سال گذشته موسیقی ایران با رفتن استاد جلیل شهناز بی‌پدر، و حال با از دست رفتن استاد لطفی بی‌مادر شد. امیدوارم شاگردان و افراد زحمت‌کش این مسیر بتوانند کمبودهای موسیقی را جبران کنند و نبود استاد لطفی را پوشش دهند. نگرانم سرنوشت موسیقی کشور، در شرایطی که استاد لطفی با این توان و انرژی، عشق به موسیقی و زحمت‌های فوق‌العاده‌ای که در سال‌های اخیر داشت، به جایی برسد که جمع کردن و مهارش سخت باشد، زیرا در سال‌های گذشته موسیقی کشور شرایط خوبی نداشت. امیدوارم هوشمندان و علاقه‌مندان هنر موسیقی و شاگردان زحمتکش، بتوانند این کمبود را جبران کرده و ادامه‌دهنده راه استاد لطفی باشند تا زحمات ۵۰ ساله این استاد که ۳۰ سال آن ممتد بود، قدر دانسته شود.

جواد داوری ۷۲ ساله بود که به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است