گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کارن کارپنتر، پیشگام درام نوازی زنان

کارن آنه کارپنتر (Karen Anne Carpenter) یک خواننده و درامر آمریکایی بود. او و برادرش، ریچارد، یک گروه موسیقی دو نفره تشکیل دادند به نام کارپنترها (The Carpenters). در سالهای اخیر، هنرمندانی مثل مدونا (Madonna)، شانیا تواین (Shania Twain)، و کی.دی.لنگ (K.D. Lang) در میان دیگران از او به عنوان یک موزیسین تاثیرگذار نام برده اند. “اگر من یک کارپنتر بودم” یک آلبوم تکریم کارپنترهاست که چندین گروه راک آلترنیتیو (alternative rock) بر روی صداهای موسیقی های اجرا شده توسط ریچارد و کارن کارپنتر موسیقی نواخته اند.( یکی از تحسین برانگیز ترین ترانه های این آلبوم آهنگ “Superstar” است که Sonic Youth آنرا بازنوازی کرده است.)

کارن یک درامر بسیار متبهر بود؛ در مجله پلی بوی از طرف خوانندگان (این مجله) در یک نظر سنجی به عنوان بهترین نوازنده درامز راک در سال ۱۹۷۵ در مقام اول قرار گرفت، بدینصورت، او پیشگام بسیاری از درامرهای زن شد که راه او را ادامه دهند.

او از بی اشتهایی رنج می برد، بیماری که در آن زمان کمتر راجع به آن می دانستند و سرانجام بر اثر آن در سن ۳۲ سالگی در سال ۱۹۸۳ درگذشت.

کارپنتر در New Haven, Connecticut متولد شد و پدر و مادر او Agnes Reuwer Tatum و Harold Bertram Carpenter هستند.

Audio File
قسمتی از درام نوازی کارن کارپنتر ببینید

وقتی که او جوان بود از بازی بیس بال همراه با بچه های دیگر در خیابان لذت می برد. در اوایل سال ۱۹۷۰، او پرتاب کننده توپ (در بازی بیس بال) در تیم رسمی بیس بال کارپنترها بود.

برادربزرگترش، ریچارد، درسالهای کودکی به موسیقی علاقه پیدا کرد و از همان اوایل یک اعجوبه در پیانو بود.
وقتی کارن کارپنتر به دبیرستان دونی (Downey) رفت، او از برادرش ریچارد خواست که به رهبر گروهش بگوید که او هم در گروه آنها همکاری کند و او هم پذیرفت و به او glockenspiel دادند. پس از آن او از رهبر خواست که در گروه درامز بنوازد.
نوازندگی درامز یک استعداد طبیعی در کارپنتر بود و او ساعتها در روز تمرین می کرد. نوازندگی او در بسیاری از آهنگهای کارپنترها شنیده می شود.

حرفه موسیقی

از سال ۱۹۶۵ تا سال ۱۹۶۸ کارن عضو گروه موسیقی سه نفره ی ریچارد (The Richard Carpenter Trio) بود؛ به همراه برادرش ریچارد، دوست دانشکده اش وس یاکوبس (Wes Jacobs) و یک نوازنده کنتر باس و یک نوازنده ی توبا. این گروه موسیقی سه نفره در بسیاری از باشگاه های شبانه جز می نواختند و همچنین در Your All American College Show، هرچند که Bill Sissyoev درتلویزیون بیس می نواخت.



ریچارد و کارن کارپنتر
کارن، ریچارد و سایر نوازنده گان شامل گری اسیمس (Gary Sims) و جان بتیس (John Bettis) در یک مجموعه فعالیت می کردند به نام خیال (Spectrum). در Spectrum، گروه بر روی هارمونی و صداهای خواننده ها خیلی تاکید داشت و ضبطهای بسیاری بر روی نوار در استودیوی دوستشان و بیسیست Joe Osborn انجام دادند.

کارپنتر در ضبطهای A&M همراه با برادرش با عنوان کارپنترها در ۲۲ آپریل ۱۹۶۹ آواز خواند. او بیشترین آهنگها را در اولین آلبومشان Ticket to Ride خواند. آلبوم بعدی آنها، در سال ۱۹۷۰ به نام Close to You دو گواهی طلایی RIAA را برای ضبطهای “They Long to Be Close to You” و “We’ve Only Just Begun ” دریافت کرد.

توانایی درامز نوازی کارن توسط درامرهایی چون Hal Blaine, Cubby O’Brien, Buddy Rich و مجله “Modern Drummer” ستایش شده بود.

دراواسط ۱۹۷۰، تورهای گسترده و جلسات ضبط طولانی آغاز شد. کارن به عنوان درامر و خواننده آغاز کرد. هنگامیکه کارن خواننده اصلی بود، وی مجبور بود فقط بخواند و شخص دیگری درامز می نواخت در کنسرتهای زنده گروه. بعد از آن قرار بر آن شد که او فقط در تصنیفهای محبوب مردم بایستد و بخواند و در پشت درامز بنوازد!

Audio File
قسمتی از درام نوازی و خوانندگی کارن کارپنتر، بصورت همزمان را ببینید

کارن به ندرت آهنگهایی را که می خواند خودش انتخاب می کرد، او اغلب احساس می کرد کنترل خیلی کمی بر زندگیش دارد. جراید راک اند رول علاقه ای نداشتند که راجع به این خواهر و برادر بنویسند و گاهی اوقات مطالب منفی راجع به عکسها یا لباسهای آنها می نوشتند اما راجع به خوانندگی کارن یا موسیقی آنها هرگز.

بیماری کارن اول در سال ۱۹۷۵ آشکار شد و موجب شد که او نتواند در تور انگلستان و ژاپن شرکت کند. در همین هنگام ریچارد نیز به ماده مخدری معتاد شده بود و در اواخر ۱۹۷۰ بر اجراهای او تاثیر می گذاشت و باعث پایان یافتن کنسرتهای زنده گروه آنها در چند سال بعد شد. در ۴ سپتامبر ۱۹۷۸، کارپنترها کنسرتی در MGM Grand در لاس وگاس اجرا کردند. آنها تا سال ۱۹۸۱ دیگر بر روی صحنه برای اجرای کنسرت نرفتند. آلبوم Made in America، آخرین اجرای زنده آنها با هم بود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳

  • باسلام و خسته نباشید فراوان از سایت پر بارتان مدتها است که یک موضعی ذهن منو ازار میده واون مسله درباره فردی مرکوری است که ایا او همجنس باز بود یا که این حرف بی اساس است ممنون میشم اگر اطالعات واضحی به من دهید ولی کویین بزرگتر از این حرفها بود یک حرف از حضرت علی است که میگه (به نویسنده کاری نداشته باشید ببیند چه چیزی نوشته)

بیشتر بحث شده است