گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره ویبراسیون در ویولا (۳)

انتقال ویبراتو بین انگشتان
در تمرین یک که برگرفته از استادم برونو جیورانا (Bruno Giuranna) ست، دینامیک­‌هایی را به ویبراتوی دارای مشخصات بالا اضافه کنید تا صدا را از پیانیسیموی ظریف به فورتیسیموی گرم و پرشور و دوباره به پیانیسیموی ظریف تبدیل کنید. حین نواختنِ کرشندویِ هر نت دقت کنید که آیا انگشت مورد نظر دارای سطح قابل قبولی در اوج صدا است یا خیر. تمام ویژگی­‌های یک آرشه‌­کشی خوب را به‌کار برید: منطقه آرشه‌کشی، وزن، پراکندگی موی آرشه.

زمانی که در پیانیسیمو هستید آرشه را به‌اندازه‌ای مصرف کنید که بتوانید با افزایش سرعت و وزن به کرشندوی مناسبی برسید. پس از تسلط در فواصل دوم،  فواصل سوم، چهارم، پنجم، ششم، هفتم و اکتاوها را در گام (ر ماژور) انجام دهید. همیشه دقت کنید که ویبراتوی شما چگونه به شکل­‌گیری دینامیک شما از پیانیسیموی جادویی تا فورتیسیموی زیبا و پرشور کمک خواهد کرد.

اتود شماره پنج کرویتزر (تمرین دو) روشی دیگر برای تمرین انتقال ویبراتو از انگشتی به انگشت دیگر است. برای بعضی از نوازندگان اهمیت رسیدن به چارچوب امن و صحیح دست باعث می­‌شود نسبت به نوک انگشتان بی‌­رغبت باشند.

در تغییر مداوم نوک انگشتان برای رسیدن به ویبراتوی پرشور، زوایای انگشتان با تغییر رنگ صدا به‌طور طبیعی تغییر می­‌کنند. این تغییرات ظریف، پیوسته فرم خشک دست را که اغلب باعث خستگی و سفتی آن می­‌شود از بین می‌­برد.


برای تسلط کامل بر اتود شماره پنج کرویتزر در اولین پوزیسیون
• آن را در پوزیسیون های بالاتر هم تمرین کنید. در پوزیسیون دوم با (ر بکار)، در پوزیسیون سوم با (می بکار)، در پوزیسیون چهار با (فا دیز)، در پوزیسیون پنج با (سل بکار).
• همانند قبل با آرشه کشی های مختلف با توجه به وزن، سرعت و منطقه آرشه کشی از پیانو به فورته و برعکس تمرین کنید.
• دقت کنید که ویبراتوی شما چگونه با کرشندو به فورته و با دیمینوئندو به پیانو تبدیل می شود بدون توجه به اینکه کدام انگشت را بکار می برید.
• برای آماده کردن انگشتان چهارم از قبل فکر کنید و مطمئن شوید که اولین انگشت زمانی که در اوج قرار می گیرد برای اینکه با قسمت نرم خود روی سیم قرار گیرد، آماده است.
• دقت کنید که طنین قوی ویولا را در تغییر پوزیسیون ها حفظ خواهید کرد.

رپرتوار
شکل دادن به جملات موسیقی به معنی بالا و پایین رفتن ظریف در دینامیک با رعایت خطوط هارمونی و ملودی هر جمله است. در ابتدای سونات شوبرت ( مثال ۱) دقت کنید که چگونه ویبراتو به اوج و فرود ملودی های کوچک کمک می‌کند. توجه داشته باشید که چگونه ملودی به‌تدریج در محدوده ی صوتی بالا می رود. بعد اجازه دهید ویبراتوی شما روی آن تأثیر بگذارد تا به درخشش نت های بالا کمک کند.

روش های زیبای زیادی برای نواختن کورانت ر مینور سوییت ویولنسل باخ (مثال دو) وجود دارد اما در این مبحث از آن برای تمرین افزایش سرعت ویبراتوی آهسته استفاده کنید. ابتدا با سرعت مترونوم ۴۲ نت سیاه را در هر آرشه با ویبراتویی منظم اجرا کنید. این کار وقتی مؤثر خواهد بود که نوسان های منظم و کوچک هر ویبراتو در آرشه دتاشه انجام گیرد نه در لگاتو.

برای هماهنگی نوسان های دست چپ از هماهنگی تخیل و احساس خود برای شکل دادن به خطوط ملودی استفاده کنید و علی رغم سرعت کم، آن را زنده و رنگارنگ کنید. به سوپرانو، آلتو، تنور و باریتون فکر کنید. طبیعتاً آرشه کشی ها ازنظر طول و وزن متفاوت خواهند بود. وقتی کاملاً مسلط شدید سرعت مترونوم را بالا ببرید. با افزایش سرعت، ویبراتوی شما به‌تدریج سرزنده تر می شود. به نحوه ی رنگ آمیزی نت هایی که به نظرتان مهم هستند ادامه دهید. من این روش را روشی ایده آل برای نواختن باخ نمی دانم اما این راهی خوب برای ایجاد هماهنگی دست چپ و بازوی راست است.

نحوه تمرین شما
عجله نکنید! تمرینات این مقاله را طی چند روز یا چند هفته و به ترتیب انجام دهید .تا زمانی که از تمرین قبلی خود راضی نشدید سراغ تمرین بعدی نروید. از سلیقه خود استفاده کنید. به قضاوت خود اعتماد کنید.

نکاتی برای معلمان
هنرجویان را در یک سطح خلاقانه نگه‌دارید تا به رشد طبیعی غرایز تکنیکی شان کمک کنید. اکثر آن‌ها به کلماتی که رنگ ها، حالات و صداها را نشان می دهند به‌خوبی پاسخ می دهند. هرچه مفاهیم کمتر انتزاعی باشند تأثیر بهتری خواهند داشت.
***
درباره نویسنده
راجر تپینگ ( ۲۰۲۲-۱۹۶۰) متولد انگلستان بود و مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه کمبریج دریافت کرد و در سال ۱۹۹۵ به ایالات‌متحده نقل‌مکان کرد تا به کوارتت تِکاش (Takacs) بپیوندد و تا سال ۲۰۰۵ هم عضو آن بود. علاوه بر عضویت در کوارتت جولیارد و تِکاش، عضو مؤسس ارکستر مجلسی اروپا و کوارتت زهی آلگری، آنسامبل شوبرت و آنسامبل رافائل هم بود. ضبط ها و اجراهای او از جمله چندین کوارتت بتهوون و بارتوک در شهرهای بزرگ دنیا، جوایزی ازجمله سه جایزه گرامافون، یک گرمی و سه نامزدی برای گرمی به دست آورد. تپینگ علاوه بر تدریس ویولن و مربیگری موسیقی مجلسی در دانشگاه جولیارد، در دانشگاه های یلو بارن (Yellow Barn)، برنامه تابستانی پرلمن و جشنواره تابستانی تنگل وود (Tanglewood) نیز حضور داشت.
thestrad.com

زهرا نصیری

زهرا نصیری

زهرا نصیری متولد سال ۱۳۵۳، کرج، لیسانس حقوق قضایی، نوازنده و مدرس ویولن کلاسیک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است