گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آریانا برکشلی از آثار رنجبران می گوید

این مطلب مقاله ای است از آریانا برکشلی (Ariana Barkeshli) پیانیست، محقق و استاد موسیقی و همچنین رئیس بخش هنری کنفرانس بین المللی ایرانشناسی در سال ۲۰۸۸ International Society of Iranian Studies ISIS. آرایانا برکشلی متولد تهران و فرزند پروفسور مهدی برکشلی فیزیکدان و موسیقیدان فقید ایرانی است. اولین معلم او پدرش بوده است، در ۱۵ سالگی او برای ادامه تحصیلات موسیقی، به کشور فرانسه مهاجرت کرد و در بخش خارجی کنسرواتوار پاریس و کنسرواتوار آمی ین (Amien) اکول نورمال موسیقی پاریس و پس از آن دانشگاه ایالتی نیویورک تحصیلاتیش را ادامه داد. او دارای مدرک فوق لیسانس موسیقی از فرانسه و آمریکا میباشد.

استادان او ایوان لوریو (Yvonne Loriod) همسر الویه مسیان آهنگساز بزرگ، ژرمن مونیر (Germaine Mounier) و همچنین ولادیمی فلتسمن (Vladimir Feltsman) بوده اند.

او به غیر از کنسرت هایی که به صورت رسیتال در ایران، اروپا و آمریکا به اجرا گذاشته است، در برنامه هایی نیز در نقش سولیست با رهبرانی چون لوریس چکناوریان در تهران، با ارکستر مجلسی انگلیس همکاری داشته است.

مقاله ای که میخوانید نظر آریانا برکشلی است در مورد کنسرتی که به اثر بهزاد رنجبران آهنگساز و استاد دانشگاه جولیارد آمریکا اختصاص داشت:

هر کسی که به موسیقی و ادبیات ایران علاقمند است، باید متوجه رخدادهای مهمی که در مرکز “Kimmel” فیلادلفیا اتفاق می افتد، باشد و آن هم برگزاری کنسرت هایی در تاریخ ۲۹ الی ۳۱ مارس سال ۲۰۰۸ برگزار شد.

کنسرتی که “موسیقی و افسانه ها” نام گرفته شده بود و ارکستر سمفونیک فیلادفیا (که یکی از برترین ارکستر ها در جهان می باشد) یکی از قطعات بهزاد رنجبران، آهنگساز مشهور ایران با عنوان “هفت خان” (Seven Passages) را به اجرا گذاشت.

ویلز (Alastair Willis) رهبر ارکستر ابتدا برنامه را با اجرای قطعاتی از دورژاک و ریمسکی کرساکوف و در قسمت انتهای برنامه با اجرای قطعه “Seven Passages” از بهزاد رنجبران به کار خود پایان داد.

به عنوان یک موزیسین حرفه ای موسیقی ایران و کسی که رخدادهای موسیقی ایران را بصورت جدی پیگیری میکند، واقعا احساس غرور میکردم از دیدن احساسات و علاقه شش هزار بیننده کنسرت قطعه بهزاد رنجبران!

هفت خوان رستم در حقیقت سه گانه ای تراژدیک بر اساس اشعار شاهنامه فردوسی میباشد که یکی از کارهای استادانه و حرفه ای بهزاد رنجبران میباشد که برای ارکستر سمفونیک نوشته شده است.

حتی بعد از سی سال زندگی در آمریکا، موسیقی ساخته شده توسط رنجبران تحت تاثیر حال و هوای ایران و ریتم های محلی و ملودی هایی با آرایش و تزئینات هنر موسیقی ایران زمین میباشد. باید به جرات بهزاد رنجبران را به عنوان یکی از خلاق ترین آهنگسازان زمان معاصر ایران نام برد.

او با استادی و به صورت غیر ارادی از ارکستر سمفونیک، موسیقی تولید می کند که بیشتر بازی با رنگ هاست بدون پیچیدگی به سادگی اما با ظرافت است.
در فصل اخیر ساخت های رنجبریان توسط هنرمندان برجسته ای چون یو یو ما، رنه فلمینگ، جوشا بل و دیگران به اجرا در آمدند. علاقمندان میتوانند برای اطلاعات بیشتر به وب سایت ایشان BehzadRanjbaran.com مراجعه کنند.

persianmirror.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۴

بیشتر بحث شده است