گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

عبدالوهاب شهیدی درگذشت!

عبدالوهاب شهیدی (۱۳۰۱‌-۱۴۰۰)

عبدالوهاب شهیدی نوازنده عود و خواننده برجسته موسیقی دستگاهی ایران صبح امروز در سن ۹۹ سالگی چشم از جهان فروبست. شهیدی در سال های اخیر چند بار به دلیل کهولت سن و بیماری در بیمارستان بستری شده بود و این بار نیز به دلیل مشکل قلبی راهی بیمارستان شده بود.

عبدالوهاب شهیدی فرزند میرزا حسن شهیدی ملقب به صدرالاسلام و متخلص به طوبی بود. او دهم مهرماه سال ۱۳۰۱ در شهر میمه متولد شد. شهیدی مشوق اصلی خود را پدرش می‌داند؛ پدر او که تا ۱۳ سالگی عبدالوهاب بیشتر زندگی نکرده است، تنها چند مثنوی را با آواز به او می آموزد.
بعد از آشنایی عبدالوهاب شهیدی با اسماعیل مهرتاش، وی نزد او با فنون موسیقی و تئاتر آشنا می شود و در چندین تئاتر موزیکال با او همکاری می کند.

در سال ۱۳۳۵ روابط عمومی ارتش توانست برنامه‌ موسیقی در رادیو پخش کند که یکی از خوانندگانش عبدالوهاب شهیدی بود که چهار سال در این برنامه همکاری داشت.

عبدالوهاب شهیدی ابتدا یادگیری ساز سنتور را شروع کرد اما پس از چند سال علاقه‌مند به ساز عود شد و آن را فرا گرفت. شهیدی معتقد است یک خواننده حتماً باید بر یک ساز موسیقی اشراف داشته باشد. در بسیاری از ساز و آواز های شهیدی همراهی عود وی نیز شنیده می شود و کم و بیش او با این ساز به تکنوازی و همنوازی هم پرداخته است؛ یکی از آلبوم هایی که از تک نوازی‌ عود او منتشر شده است، آلبومی به نام «راز عود» است که توسط انتشارات سرنا صوت بازنشر شده‌است.

او در سال ۱۳۳۹ در برنامه گل‌ها شروع به فعالیت و همکاری با رادیو کرد و تا سال ۱۳۵۷ در بسیاری از این برنامه‌ها شرکت کرد؛ حضور او در برنامه گلها بسیار جدی و پر تعداد بوده است که امروز تقریبا تمام این آثار در دسترس است. شهیدی با اجرای بیش از ۲۳۰ برنامه، از فعال‌ترین هنرمندان برنامه گل‌ها بوده و رتبه سوم بیش‌ترین برنامه موسیقی در گل‌ها را دارد.

وی هم‌چنین چندین بار در برنامه‌های جشن هنر شیراز شرکت کرد و در این برنامه‌ها با هنرمندان سرشناسی چون جلیل شهناز، فرامرز پایور، اصغر بهاری، حسین تهرانی، رحمت‌الله بدیعی، حسن ناهید و محمد اسماعیلی همکاری کرد.

عبدالوهاب شهیدی در اجرای آوازهای محلی نیز پیش‌رو بود و آوازهای محلی در میان آثار وی نقش برجسته‌ای دارند.

مستند «شهیدی، عود، آواز» درباره زندگی و فعالیت هنری عبدالوهاب شهیدی با تمرکز بر خوانندگی، نوازندگی عود و بازیگری تئاتر به تهیه کنندگی و کارگردانی هومن ظریف در مراحل پایانی ساخت بود. 

مراسم تشییع پیکر این هنرمند نامی در روز چهارشنبه بیست و دوم اردیبهشت ساعت ده صبح برگزار خواهد شد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است