گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی برگزار شد

دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی با حضور هنرمندان موسیقی نواحی در تالار حافظیه شیراز کار خود را آغاز کرد. به گزارش روابط عمومی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی، دامون شش بلوکی دبیر علمی این جشنواره گفت: در این جشنواره که جغرافیای متنوع فرهنگی، ادبی و هنری را پوشش می‌دهد افراد شاخصی از قومیت‌های مختلف حضور دارند.

وی ادامه داد: در طی روزهای برگزاری جشنواره با حضور گروه‌های مطرحی از ۱۸ استان موسیقی های کهن و غنی مناطق مختلف را ارائه خواهیم داد تا مخاطبان با این گنجینه عظیم موسیقایی ایران آشنا شوند.
این پژوهشگر موسیقی نواحی بیان داشت: امیدوارم با بستر سازی محکم در شهری چون شیراز هر روز اتفاقات وسیع و حرفه ای را شاهد باشیم چرا که ما با بخشی از فرهنگ و هنر روبرو هستیم که در سراسر دنیا جز ارزشهای هرکشوری محسوب می شود.

به نظرم این بخش از هنر موسیقی ما نیازمند همت، تعامل و همکاری بخش‌های بزرگ دولتی و خصوصی است و امیدوارم روز به روز اتفاقات حرفه ای تر را شاهد باشیم.

دبیر عملی دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی در پایان ضمن تشکر از همکاری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خاطر نشان کرد: یک هفته بهترین و قوی ترین پتانسیل فرهنگی و هنری را در شیراز شاهد خواهید بود.

بعد از صحبتهای دامون شش بلوکی گروه موسیقی قشقایی ائل آی به سرپرستی میلاد شهریاری قطعاتی از موسیقی ایل قشقایی را در سه بخش با حضور نوازندگان باسابقه قشقایی و به خوانندگی مسعود صابری اجرا کردند و سپس محمد شکارچی نوازنده پیشکسوت کمانچه لری در همراهی با یک نوازنده جوان به دونوازی پرداختند.

بخش دیگری از موسیقی لرستان به اجرای سرنا نوازی احسان عبدی پور نوازنده باسابقه اختصاص داشت که در دونوازی با سام آبدالی قطعاتی از رپرتوار موسیقی نواحی لرستان به مخاطبان ارائه دادند.

بخش دوم اجراهای شب گذشته به گروه موسیقی سیستان و بلوچستان به سرپرستی فاروق رحمانی با حضور نوازنده پیشکسوت قیچک خداداد شکل‌زهی اختصاص داشت که مقام‌های موسیقی بلوچستان را اجرا کردند.

اولین شب از اجرای دومین جشنواره ملی موسیقی و آیین‌های اقوام ایرانی با اجرای گروه موسیقی بوشهر شبدیز به سرپرستی و خوانندگی محسن حیدریه و نواختن موسیقی کار ،موسیقی مذهبی، خیام خوانی دم دم سحری و نیز حرکات آیینی این منطقه به پایان رسید.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است