گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

باغسنگانی: جشنواره های دهه ۷۰ نقطه آغاز کار پژوهشی ام بود

به زودی مجموعه «چراغداران فکر و فرهنگ ایران» با گردآوری و تالیف محمد حسینی باغسنگانی، نویسنده، پژوهشگر حوزه موسیقی، ادبیات و فلسفه اسلامی منتشر می شود؛ پیش از انتشار این مجموعه نیز، رادیو گفتگو، دو مجموعه برنامه با نویسندگی و تهیه کنندگی باغسنگانی را با نامهای «بهار دلنشین» مخصوص عید نوروز و تبریک نوروزی هنرمندان موسیقی به مردم و «چراغداران فکر و فرهنگ ایران» که در ادامه پروژه برنامه تاریخی «صدسال فرهنگ» است، به روی آنتن می برد. محمد حسینی باغسنگانی در کارنامه خود ضبط هزاران ساعت برنامه رادیویی و چند مجموعه تلویزیونی از جمله: «مفاخر»، «رستاخیز کلمات» و «چکاوک» را دارد.

با محمد حسینی باغسنگانی گفتگویی می کنیم درباره مجموعه «چراغداران فکر و فرهنگ ایران»:

درباره مجموعه کتابهای پژوهشی چراغداران فکر و فرهنگ ایران بگویید، این حرکت قطعاً کاری دو سه ساله نیست.


اوایل دهه هفتاد اولین جرقه های مربوط به این حرکت پژوهشی، بعد از هر دیدار و گفتگو با شخصیت های برجسته ادب و هنر و فرهنگ در ذهن من زنده می شد و جان می گرفت و در آن زمان بیشتر شبیه یک رویا و آرزو بود.

اما من در آن روزها روزنامه نگاری بودم که در چند روزنامه صفحه مستقل داشتم و همین طور برای چند مجله مطلب می نوشتم. اوایل دهه هفتاد برای جامعه، عصر شروع حرکت های ریشه ای بعد از انقلاب، در حوزه های اصیل علوم انسانی چون شعر و موسیقی و سینما و دیگر شاخه ها بود. اگر دقت کنید می بینید در این ایام است که روز به روز جشنواره های معتبر و حرکت های فرهنگی و هنری ارزنده پا می گیرد و شروع به خودنمایی می کند.

این جشنواره ها و سمینارها و همایش ها شاید بهترین موقعیت هایی بوده است که این رویا را بیشتر به رخ می کشیده است. در سال هفتاد خورشیدی، دوست پژوهشگرم هوشنگ جاوید، اولین جشنواره نی نوازان را در سالن حوزه هنری تهران برگزار کرد. این جشنواره یکی از اولین قدمهای این حرکت بزرگ برای بنده نیز بود.

در همین جشنواره بود که من با بهترین محققان و نیز شخصیت های موسیقی برجسته موسیقی مقامی ایران آشنا شدم و می توان گفت که این اولین گام و مهترین گام این حرکت بزرگ برای بنده بوده است. جدای از برنامه هایی که در این جشنواره در جریان بود و تاثیر نفس مباحثی که در این برنامه مطرح می شد و شب ها در هتل، همکلامی با بهترین نوازندگان موسیقی مقامی ایران از سراسر کشور شور و جلوه ای دیگر داشت.

در همین جشنواره بود که من دوستانی ارزشمندی یافتم که تا هم اکنون نیز این دوستی و این مباحث ما از همان زمان ادامه داشته است و در هر بحث و کار و شخصیتی بدون مشورت و رایزنی با این عزیزان کاری به سرانجام نرسیده است. از آن پس شرکت در یک چنین همایش ها و گنگره های بزرگ و معتبر یکی از دلبستگی های کاری من به حساب می آمد. نفس حضور در کار نبود بودن در میان شخصیت های مدعو در این جشنواره ها خود یک موقعیت پژوهشی است. این برنامه ها در آن سالها از تنوع بالایی برخوردار بود. کشور در حال گذار از موقعیت جنگی است و یکی از مقدمات حرکت به سمت جلو برگزاری یک چنین سمینارها و گنگره های بزرگ فرهنگی و هنری است. حضور در گنگره های ادبی و جشنوارهای فرهنگی و هنری دیگر واقعا، یکی از اولین بنیادهای این حرکت پژوهشی برای خود من به حساب می آید. در آغاز فکر می کردم هر بار که با یکی از این بزرگان عرصه های مختلف که دیدار و گفتگو می کنم و بعد این گفتگو را در در روزنامه و مجلاتی که با آنها کار می کردم منتشر می کنم، کاری است معمولی و از سر وظیفه و اما بعد از مدتی متوجه شدم که روز به روز حجم مطالب من و دیدارهای من افزایش می یابد.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است