گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جشنواره شمسه به همت شهرداری تهران در بخشهای مختلف هنری فرخوان خود را منتشر کرده است؛ این دومین جشنواره شمسه است که سال گذشته اولین تجربه اجرایی خود را به روی صحنه برد. متن فراخوان به شرح زیر است:

شمسه جشنواره جامع شهری شهرداری تهران، نام و سرمایه‌ای است ارجمند، شکل گرفته از ترکیب معنادار چهار حرف:

ش، م، س، ه

«ش» برگرفته از واژه «شهروند»

«م» برگرفته از مفهوم «محله»

«س» برگرفته از «سرمایه اجتماعی»

«ه» برگرفته از مفهوم «هویت»

شمسه، مجموعه جشنواره‌هایی است که تلاش می‌کند برای کیفیت مادی و معنوی زندگی شهروندان، با تحقق چهار اصل آگاهی، ارتباط، اعتماد، مشارکت میان شهروند و مدیریت شهری، امکان مشارکت و حضور آگاهانه شهروندان را در شبکه‌ به هم پیوسته‌ای از ظرفیت‌های فرهنگی ـ اجتماعی به دست آورد.


جشنواره سرود و موسیقی شمسه

جشنواره سرود و موسیقی شمسه به دنبال آن است که با استفاده از راه‌حل‌ها و امکانات فرهنگی و هنری بتواند مناسبات میان شهروندان با یکدیگر، با محله و با شهر و ارکان زندگی اجتماعی را شناسایی کند و بهبود ببخشد. حاصل این کار ایجاد بسترها و شرایط مناسبی است که شهروندان خارج از مدار و تجربه‌های جاری و روزمره، به تجربه‌های متفاوتی از زندگی بپردازند.

سرود و هم‌سرایی یکی از تاریخی‌ترین فعالیت‌های مدنی بشر به حساب می‌آید. نقش و نگارها و اسناد گوناگون تصویری، جایگاه و قدمت موسیقی را در طول تاریخ و در میان مردم گوناگون به درستی می‌نمایاند.

جوامع متفاوت برحسب نیازهای گوناگون اجتماعی در موقعیت‌های مختلف چون سوگواری‌ها، مراسم آیینی، جشن‌های ملی، جشن‌های قبیله‌ای، نمایش‌ها، هنگام کار و… به تولید و اجرای موسیقی می‌پرداختند.

امروزه برای تلطیف زندگی، برای بهبودی وضعیت فرد و جامعه و موردهای دیگر، از قابلیت‌های مختلف بیان موسیقی بهره‌برداری می‌شود.

موسیقی، گوش و روح و اندیشه را می‌نوازد و سبب پالایش وضعیت مخاطب می‌شود. به همین سبب استفاده از آن سبب گسترش زندگی اجتماعی و توانمندسازی شهروندان در زندگی شهری می‌شود.

جشنواره سرود و موسیقی شمسه، به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده است که شهروندان به طریق گوناگون، امکان تجربه و دسترسی به موسیقی را بیابند، در عین آنکه افراد و گروه‌های با تجربه بتوانند برحسب موضوع، در یکی از دو بخش اصلی یا جنبی جشنواره حضور بیابند.


بخش‌ها:

بخش اصلی جشنواره: جنبه رقابتی دارد و گروه‌های موسیقی محله‌ها در بخش‌های زیر می‌توانند به رقابت بپردازند:

• موسیقی ردیف دستگاهی (سنتی)

• موسیقی مردمی و تلفیقی (برگرفته از موسیقی سنتی پاپ، کلاسیک…)

• موسیقی کلاسیک (بین‌المللی)

• موسیقی مقامی (آیینی)

• موسیقی نواحی ایران

بخش جنبی:

این بخش غیررقابتی است و ویژه تکنوازان، همنوازان و استعدادهای شاخصی است که در عرصه موسیقی حرفی برای گفتن دارند.
جشنواره با بررسی آثار و توانمندی‌های این افراد ضمن انجام حمایت‌های گوناگون، جوایزی به آنها اهدا خواهد نمود.


آیین‌نامه و شیوه شرکت در جشنواره و ارسال آثار

مقررات عمومی

• در تمام بخش‌های دوازده‌گانه جشنواره شمسه شرکت همه شهروندان بدون محدودیت آزاد است.

