گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بررسی تکنیک‌های آهنگسازی سبک مینیمال (۲)

به‌طور مثال اگر آهنگساز از تکرار صداها یا موتیف ها استفاده می‌کند باید به نحوی از آن بهره ببرد که شنونده بعد از مدتی، از گوش دادن به این تکرارها خسته نشود، یا با استفاده از صداهای کشیده (۲) بتواند برای مخاطب خود جذابیت شنیداری فراهم کند. چون ملودی همانند موسیقی دوره‌های قبل وجود ندارد باید از عناصر دیگر به‌درستی استفاده کند. هم‌چنین در این موسیقی هارمونی خیلی پیچیده نیست و حتا شاید بتوان گفت درنهایت سادگی است و تغییرات آن بسیار کند و تدریجی شکل می‌گیرد. از طرف دیگر قسمت بزرگی از تکنیک‌ها را تغییرات ریتمیک و حفظ شفافیت صداها دربرمی گیرد.

به‌طور خلاصه می‌توان گفت که تکنیک‌های آهنگسازی مینیمال در راستای اهداف زیر شکل می‌گیرند.

  1. هارمونی ساده و ایستا
  2. ساختار فرمی پیوسته (و نه سلسله مراتبی)
  3. بافت ریتمیک و شفافیت صداها
  4. الگوهای ریتمیک تکرارشونده
  5. فقدان ملودی

در شکل‌گیری سبک مینیمال و به وجود آمدن تکنیک‌های آن بیشترین تأثیر را آهنگسازان آمریکایی یعنی لامونت یانگ، تری رایلی، استیو رایش و فیلیپ گلس داشته‌اند، آن‌ها همگی در آمریکا به دنیا آمدند و در فضای موسیقایی آنجا رشد کردند، هر چهار نفر علاقه عجیبی به صداهای آسیایی و موسیقی شرق داشتند، در یک مقطعی از زندگی دارای عقاید مذهبی بودند، کار آهنگسازی را نیز با مکتب وبرن و موسیقی سریالیسم آغاز کردند، اما هر چهار نفر خسته از پیچیدگی‌های مکتب سریالیسم به دنبال سادگی و رهایی از قوانین دست‌وپا گیر گذشته گشتند.

این علاقه‌مندی به‌سادگی و موجودیت بخشیدن به صداها آن‌ها را به‌سوی موسیقی قرون‌وسطا و کانن‌های آن زمان کشاند. همچنین به دلیل آشنایی با موسیقی جاز و راک‌اندرول و موسیقی شرقی (هند، اندونزی، چین، بالی و …) ریتم و ضرب‌های ثابت را به‌منظور رسیدن به اهداف خود وارد کار آهنگسازی‌شان کردند درنهایت با استفاده از عناصر اولیه موسیقی (صدا و ریتم)، حذف هارمونی‌های پیچیده و تکرار صداها قالبی را شکل بخشیدند که نه‌تنها هنوز در قرن بیست و یکم قابل‌استفاده است بلکه بسیار انعطاف‌پذیر، قابل‌گسترش و تکامل می‌باشد.

در بررسی تکنیک‌های آهنگسازی به سبک مینیمال با یک سری تکنیک‌های پایه مواجه هستیم. این تکنیک‌ها مانند تکرار، هارمونی ایستا، اُستیناتو و… بعضاً در ساختار قطعات بسیاری از آهنگسازان مینیمال دیده می‌شوند و بسیاری از قطعات آن‌ها با همین تکنیک‌های پایه شکل می‌گیرند؛ اما در یک نگاه کلی‌تر می‌توان تکنیک‌ها را به‌صورت های مختلفی دسته‌بندی کرد به‌طور مثال بر اساس استفاده مبدعان سبک مینیمال می‌تواند یکی از گویاترین تقسیم‌بندی‌ها باشد که در ادامه مقاله نگاهی از این زاویه به تکنیک‌ها خواهیم انداخت و بر اساس روایت تاریخی پیدایش آن‌ها توسط لامونت یانگ، تری رایلی، استیو رایش و فیلیپ گلس دسته‌بندی خواهیم کرد.

پی نوشت

۲- Drone

آوا فرزانه‌فر

آوا فرزانه‌فر

۱ نظر

بیشتر بحث شده است