گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ساز لله‌وا به ثبت رسید

بهروز وجدانی، پژوهشگر و مولف حوزه های مردم شناسی و موسیقی و عضو گروه ارزیاب پرونده های میراث فرهنگی ناملموس کشور، امروز خبر ثبت پرونده ساز محلی لله‌وا را اعلام کرد.

وجدانی گفت: ساز بادی لله‌وا (نی تالش) که پرونده آن توسط اداره کل میراث فرهنگی گیلان تهیه شده است، در تاریخ ۲ بهمن ۱۴۰۲ توسط گروه ارزیاب میراث فرهنگی ناملموس مستقر در اداره کل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد بررسی قرار گرفت و در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسید. طبق معمول افتخار دفاع از این پرونده و بقیه پرونده های حوزه موسیقی ایرانی را اینجانب عهده دار بوده است.

پرونده‌های حوزۀ میراث فرهنگی ناملموس که موسیقی و ابزار موسیقی ویژه هر ناحیه را هم شامل می‌شود، توسط کارشناس مسئول میراث فرهنگی ناملموس اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی هر استان پژوهش و همراه با مستندات پرونده (صوتی و تصویری) همراه با تکمیل پرونده ها (پاسخ به سوالات) توسط کارشناس و یکی از مدیران میراث هر استان برای ثبت اثر ارسال می‌شود.

وجدانی افزود: هر پرونده توسط گروه ارزیاب مستقر در اداره کل ثبت و حریم آثار، حفظ و احیا میراث معنوی و طبیعی در تهران مورد بررسی دقیقی کارشناسی قرار می‌گیرد و سپس در همان جلسه قبول و یا مردود شدن پرونده به مسئول استان اعلام می‌گردد و سپس پس از طی مراحل اداری لوح ثبتی اثر با امضای وزیر و یا معاون ذیربط به اداره کل و استانداری محل ابلاغ می‌شود.

نظر به تخصصی بودن موضوعات هر پرونده نظر نهایی و اصلی توسط کارشناس آگاه‌تر و پر سابقه‌تر حاضر در جلسه اعلام می‌گردد. از بدو تاسیس گروه ارزیاب تاکنون معمولا نظر نهایی پرونده های موسیقی توسط اینجانب اعلام می‌شود. از آنجا که ساز بادی لله وا در استان مازندران نیز با تفاوت‌هایی که با مشابه آن در گیلان و تالش دارد، لذا این ساز معروف چوپان‌های منطقه قبلاً در تاریخ ۱۳۹۸/۸/۲۸ به عنوان یکی از سازهای شاخص شبان‌های منطقه مازندران نیز در همین فهرست (میراث فرهنگی ناملموس ملی) به ثبت رسیده است.

وجدانی درباره نوازندگان مشهور این ساز در منظقه گفت: از شاخص‌ترین و شناخته شده‌ترین نوازندگان این ساز ساده می‌توان از این استادان نام برد: حسین طیبی (۱۳۱۵ تا ۱۳۹۵) در مازندران که با موسیقی ردیف دستگاهی ایران نیز کاملا آشنایی داشت. هدایت پورجوادی در منطقه تالش (غربِ گیلان)

لازم به ذکر است که للوا یا لَلِـه‌وا (Lále Va) سازی بادی از جنس نی در فرهنگ موسیقی طبرستان است. این ساز در گیلان و تالش «لَـله» نامیده می‌شود. در فارسی از آن با عنوان «نی چوپان» هم نام برده‌اند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است