• شرکت در جشنواره داوطلبانه بوده و از شرکت کننده هیچگونه هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.

• شرکت‌کنندگان در هریک از بخش‌های دوازده‌گانه، تابع مقررات و قواعد جاری جمهوری اسلامی ایران می باشند.

• فرم‌های ثبت نام و یا آثاری که دارای اطلاعات درخواستی کامل نباشد در داوری شرکت داده نخواهد شد.

• ‌به تمامی شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در جشنواره داده می‌شود.

• هر شرکت‌کننده در هریک از جشنواره‌های دوازده‌گانه می‌تواند در بخش‌های مختلف آن شرکت نماید اما تنها در یکی از بخش‌ها در صورت برنده شدن می‌تواند برگزیده شود.

• ثبت نام شرکت‌کنندگان از طریق پر نمودن فرم مشخصات ثبت نام حضوری در دفاتر مستقر در دبیرخانه‌های هادی و یا ثبت نام اینترنتی در سایت جشنواره شمسه می‌تواند صورت بگیرد.

زمان ارسال آثار تا ۱۵ دی ماه ۱۳۹۱

مقررات تخصصی

داوطلبان شرکت در جشنواره، باید نمونه ضبط شده قطعه موسیقی خود را به صورت لوح فشرده به دبیرخانه‌های هادی ارسال نمایند.
گروه‌های موسیقی شرکت‌کننده باید شامل حداقل ۳ نفر و حداکثر ۲۰ نفر باشند.

اگر گروه موسیقی بیش از ۲۰ نفر نوازنده داشته باشد، تصمیم‌گیری درباره حضور آنها در بخش رقابتی به عهده هیئت داوران جشنواره است.

هیئت داوران بعد از بررسی لوح‌های فشرده موسیقی دریافتی، گروه‌های برگزیده را برای اجرای زنده اثر در سالن‌هایی که مشخص خواهد شد، دعوت خواهند نمود.

هر گروه موسیقی بر حسب امتیازهایی که به دست می‌آورند، امکان ارتقا به مرحله بعدی را یافته و در مرحله بعدی با نظر هیئت داوران، اجرای زنده مجدد در محل پیش‌بینی شده خواهند داشت.


انتخاب داوری

دبیر تخصصی جشنواره: علی مرادخانی

دبیر هیئت داوران: محمدرضا شرایلی

داوران: مهرداد دلنوازی، محمد علی لقا، محمد حسین ‌پور معین، چکاوک یغمایی، بهناز ذاکری، شورانگیز ظهیرالدینی، امیرآهنگ هاشمی، محمدرضا شرایلی.


جوایز:

جشن تقدیر منطقه‌ای؛ ارائه جایزه محلی شامل: گواهی حضور و هدیه فرهنگی در سطح مناطق ۲۲ گانه
جشن تخصصی؛ ارائه جایزه فنی شامل: لوح شایسته تقدیر، هدیه نقدی برای ۱۵۰ نفر در سطح تهران
جشن پایانی؛ ارائه جایزه ساختاری و ویژه شهردار تهران شامل: تندیس نفرات اول و نشان‌ها و الواح اول تا سوم هر رشته و جوایز نقدی
با آرزوی ایجاد انگیزه و شوق مشارکت بنیانی در میان شرکت‌کنندگان به آنها پیشنهاد می‌شود در انتخاب موضوع و زاویه دید مناسب برای طرح آن به چند نکته بنیانی توجه فرمایند.

• برپاکننده و مجری جشنواره بزرگ شمسه، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران است و شرکت‌کنندگان ضمن نمایش عرصه‌های حضور عام شهرداری در نظام شهری، می‌توانند به نمایش سویه‌های گوناگون حضور و فعالیت شهرداری تهران در مناطق و محله‌ها توجه ویژه بنمایند.

• شناخت حقوق شهروندی، جایگاه و وضعیت آن، معرفی و انعکاس معنی «مشارکت» در چگونگی اداره محله و منطقه توسط شهروندان.

• شناخت از منطقه سکونتگاه شرکت‌کنندگان و بازتاباندن این آگاهی در آثار با واسطه استفاده از نشانه‌ها و عوامل بیانگر آشنای محله.

سایت: www.shamseh2.ir

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است