گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دولتمند خلف درگذشت!

دولتمند خالف (1329-1402)

دولتمند خلف موسیقی‌دان، نوازنده و خواننده‌ای اهل تاجیکستان بعد از یکسال درگیری با بیماری سرطان درگذشت. او یک استاد برجسته در عرصه موسیقی محلی جنوب تاجیکستان به نام فلک* بود. او که موسیقی «شش‌مقام» تاجیکستان را در کنسرواتوار موسیقی شهر دوشنبه آموخته بود. دولتمند به دلیل خواندن و نواختن چندین ساز محلی تاجیکی از جمله دوتار، قیچک و سه‌تار شهرت بین‌المللی زیادی کسب کرده بود. آثار و آوازهای او عموماً صوفیانه و بر اساس اشعار مولوی آهنگسازی می‌شدند.

تعدادی از آلبوم‌های انتخابی او در ایران منتشر شده بود و حضور او در کنسرت‌های مختلف در کشور ایران باعث شهرت و محبوبیت او در میان ایرانیان شده بود. خلف در سال ۱۳۹۷ خورشیدی کنسرتِ مشترکی با شهرام ناظری خواننده برجسته موسیقی دستگاهی ایران در تالار بزرگ باربیکن در لندن برگزار کرد. در سال ۱۳۸۶ تیتراژ سریال «شکرانه» به کارگردانی سعید سلطانی را خواند.

او علاوه بر تلاش در حفظ و ترویج موسیقی سنتی تاجیکستان، سعی در ادغام عناصر موسیقی جهانی با موسیقی تاجیکستان کرده بود.

آثار او عموماً از شعر صائب تبریزی و مولانا الهام گرفته بود. در دوران پایان دههٔ نود هجری خورشیدی، دولتمند ترانهٔ «پناه» را به منظور تجلیل از علی بن موسى الرضا، امام هشتم شیعیان، به روایت خود خواند که در رسانه‌های کشور ایران بارها پخش شد. این ترانه برگرفته از شعر محمود حبیبی کسبی بود و طویجان آتابای نیازی آن را آهنگسازی کرده بود.

دولتمند خال زاده معروف به خالف (Davlatmand Kholov) در روز ۴ آبان ۱۳۲۹ در روستان داغستان از ناحیه شورآباد تاجیسکات در یک خانواده کشاورز و اهل فرهنگ بدنیا آمد. آموختن موسیقی را از کودکی زیر نظیر پدرش «خان محمد» و برادرش «نظرعلی» شروع کرد.

نخستین کنسرت مهم دولتمند در سال ۱۹۶۳ در سن ۱۳ سالگی از تلویزیون سراسری شوروی پخش شد و از آن زمان شعرهای مولوی در آثارش حضور داشت. دولتمند با استفاده از شعرهای شاعران معاصر نیز تلاش کرد تا آثار خود را غنی کند و حتی با همکاری ارکسترهای سمفونیک و گروه‌های کر، کنسرت‌هایی را ترتیب دهد. وی همچنین به عنوان مدیریت گروه فلک تاجیکستان که موردِ حمایتِ دولت تاجیکستان قرار داشت می‌پرداخت. «ژاک شیراک» نشان طلایی کشور فرانسه را به دلیل استفاده از شعرهای مولوی به وی اهدا کرد. دولتمند خالُف در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ پس از یکسال مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.

* موسیقی تاجیکستان شامل شش مقام و فلک‌سرایی است که فلک به عنوان یک نماینده برجسته‌ی موسیقی مردمی شناخته می‌شود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است