گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رابطه عشق و تنفر موسیقی و فناوری (۴)

این اثر در تابستان سه سال پیش ظرف مدت کوتاهی همچون انفجاری بزرگ و با شکوه، جهان فناوری محور موسیقی را تکان داد و به سمبلی از پیوند هنر در کنار قدرت فناوری و یادآوری حقیقت عریان عشق بدل شده است. داستان از این قرار است که یک استودیو در ایالت ایلینوی آمریکا، چندی پیش خبری را در وب سایت خود و در نشریات مکتوب محلی مبنی بر برگزاری رقابت «آنلاین» خوانندگی و آهنگ سازی منتشر می کند.

این استودیو از شرکت کنندگان می خواهد که لینک آثار خود را از طریق بارگذاری در یوتیوب (۹) برای شرکت در این مسابقه ارسال کنند.

اما در کمال تعجب چندی پس از اعلام این مسابقه، یک نامه در یک پاکت بزرگ از مردی ۹۶ ساله به نام فِرِد اِستوبا به استودیو می رسد. این مرد در نامه خود نوشته بود که آگهی مسابقه آهنگ سازی را در روزنامه خوانده و ترانه ای را که برای همسرش سروده برای شرکت در مسابقه همراه این نامه پست کرده. مدیر استودیو پس از مطالعه نامه و شعر ترانه، تحت تاثیر قرار می گیرد و پس از تماس با این مرد از او اجازه می خواهد که تیمی حرفه ای با امکانات مدرن بر ترانه او کار کند.

حاصل همکاری این مرد ۹۶ ساله با تیمی از نوازندگان و خوانندگان جوان و استفاده از بروز ترین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزارهای موسیقی، آهنگی می شود به نام «لورین عزیزم» که در تابستان همان سال یعنی سال ۲۰۱۳ یکی از خبرساز ترین و موفق ترین ترانه های مستقل موسیقی بوده است.

«لورین عزیزم» در اتریش در رتبه ۱۴ فهرست ۴۰ تک ترانه برتر شوی تلویزیونی Ö۳ که تک ترانه های برتر اتریشی، ترانه های برتر دانلودی، زنگ آهنگ ها و آهنگ های انتظار تلفن همراه را جمعه هر هفته معرفی می کند، قرار گرفته. این تک ترانه در فهرست ترانه های پرفروش کشور سوئیس و در فهرست ترانه های برتر «اولتراپاپ» کشور بلژیک و فهرست ۱۰۰ آهنگ پرفروش آمریکا به ترتیب در رتبه های ۳۱ و ۴۲ قرار گرفت و رکورد مسن ترین هنرمند با تک ترانه پرفروش در جدول بیلبورد آمریکا را از آن فِرِد اِستوبا (۱۰) کرد.

رابطه عشق و تنفر موسیقی و فناوری، بحثی است که شاید با اشکال مختلف اما با مضمون مشابه کم و بیش همه ما یا وارد آن شده ایم یا حداقلا شاهد درگرفتن این بحث بوده ایم. تنفر از فناوری و تاثیرات آن بر موسیقی به همان اندازه که طرفدار دارد، مخالف هم دارد. واهمه هایی از این دست در مقابل میلیون ها اتفاقی که امروز در زمینه هنر و با کمک فرصت های فناوری رخ می دهد ضرورت پرداختن به ارتباط هنر و فناوری و فرزندان این وصلت که همان آثار هنری هستند را هر چه بیشتر پررنگ می کند.

پی‌نوشت   

۶- Video Kileed The Radio Star
۷- The Buggles
۸- Internet Killed The Video Star
۹- Youtube.com
۱۰- Fred Stobaugh

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان

محمدعلی پورخصالیان
متولد ۱۳۵۷ تهران
نویسنده، مترجم، نوازندۀ پیانو، کیبورد و سینتی‌سایزر و طراح صدا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است