گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

قاسمی: برد و باخت برایم مهم نیست

سعیدی (از خبرگزاری مهر): این فستیوال در چه تاریخی برگزار می شود و از دفتر موسیقی وزارت ارشاد با شما تماس گرفته شده است و مشخصا دفتر هنری وزارت ارشاد با شما تعامل کرده اند و ان شاء الله قرار است چه زمانی به این فستیوال بروید و چه زمانی برگردید؟


قاسمی:
ما بیستم همین ماه (اسفند ۹۳) می رویم و بیست و چهارم برمی گردیم. ما دفتر موسیقی را در جریان رفتنمان به این فستیوال قرار دادیم و من از آقای ارجمند تشکر کردم. من در مورد مسائل مالی چیزی از ایشان نخواستم چون فستیوال هزینه رفت و آمد و اسکان ما را بر عهده گرفته است که شرکت های مختلفی هستند و اکثر آنها به ما پولی ندادند ولی به فستیوال داده اند و فستیوال بلیط و هتل در اختیار ما قرار دهد.

دستمزد که به شما نمی دهند؟
من درخواستی در این زمینه نکردم.

این فستیوال در رتبه بندی بین المللی چه جایگاهی دارد؟ فکر می کنم که اولین بار است که گروهی از ایران در آن شرکت می کنند.

این فستیوال نوپایی است و سومین سال برگزاری آن است و عموما گروه های محلی در آن حضور داشته اند و گروه های مهمان نیز در آن شرکت داشته اند و مثلا در یکسال گروهی از انگلیس در آن بوده اند؛ بیشتر گروه ها از خود امارات هستند و از عراق که سال گذشته بوده است و از کابل که سال گذشته نبوده است ولی گروه های خود امارات را نباید دست کم گرفت. امارات در حال حاضر یک گروه فیلیپینی دارد که با توجه به اشاره آقای تفضلی که موسیقی کرال با فرهنگشان عجین است چون فیلیپینی ها کاتولیک هستند، اگر برای ما قطعه موسیقی است برای آنها دعاست! به همین دلیل به صورت ذاتی با آن رفتار می کنند. یک گروه کر از یک دانشگاه آمریکایی دبی است که عموما عرب نیستند و نیز یک گروه است که جز می خوانند. عموما به اسم گروه های دبی هستند ولی چون دبی جایی است که مهاجر پذیر است و از اقوام کشور های مختلف هستند، ۷ تا ۸ گروه کر از خود دبی هستند و بیشتر آنها عرب نیستند.

امیدوارم هنگام برگشت دستاورد خوبی بیاورید و اسیر تبلیغات ناشی از جو زدگی نشوید
من دید این را ندارم که موسیقی شبیه وزنه برداری یا کشتی است. من خیلی خوشحالم که به جاهایی می رویم که چند گروه کر دیگر هستند و به عنوان نماینده ای از ایران، آثار معاصر را اجرا می کنیم و گروه کر خودمان را نشان می دهیم. نمی خواهم شعار دهم ولی اینکه برنده شویم یا نشویم خیلی برایم مهم نیست.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است