گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره کتاب «دیجیریدو: خاستگاه‌های آیینی و تکنیک‌های نوازندگی» (۴)

هیچ صدای دیگری [جز دیجیریدو] نیست که تصاویر گوناگون حیات اولیۀ بشر را بیدار کند. حالتی است وحشی، شهوتران، حیاتی، قدرتمند، قابل، کهنه و حتی گاه خشن و حیوانی که به طبیعت و پیوند با زمین، غرایز عمیق‌تر‌، احساسات جسمی و جنسی، عزت نفس و خشم، و البته لذت زندگی و وابستگی به حیات باز می‌گردد…»

مؤلف در ادامه به «استفاده از دیجیریدو در تکنیک‌های تنفس» می‌پردازد و می‌نویسد: «دیجیریدو یک ساز بادی است. بنابراین، مانند دیگر سازهای بادی می‌تواند بر الگوی تنفسی نوازنده تأثیر بگذارد. یک تکنیک خاص (تنفس چرخشی [نفس‌برگردان]) دیجیریدو را برای استفاده در تمرینات تنفسی جالب‌توجه کرده است. گابریله انگرت_ تیمرمن، نوازندۀ پیانو و معلم تنفس، گاهی از دیجیریدو برای تأثیر مثبتش بر الگوهای تنفسی مراجعانش استفاده‌ کرده ‌است…»

فصل چهارم، «افسانه‌ای دربارۀ دورۀ آفرینش»، به افسانۀ بومیان در خلق جهان توسط سه پرنده که یکی دیجیریدو می‌نواخت،‌ دیگری می‌خواند و دیگری می‌رقصید می‌پردازد. به گمان بومیان استرالیا، جهان با موسیقی خلق شده است.

فصل پنجم، «صدای بیکران»، به تکنیک دمیدن و تکنیک‌های نواختن دیجیریدو اختصاص دارد. مؤلف دربارۀ تکنیک دمیدن دیجیریدو می‌نویسد: «به تکنیک تنفسی‌ که در دمیدن دیجیریدو به‌کار می‌رود “تنفس چرخشی” گفته می‌شود که بر بازدم تمرکز دارد. با کنترل دَم به روشی خاص هوایی که در بازدم بیرون داده می‌شود به‌صورت جریانی مداوم از میان لب‌ها دمیده می‌شود.

این تکنیک دمیدن یا بهتر بگوییم تکنیک تنفس مخصوص بومیان استرالیا نیست و در آسیا، آفریقا و اروپا هزاران سال قدمت دارد…» و در ادامه به شرح این تکنیک و تمرین‌های مهارت‌یافتن در آن می‌پردازد. مؤلف در پایان توضیح خود می‌نویسد: «برای موسیقیدانانی که می‌خواهند نواختن ساز بادی دیگری را هم فرا بگیرند و در تکنیک تنفس چرخشی خبره شوند دیجیریدو ساز ایده‌آلی برای تمرین‌ است.»

مؤلف در ادامه به شرح صداهای مختلفی که با دیجیریدو اجرا می‌شود و اقتباس از صدای حیوانات و پرندگان استرالیاست می‌پردازد و تکنیک‌های «کانگورو»، «دینگو»، «صدای ترومبون»، «کوکابورا» و نحوۀ اجرای آنها را توضیح می‌دهد.

در فصل ششم، «ساز خودتان»، مؤلف به روش‌های ساخت دیجریدو در دنیای خارج از استرالیا و با استفاده از لوله‌های صنعتی، چوب بامبو و… و شرح روش ساخت آن می‌پردازد.

سپس به ساخت انواع دیگر دیجیریدو، نظیر دیجیریدوی یک‌تکه، دیجیریدوی دوتکه، اسلایدجیریدو (دیجیریدوی تلسکوپی)، می‌پردازد و در پایان می‌نویسد: «پس از تجربۀ مواد و لوله‌های مختلف به دیجیریدوی طبیعی خودم برگشتم. برخی چیزها همان‌طور که هستند باید ساخته شوند و امکان بهسازی تکنیکی ندارند!»

در ادامۀ این فصل مؤلف به عواملی که هنگام خرید دیجیریدو باید مدّنظر داشت می‌پردازد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است