گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

گلن گلد و تکنیک شخصی اش (۲)

شاید گفتن این نکته روشن کننده بسیاری از ابهامات باشد که وی در سن ده سالگی و بر اثر حادثه ای دچار صدمه ای شدید در ناحیه کمر میشود و مجبور میشود از صندلی مخصوصی برای نواختن استفاده کند که باعث تکنیک منحصر بفردی برای وی شده که در این بین استادش Alberto Guerrero کمک های شایانی به وی نموده است.

گلن گولد را باید نوازنده ای ویرتئوز نامید که برخلاف نوازندگان آن دوره که سعی در جلب توجه مردم عامی و قطعات رومانتیک داشتند، وی به هیچ عنوان علاقه ای به این امر نداشت.

تکنیک بسیار بالایی که وی در نواختن داشت حسرت و شگفتی بسیاری از نوازندگان دیگر را در بر داشت.

استیل خاصی که داشت موجب شده بود تا دستهایش با شستی های پیانو بسیار نزدیک باشد و کنترل بیشتری بر آن داشته باشد و همین امر قدرت بالایی در امر نوازندگی به او داده بود.

Audio File

قسمتی از اجرای گلن گولد را با رهبری برنشتاین ببینید

هرچند Charles Rosen پیانیست و منقد موسیقی معروف آمریکایی اعتقاد داشت این استیل برای اجرای قطعات قرن ۱۹ نامناسب میباشد؛ البته شاید این حرف را بتوان قبول نمود اما در مورد گلن گولد قابل تصدیق نیست!

مهارت وی در تکنیک، چه در اجرای قطعات باخ و چه در اجرای آثار لیست و راول و بتهوون امری انکار ناشدنیست.

audio file بشنوید نوازندگی گلن گلد را

جدا از مهارت بالای وی در امر نوازندگی موزیکالیته و تعبیر و تفسیر وی از قطعات نشاندهنده درک بالای وی از دوره های موسیقی میباشد که توانسته بود در اجرای هر دوره ای از موسیقی خصوصیات و ارکان آن دوره را بوضوح بیان نماید.

اما در زمینه تکنیک و مهارتش، خود گولد بیان میدارد که وقت بسیار کمی برای تمرین بر رو پیانو میگذاشته و بیشتر قطعات را با خواندن آنها یاد میگرفته تا نواختن. تمرینات ذهنی وی بیشتر بر روی آرتیکولاسیون (جمله بندی و موزیکالیته) بنا شده بود. بسیاری از همراهان گولد نیز شاهد بودند که برای اجرای قطعات باخ از این شیوه استفاده میکرده است.

audio file بشنوید نوازندگی گلن گلد را

گلن گولد اعتقادی به تمرینات چندین ساعته که در میان دیگر نوازندگان مرسوم بود را نداشت. قدرت تمرینات ذهنی گلن گولد را در این نکته میتوان جست که وی بدون تماس با سازش به تمرین میپرداخت و قطعات را در ذهنش مینواخت؛ بعنوان مثال برای اجرای آثار پیانویی برامس و ضبط آن تنها چند هفته قبل شروع به نواختن آنها نمود و در مدت آن مدت کوتاه تمامی آن قطعات را به نحو بسیار استادانه ای ضبط نمود!
از او آثار بسیار زیادی ضبط و منتشر شده است که هر کدام آثاری ارزشمند و آموزنده برای دیگر نوازندگان پیانو میباشند. گلن گولد در۴ اکتبر سال ۱۹۸۲ چشم از جهان برگشود.

Audio File

قسمتی از اجرای گلن گولد را ببینید

وی در طی فعالیتهای هنریش جوایز بسیاری را از آن خود نمود که میتوان به :

* ۱۹۷۴ — Grammy Award for Best Album Notes – Classical: Glenn Gould (notes writer) for

Hindemith: Sonatas for Piano (Complete) performed by Glenn Gould;

* ۱۹۸۳ — Grammy Award for Best Classical Album: Samuel H. Carter (producer) & Glenn Gould for Bach: The Goldberg Variations

* ۱۹۸۳ — Grammy Award for Best Instrumental Soloist Performance (without orchestra) for
Bach: The Goldberg Variations;

* ۱۹۸۴ — Grammy Award for Best Instrumental Soloist Performance (without orchestra) for
Beethoven: Piano Sonatas Nos. 12 & 13

اشاره نمود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۵

بیشتر بحث شده است