گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گزارشی از مراسم یادبود حسین سرشار و رونمایی از کتاب «نامبرده، حسین سرشار» (۴)

پس از صحبت‎‌های پورقناد، سیداصفهانی از جاوید مجلسی نوازنده هورن در ارکستر اپرا و ارکستر سمفونیک تهران دعوت به سخنرانی کرد، مجلسی گفت: «اوایل انقلاب مردم سیاسی شده بودند و من و سرشار هم به دلیل داشتن افکار سیاسی نزدیک به هم دوستی نزدیکی داشتیم. ایشان قبل از انقلاب سولیست اپرای تهران بود و بعد از انقلاب ناگهان منتقل شد به گروه کر و در جایگاهی که با سطح کار ایشان فاصله زیادی داشت. کسی که بهترین باریتون ایران بود و مهمترین نقش‌ها را می‌خواند را شش صبح به همراه ارکستر و کر بردند به میدان ژاله تا برای مردم کوچه و خیابان در گروه کر سرود بخواند. ابتدا تحمل می‌کرد ولی هرچه می‌گذشت طاقت‌اش به رو اتمام می‌رفت. ضربه‌ای که از نظر روحی خورد در حد توان‌اش نبود

جاوید مجلسی
در ادامه شهلا میلانی توضیح داد: «آقای سرشار دچار آسیب روحی شد. او که اگر موقعیت فراهم بود یک سولیست معتبر بین‌المللی می‌شد و تمام زندگی‌اش اپرا بود و همیشه با صدایی در ماسک و همراه با رزونانس صحبت می‌کرد، وارد گروه کری شد که بسیاری از هنرمندان خوب آن رفته بودند و جایگزین آنها خوانندگان آماتوری شده بودند که از طریق روابط وارد کر شده بودند. آنها صدا و کاراکتر او را به تمسخر می‌گرفتند و او را درک نمی‌کردند.»‌

ساناز سیداصفهانی در ادامه گفت: «البته من غیر از اینکه اطمینان دارم که سرشار به قتل نرسید، بلکه حتی اعتقاد دارم با وجود گرفتار شدنش در دامان آلزایمر، باز یک هنرمند شکست خورده و مظلوم نبود. سرشار برخلاف بسیاری از خوانندگان هم عصر خود مانند اولین باغچه‌بان، رشید وطن‌دوست و… هم در پیش از انقلاب فعالیت‌های گسترده‌ای در اجرای اپرا داشت بلکه این شانس را داشت که با حمایت زنده‌یاد داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی، بر پرده سینما نیز بدرخشد و مخصوصاً در کاراکترهایی که برای او طراحی شده بود، کاراکتر یک خوانندۀ اپرا را نیز بازی کند. پس حسین سرشار یک هنرمند بازنده نبوده و موفقیت‌های قابل توجهی در قبل و بعد از انقلاب نصیب‌اش شده است. این شانس تنها متعلق به حسین سرشار بود و بس.»

ساناز سیداصفهانی
در پایان این برنامه گفتگویی میان سیداصفهانی، میلانی، مجلسی، پورقناد و جعفری‌کیا درباره موضوع حساسیت‌های روانی افراد مختلف و میزان آسیب‌پذیری آنها روی داد و در نهایت جشن امضای این کتاب در خانه موزه بتهوون برگزار شد.

هوشنگ کلمکانی، جاوید مجلسی، شهلا میلانی، علیرضا میرعلی‌نقی، اسدالله امرایی، اسماعیل عباسی، رضا آشفته، اصغر جنابی، آرش نصیری، سجاد پورقناد، محسن خیمه‌دوز، غلامرضا صراف، علی دادرس، سعید مجیدی، نگین احتسابیان، رویا میرعلمی، جلال زرگانی، سروش میلانی‌زاده و سینا جعفری‌کیا از جمله میهمانان این نشست صمیمانه بودند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است