گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نگاهی به «اینک از امید» (۵)

جمع بندی تصنیف «آغازی دیگر»

تصنیف «آغازی دیگر» با اینکه از نظر ملودیک (مخصوصا از نظر مد گردی)، دارای قوت هایی است، ضعف های اساسی در بخش چند صدایی و همچنین پیوند شعر و موسیقی دارد.

ساز و آواز

ساز:


اصولا اظهار نظر در مورد نوازندگی شاهین شهبازی بسیار مشکل است، چراکه به همان اندازه که پختگی و توانایی در پنجه او دیده می شود، خامی و ناتوانی نیز در نواخته های او وجود دارد. این خصوصیت بیشتر در نوازندگانی ظهور می کند که از پایه تمرین های مداوم و مفید نداشته اند.

مثلا شهبازی ابتدای تکنوازی ماهورش در این آلبوم چنان بی رمق و غیر دقیق تار می نوازد که شنونده نا آشنا با سابقه نوازندگی اش را دچار این تردید می کند که: این بخش را نوازنده با سابقه ای نواخته است؟

audio file
به بخشی از درآمد تار توجه کنید

صدا گیری ها در نوازندگی تار و سه تار (مخصوصا سه تار) او گاه تا حد یک نوازنده مبتدی ضعیف می شود و گاه، محکم و با صلابت است. دست چپ و راستی که گاه با هم نا هماهنگی های جدی دارند، در بخش هایی که سرعت هر دو بالا است بسیار هماهنگ می شوند!
در این آلبوم مخصوصا در بخش تکنوازی سه تار، می شود ضعیف بودن زخمه ها را به وضوح شنید. با اینکه صدابردار اثر (که الحق صدابردار ماهری بوده است و بیشتر سازهای این آلبوم را به درستی صدابرداری کرده است) سعی در کشیدن بالای صدای سه تار دارد، ولی زخمه های نحیف این نوازنده، به قدری حجم صدا را ضعیف کرده که بالا بردن شدت صدا، نمی تواند این ضعف را جبران کند و بیشتر به کثیف شدن صدا (به دلیل ضبط شدن صداهای اضافه) منجر می شود.

تحریر هایی که این نوازنده با سازهایش اجرا می کند، نشان دهنده توانایی و شناخت او روی ردیف های سازی است ولی گاه در پایان جمله ها، فرود را در پوزیسیون هایی انجام می دهد که یک نوازنده آماتور هم ممکن نیست چنین اشتباهی کند.
این تناقضات شنونده را در مورد تکنواز بودن این هنرمند دچار تردید می کند.

آواز:

صادق شیخ زاده دارای صدایی پرحجم و پرقدرت است ولی به دلیل نامعلومی (احتمالا به خاطر بوجود آوردن رنگ صدایی جدید) با انقباض تارهای صوتی اش، در راه آزاد شدن صدا، سدی ایجاد می کند (تجربه ایجاد این صدا را البته با قدرتی بسیار بیشتر، همه ما داریم، زمانی که می خواهیم آهسته صحبت کنیم)

audio file
به بخشی از اجرای آواز او توجه کنید


صدای شیخ زاده البته همیشه به این صورت تولید نمی شود و در بسیاری از بخشها، صدای او را به صورت کامل و حجیم می شنویم.
تحریر های شیخ زاده در این اثر بسیار قدرتمند و با صلابت است. از نظر فنی، تحریر های وی دارای فالستو و آکسان های مناسب است، هرچند با سرعت زیادی تحریر ها اجرا نمی شود.

قدرت این خواننده در اجرای ویبراسیون و غلت با اینکه چشم گیر نیست ولی کافی و در حد قابل قبول است.

یکی از نقاط ضعف مهم این خواننده که در بسیاری از قسمتهای این آلبوم نیز به گوش میرسد، خروج او از تیون است.

audio file
به بخشی از اجرای آواز او توجه کنید


ناکوکی هایی که با دقت بیشتری قابل اصلاح در استودیو بوده است. (البته به گفته خواننده اثر، بخش ساز و آواز به خاطر از بین نرفتن حس ساز و آواز، بدون ادیت و به طور کامل ضبط شده است که این اتفاق هم نمی تواند دلیل خوبی برای شنیدن اشتباهات مکرر در ضبط باشد)

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است