گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جاوید افسری راد به عنوان آهنگساز سال نروژ برگزیده شد

رادیوو تلویزیون نروژ ، جاوید افسری راد هنرمند ایرانی را به عنوان آهنگساز سال ۲۰۰۷ در این کشور اروپای شمالی برگزید و در مراسمی به عنوان خلاق ترین هنرمند سال از وی تجلیل کرد. این عنوان به خاطر آهنگهایی که افسری راد برای ارکستر سمفونیک نروژ ساخته و به اجرا درآمده به وی داده شده است.

این نوازنده برجسته سنتور مجموعه یی را با عنوان « ماه در چاه »، براساس دستگاههای مختلف ردیف موسیقی ایرانی ساخته که سال گذشته توسط ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون نروژ به اجرا درآمد.

در رای بیانیه نهایی هیات داوران موسیقی رادیو و تلویزیون آمده که کار افسری راد نقش ویژه یی در فعالیتهای این ارکستر طی فصل گذشته داشته است.

این بیانیه تاکید می کند که آشنایی و همراهی با این آهنگساز یکی از درخشان ترین تجربیات سال گذشته ارکستر سمفونی رادیو و تلویزیون نروژ بود و موسیقی و توانایی او در برقرار کردن ارتباط، ارکستر را راهی سفری کرد که کمتر ارکستر سمفونیکی اقبال آن را داشته است.

به نظرموسیقیدانان عضو هیات داوری، ساخته های افسری راد با ریتم های پرشور و گام ها و هارمونی متفاوت، ارکستر نروژی را در فضای زیبایی هنر ایرانی و اشعار صوفیانه ممدوح عشق، قرار داد.

Audio File
قسمتی از کنسرت جاوید افسری را ببینید

رادیو و تلویزیون نروژ در مراسم تجلیل از افسری راد که با اعطای جایزه به وی همراه بود اظهار امیدواری کرده که باز هم از اقبال همکاری با این آهنگساز در آینده برخوردار باشد.

ساخته های افسری راد برای این ارکستر مجموعه یی از هفت قطعه در مایه های شور، اصفهان، بیات شیراز، سه گاه، نوا، مثنوی و چهارگاه است که سال گذشته با رهبری پتر زیلوی (Peter szilvay) و با ارکستری ۶۰ نفری در اسلو به اجرا درآمد.

افسری راد که از ۲۰ سال پیش به نروژ مهاجرت کرده به خاطر تلاش مستمرش برای معرفی موسیقی سنتی ایران و ارایه و اجرا آثار تلفیقی در اروپا و به ویژه نروژ از شهرت به سزایی برخوردار است. در آثاری که افسری راد برای ارکستر سمفونیک نروژی ساخته، سولونوازی سنتور را خود برعهده گرفت و عبدالرحمن سورزهی نوازنده بلوچ با ساز سنتی «بنجو» و رضا سامانی با دف تنبک و سرنا در ارکستر حضور داشتند.

افسری راد از نوجوانی در اصفهان نوازندگی سنتور را آغاز کرده و فارغ التحصیل رشته موسیقی از دانشگاه اسلو است. وی ردیف موسیقی ایرانی را نزد اساتیدی چون فرامرز پایور و پرویز مشکاتیان فرا گرفته و تلمذ در محضر این اساتید را سرمایه بزرگ خود می داند. وی علاوه بر، حضور در جشنواره های گوناگون موسیقی بین المللی، تاکنون آلبومهای کاروان (۱۹۹۸)، پرواز (۲۰۰۳) و کومبو نیشن Combo Nations 200 را در خارج از کشور عرضه کرده که در این اثر آخر با نوازندگانی از چین، هند، برزیل، سنگال، گامبیا و مراکش همنوازی داشته است.

موسسه فرهنگی و هنری “ماهور” نیز آلبوم «کاروان شرق » این هنرمند را منتشر ساخته که در آن کارهای تلفیقی ارزنده یی را ارائه کرده است. وی در آلبومهای گروه ضربانگ با نامهای «رنگینه » و «نغمه خوابگرد» نیز علاوه بر نوازندگی سنتور، ساخت قطعات ملودیک را برعهده دارد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۹

بیشتر بحث شده است