گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کیت جان موون، نوازنده اسطوره ای درامز (۱)

کیت جان موون (Keith John Moon) درامر گروه راک The Who بود. موون در سال ۱۹۶۴ به جای Doug Sandom به گروه The Who پیوست و با آنها در همه آلبومها همکاری کرد، یعنی از «نسل من» تا «تو که هستی» که در سال ۱۹۷۸ دو هفته قبل از درگذشت موون منتشر شد.

موون به خاطر نوآوری و سبک نمایشی که در نوازندگی درام داشت معروف شد، غالباُ از نواختن ضربات پایه ای بک برای بوجود آوردن یک فضای روان اجتناب می کرد و تکنیکهای سریع شلوغ بسیار به کار می برد، آبشار ضربه های چوبهایش در میان تُم و صداهای سنجها…

موون یکی از اولین کسانی بود که درامز را به عنوان یک ساز ِ اصلی در عصری نواخت که درامز تنها برای نگهداشتن ضربات بَک متصور بود. او به عنوان یکی از بزرگترین نوازندگان درامز در سبک راک اند رُل مطرح است.

کیت جان موون در ۲۳ آگوست ۱۹۴۶ در بیمارستان مرکزی رویال پارک لندن متولد شد.
او کودکی اش را در حالیکه شدیدا بیش فعال بود در ویمبلی گذراند و با وجود کودک بودنش تصورات نا آرامی داشت.

در جوانی تنها چیزی که می توانست توجه او را به خود معطوف کند، موسیقی بود. البته چنانکه گفته شده تشویقی از او در مدرسه ی راهنمایی مدرن به عمل نمی آمده. برای مثال معلم هنر او، نظر داده است: به لحاظ هنری عقب مانده است. محترمانه تر، کارش ابلهانه است.

تا اینکه در سالهای نخستین، یکی از معلمانش مهارتهای موسیقی او را تحسین نمود و شیوه ی پر هرج و مرج او را تشویق کرد. البته یکی از مدارس او گزارشی داده بود که:”او توانایی زیادی دارد، اما باید آنرا در برابر تمایل به خودنمایی اش، محافظت کرد.” موون در امتحان هفت امتیازی موفق نشد و تحصیل در مدرسه را در ۱۹۶۱ ترک کرد.

در ۱۷ مارس ۱۹۶۶، موون با “کیم کریگان” ازدواج کرد؛ دختر او “آماندا” در ۱۲ جولای متولد شد. ولی در سال ۱۹۷۳همسرش او را ترک کرد و آماندا را با خود برد البته دو سال بعد آنها در ۱۹۷۵ از یکدیگر به طور رسمی جدا شدند.

در سن بیست سالگی موون به گروه محله شان به نام Sea Cadet Corps به عنوان نوازنده “Bugle” پیوست اما به سرعت جایگاه خود را به یک نوازنده ی درامز ارتقا داد (موون در سن ۱۴ سالگی پس از آنکه مادرش یک بسته ی لوازم درام برای او خرید، نوازندگی این ساز را آغاز کرده بود.)
موون درسهای این ساز را از یکی از گرانقیمت ترین نوازاندگان آن زمانِ این ساز، کارلو لیتل می آموخت، به ازای هر درس ۱۰ شلینگ! در طول این سالها او به اولین گروه جدی اش پیوست: “The Escorts”. سپس ۱۸ ماه را بعنوان نوزانده ی درامز با گروه”The Beachcombers” (یک گروه لندنی بسیار مشهور) همکاریش را آغاز کرد.

موون برای نخستین بار سبکهای “American surf rock” و”R&B” را نواخت. او بسیار دقیق کار Hal Blaine درامر گروه Wrecking Crew را اجرا می کرد، اما بسیار تندتر و بلندتر و با سماجت و با قدرت بیشتری نواخت.

موون در آوریل ۱۹۶۴ و در سن ۱۷ سالگی به گروه The Who پیوست.Doug Sandom رامر قبلی این گروه بود.

Sandom یکماه زودتر گروه را ترک کرد و بقیه اعضای گروه یک درامر را کرایه کردند تا به جای او برنامه هایی که قول اجرای آنها را داده بودند اجرا کنند.

کیت موون در یکی از این شوها همکاری کرد. Townshend بعدها او را با عنوان ” کسی که مانند زنجبیل تند و پر حرارت است!” معرفی کرد؛ ” با لباسهایی با رنگهای تند و موهای به رنگ زنجبیل”. گروه پس از اینکه نواختن پر هیجان او را هنگام نواختن قطعات دید، به این نتیجه رسید که به وجود موون احتیاج دارد.

بزودی گروه the who مفهوم خود ویرانی را – که اعضا تجهیزاتشان را در انتهای شوهایشان تخریب می کردند- پیشرفت داد! موون با شوق خاص و دقت منحصر به فردی ، با حالتی وحشیانه و نا آرام لگد می زد و بر درام می کوفت. او در میان ظاهر شدنش در شوی تلویزیونی Smothers Brothers Comedy Hour یک درام را از مواد منفجره که قرار بود در پایان “My Generation”، با صدای مهیبی منفجر شود، پر کرده بود…!

موون مشتاق خواندن بود، او قصد داشت صدایش را هم به آوازهای گروه اضافه کند، اگرچه موون در “Tommy’s Holiday Camp” همچنان با تقدم خوانندگان دیگر کار می کرد … آنها در آلبومی با خوانندگی Pete Townshend کاری را با همکاری او اجرا کردند.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۹

بیشتر بحث شده است