گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آیا بتهوون به دست پزشک خود درگذشت؟

به گفته یک آسیب شناس وینی، پزشک این موسیقی دان شهیر با تجویز بیش از حد دارویی نادرست و حاوی ترکیبات سرب، سهوا موجب مرگ او شده است. محققین دیگر چندان با این نظر موافق نیستند اما همه بر این نکته که بتهوون در سالهای قبل از مرگ به شدت بیمار بوده است، اتفاق نظر دارند.

تحقیقاتی که قبل از این انجام گرفته است نشان میدهد که بتهوون دچار مسمومیت سرب بوده است. آثار این سم ابتدا در موها و دو سال قبل در ذرات بافت استخوانی وی یافت شده است. این یافته ها برای نظریه تاکید میکنند که مسمومیت سرب، از دلایل اصلی بیماری و سپس مرگ او در سن ۵۷ سالگی بوده است.

اما کریستین ریتر (Christian Reiter)، متخصص پزشکی قانونی مدعی است که پس از ماهها کار طاقت فرسای تجسسی بر روی تارهای موی بتهوون، بیش از هر کس دیگر در اینباره مطلع است.

ریتر در گفتگو با اسوشتدپرس گفته است که تحقیق و تجسس او – که نتایج آن در مجله بتهوون منتشر شده است- نشان میدهد که در ماههای پایانی عمر بتهوون، غلظت سرب خون او، پس از هر مرتبه ویزیت پزشکش، آندریاس واوروش (Andreas Wawruch)
که وی را برای معالجه ورم شکم تحت درمان قرار داده بود، بالا میرفته است. این دوزهای کشنده به کبد وی نفوذ کرده و در نهایت موجب مرگش شدند.

به گفته ریتر که رئیس بخش پزشکی قانونی در دانشگاه پزشکی وین است : «مرگ او به علت معالجات دکتر واوروش صورت گرفت. هرچند که نمی توان دکتر واوروش را هم مقصر دانست زیرا او از کجا می دانست که کبد بتهوون آنقدر بیمار است؟»

در آن زمان هیچ کس نمی دانست.

پزشکان تنها در جریان کالبد شکافی که پس از مرگ این موسیقی دان در ۲۶ مارس سال ۱۸۲۷ انجام گرفت، متوجه شدند که بتهوون از سیروز کبد و همچنین آب آوردگی شدید شکم رنج می برده است. به گفته ریتر، واوروش برای کاستن از درد و رنج وی، جراحت شکم وی را با مرهمی حاوی سرب پانسمان کرده است.

با وجود اینکه مسمومیت سرب در آن زمان شناخته شده بود، مقدار سرب موجود در مرهم ها، در صورت سلامت کلی شخص، در حد کشنده نبوده است، اما واضح است که دکتر واوروش نمی دانسته است این درمان مستقیما کبد بیمار را هدف گرفته و موجب از کار افتادن آن می شود.

واوروش در دفتر یادداشتهای روزانه خود نوشته است که حتی قبل از آغاز تورم شکم، ماهها قبل از مرگ بتهوون برای جلوگیری از ابتلا وی به ذات الریه اپیدمیک، نمک های حاوی سرب برایش تجویز کرده بوده است. این نکته اعتقاد محققین به وجود مسمومیت سرب را به شدت تقویت می کند.

اما به گفته ریتر، ضربه نهایی توسط مرهم حاوی سرب وارد شده است.

تجزیه چند تار مو نشان دهنده اینست که در چهار مرتبه در محدوده زمانی ۵ دسامبر ۱۸۲۶ تا ۲۷ فوریه ۱۸۲۷، که بتهوون در یادداشتهایش به مراجعه و معالجه پزشک اشاره کرده است، “چند مرتبه مقدار سرب موجود در بدن او به شدت افزایش یافته است؛ «هربار که شکم وی برای خارج کردن مایعات جمع شده در میان احشا، سوراخ می شده و سپس با مرهم سرب پوشانده می شده، تراکم سرب در مو بالا رفته است.»

این نظریه برای دیگر محققین این موضوع بسیار هیجان انگیز بوده است.

بیل والش (Bill Walsh)، سرپرست تحقیقاتی که دوسال قبل بر روی قطعاتی از استخوان بتهوون انجام گرفت و سرب فراوانی نیز در آن کشف شد، میگوید: «تحقیقات ریتر نشان میدهد که بتهوون در ۱۱۱ روز آخر عمر خود در معرض مقدار بسیار زیاد سرب بوده که این سرب در دارویی که توسط پزش تجویز شده، وجود داشته است.» تحقیقات والش نیز بر این دلیل بروز بیماری و ناتوانی شدید بتهوون صحه میگذاشت اما مرگ وی را به واوروش مربوط نمی کرد.

او می گوید که تار مو معمولا به اندازه استخوان قابل اطمینان نیست و استخوانها نشان می دهند که مسمومیت سرب در طی سالها را نشان می دهد در حالی که مو تنها نشان دهنده یک دوره چند ماهه است.

او می افزاید: «با مو، شما با بخشی از بدن سر و کار دارید که مدام در معرض مواد خارجی مانند شامپو، گرد و غبار و مواد موجود در هوا و شرایط آب و هوایی خاص است. غشای بیرونی مو نیز مستعد پوسیدگی و زوال است.» به گفته او، برای رسیدن به نتیجه قطعی باید آزمایشهایی در همان نقطه از بدن بتهوون که در ماههای آخر زندگی مورد درمان قرار می گرفته انجام شوند.

msnbc.msn.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۶

  • ba salam .agha man 1 khahesh daram.lotfan raje be bozargane mosighi enghad etelaate ghalat nadin baziash vaghan eftezahe chon manbaee movasaghi nadare bekhosos raje be ludwig van beethoven.dar bazi jaha shoma in shakhsiate bozorgo ba neveshtehaton takhrib mikonin.

  • ۱ nokte dar bareye symphony avale beethoven.shoam goftin in kar khaili jaleb naboode va montaghed ziad dashte va sabk bishtar be mozart va hyden shabihe..sabk .aval in ke tarikhe daghighe tasnife in symphony daghighan malom nist chon dar dast neveshtehaye beethoven naboode ba vojode in dar tamrinhaye konterpoan marbot be sale 1795 zamani ke beethoven nazde albrechtsberger teorisisaian bozorg tahsil mikard ghataati az finale in symphony dide mishavad..symphony 1 nokhost dar sale 1800 dar vian ejra shod.ghesmate aval manande hyden va mozaert ba moghadamei ahese shoro mishavad .az ekhtesasate in symphony an ast ke ba vojode symphony dar ote major ast moghadamei dar tonalideye famajor aghaz mishavad va pas az teye laminor va solmajor be akorde ote major miresad.in tahavole jadidi boode dar gharne 18.va montaghedan bishatar be jahate adame reayat sonate classic beethoven ro morede enteghad gharar dadan

  • agha darbareye chopin ham matlab benevisin .to bishtare matlabaton faghat esme chopin hast.va az peter ilych tchaikovsky ham hamintor.man khodam asheghe beethoven o mozartam.vali az in 2 honarmandam matlab benevisin bad nist

  • با تشکر از مطلب جالب شما، اما تصویر ماسک بتهوون را اشتباه انتخاب کرده اید. این ماسک در سن ۴۰ سالگی برداشته شد وماسک پس از مرگ، به تناسب موقعیت، بیماری و رنج بسیاری که کشیده بود، بسیار لاغر و تکیده است.

بیشتر بحث شده است