گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

«ماندالای درون» منتشر شد

آلبوم «ماندالای درون» شامل مجموعه قطعاتی برای پیانو با آهنگسازی و اجرای سام اصفهانی توسط انتشارات ماهور به بازار آمده است. این اولین آلبوم مستقل سام اصفهانی به عنوان نوازنده و آهنگساز است که منتشر شده است.

آهنگساز و نوازنده این اثر در مورد این آلبوم گفته است:

مجموعه ی حاضر گزیده ای از قطعاتی است که از سالهای ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۳، به صورت پراکنده با احوالی کاملاً درونی، در کنار آموخته هایم از هارمونی و اصول آهنگسازی، نگاشته شدند. قطعاتی که در پس هر یک از آنها برای من، مفهومی عمیق از “زندگی” حضور و جریان دارد و با توجه به تعاریف و کارکرد واژه ی عمیق ماندالا، عنوان “ماندالای درون” را بر خود گرفت…

مجموعه شامل دو بخش اصلی است:

بخش نخست؛ چهار پانوراما

اساس نگارش این قطعات استفاده از “ماتریال تماتیکِ” ردیف دستگاهی موسیقی ایرانی و یا موسیقی نواحی، در کنار اصول هارمونی و کمپوزیسیون غربی است. به گونه ای که، ضمن سعی بر پایبندی و حفظ ماتریال و الگوی اصلی تماتیک، تغییرات به هارمونیزاسیون، اتمسفر، رنگ و بیان قطعات در جمله بندی ها و اجرا، ختم شده است (انتساب پیشوند پانوراما بر قطعات ذیل، اشاره به تصاویر کشیده درعکاسی است که در اینجا حاکی از کشیدگی زمان بر موسیقی است)

۱- پانوراما دُزَمنه: دزمنه یا دزمرم، از مقامات دوتار خراسان شمالیست که بخشی های منطقه به صورت آوازی روی اشعاری مناسب با فضای غالب اجرا می کنند. اما عموماً این مقام دارای درون مایه ای محزون است که گلایه از جفا و جدایی یار دارد. (تاریخ اتمام اثر: ۱۷/۶/۹۱)

audio file
به بخشی از «دُزَمنه» توجه کنید

۲- پانوراما الوَن: الون یا الون هاتی، از مقامات مجلسی تنبور است که با وزنی آزاد و به صورت آوازی اجرا می شود. الون نام رودخانه ایست که از سیاه وانه(در کوههای دالاهو) سرچشمه می گیرد. حکایت این مقام در داستان های اساطیری، دردِ دل و گفت وگوی الون رود و رهگذریست با درون مایه ای از ستایش، رنج، جفا و… (تاریخ اتمام اثر: ۲۷/۷/۹۲)

audio file
به بخشی از «الوَن» توجه کنید

۳- پانوراما نهفت: نهفت یکی از زیباترین و عمیقترین گوشه های دستگاه نواست که حالتی عارفانه و فلسفی دارد. آواییست با وقار و ناصحی صبور، که پس حال و هوای عارفانه و اشراق گونه اش به شرح تاءلمات زندگی می پردازد. (تاریخ اتمام اثر:۱۱/۱۰/۹۰)

۲- پانوراما ماهور(درآمد): این قطعه بر روی درآمد دستگاه ماهور ساخته شده است. ماهور یکی از گسترده‌ترین دستگاه‌های موسیقی ایرانی است که فواصل آن با فواصل گام ماژور غربی منطبق است. ماهور طرب‌انگیز و بشاش است و مناسب برای نشان دادن شجاعت و دلیری هاست. نمادی از آغاز، شور و استغناء. (تاریخ اتمام اثر: ۵/۶/۹۰)

بخش دوم؛ پنج قطعۀ تغزلی برای پیانو

در این قطعات سعی بر حضور فضای شرقی در کنار اصول هارمونی و آهنگسازی موسیقی بین المللی بوده است.

۱- خاطره ای درونم است: (تاریخ اتمام اثر: ۱۴/۷/۸۸) (انتخاب عنوان قطعه، اقتباسی از ترجمه ی احمد پوری)

۲- توکاتا روی تم کردی: (تاریخ اتمام اثر: ۲۶/۳/۹۱)


audio file
به بخشی از «توکاتا» توجه کنید


۳- شبدیز: (تاریخ اتمام اثر:۲۱/۶/۹۳)

۴- و…: (تاریخ اتمام اثر: ۲۵/۱۲/۸۹)

۵- آخرین شب زمستان: (تاریخ اتمام اثر: ۲۹/۱۲/۸۸)

یک به یک قطعات ماندالای راوی همانا نوای درونی منند و به آن شوق اجرا و منتشر شدند که نفوذی ولو به اندازه ی نغمه ای یا لحظه ای کوتاه، بر دل و جان شنونده اش داشته باشد…

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است