گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

حمایت جامعه‌ی موسیقی ایران از هنرمندان و مردم افغانستان در برابر طالبان

سازهای تخریب شده توسط عوامل طالبان

بیانیه‌ی هنرمندان موسیقی ایران در حمایت از هنرمندان افغانستان و محکوم کردن ستیزه‌جویی طالبان در مقابل فرهنگ و هنر و ملت افغانستان:
باید در برابر قتل موسیقی و انسانیت ایستاد 

بار دیگر جهان شاهد قدرت‌نمایی جهل و تحجر شده و در کمال ناباوری این بیدادگری با بی‌تفاوتی و یا چشم‌پوشی قدرتمندان و منادیان حقوق بشر، دموکراسی غربی، دموکراسی دینی و مدعیان بشردوستی همراه شده است.

در هنگامه‌ی جنگ‌افروزی طالبان، ملتی در عسرت و خفقان فرو می‌غلتد و آخرین بارقه‌های شور و امید و وجدان در میان بیداردلان افغان به قربانگاه رانده می‌شود. دره‌یی که زمانی نقطه‌ی کانونی مقاومت در برابر هجوم بیگانگان بود و مسعود‌ها هسته‌ی امید و نجات را در آن بنا نهاده بودند، اکنون در بی‌پناهی و مظلومیت به آخرین سنگر رویارویی روشنایی با تاریکی و تباهی بدل شده است.

این بار اما تفکر بنیادگرا در سکوت و با حمایت برخی قدرتمندان، بر تاریخ، حال و آینده‌ی یک ملت شوریده و در گام‌های خونریز خود نه تنها به قتل هنرمند و غیرهنرمند همت بلند داشته، بلکه از انهدام سازهای هنرمندان نیز ابایی به خود راه نمی‌دهد.

ما هنرمندان موسیقی، جهانیان را به دیدن حقایق و وقایع افغانستان فرا می‌خوانیم و خواهان توجه و پشتیبانی از ملت رنجور این کشور هستیم و اعلام می‌کنیم که نابود کردن سازهای موسیقی، اعلان جنگ با فرهنگ و هنر و هنرمند و ستیز با انسانیت است. باور داریم که امروز باید بر علیه جنگ و نفرت‌پراکنی همصدا شویم و اندیشه‌‌های واپس‌گرا را محکوم کنیم و تلاش کنیم تا جهان وادار به واکنش علیه ظلم و جنایت سیستماتیک علیه یک ملت شود.

ما به جهان نهیب می‌زنیم که ستیزه‌گری با فرهنگ و موسیقی، لکه‌ی سیاهی بر روح انسان در تاریخ خواهد بود و به این وسیله با محکوم کردن اعمال طالبان در افغانستان، رفتارشان را معادل جنایت علیه بشریت و فرهنگ ستیزی نظام‌مند می‌دانیم و خواستار میانجی‌گری دولت‌ها و افکار عمومی جهان و مواجهه با طالبانیسم در افغانستان و مناطق پیرامونی هستیم.

ما با یاری‌گیری از سعدی و اندکی تغییر در کلام شیرین او، با نگرانی از آینده‌ی همزبانان افغان و هنرمندان افغانستان، با زبان پاک پارسی بانگ برمی‌آوریم:
چو‌ عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند [و نشاید] قرار

ما امضا کنندگان این بیانیه از عموم هنرمندان جامعه‌ی موسیقی ایران دعوت می‌کنیم که به این کارزار بپیوندند.

برای امضای این بیانیه به این لینک مراجعه فرمایید.

#موسیقی_ایران_و_افغانستان

***
در پی توافق‌نامه صلح دوحه میان دولت ایالات متحده آمریکا با طالبان که منجر به خروج اغلب سربازان آمریکایی و ناتو از افغانستان در سال ۲۰۲۱ شد، طالبان حملات گسترده‌ای را آغاز کرد و در زمان کوتاهی تمام مناطق کشور افغانستان را به جز دره پنجشیر، به تصرف در آورد. امروز کشورهای زیادی در جهان در عوض محکوم کردن دولت خشونت طلب طالبان در پی همراهی و حمایت از آن هستند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است