گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مرروی کوتاه بر تاریخ نگاری موسیقی ایرانی از ۱۳۰۰ تاکنون (۴)

این اثر که به نظر من، نظام مندترین پژوهش در تاریخ موسیقی ایران تاکنون است و البته نه پایان پژوهش‏ها، با همکاری چندین پژوهشگر ایرانی و غیر ایرانی و با استفاده از منابع بسیار به نگارش در آمده است. جلد هجدهم که مطالب موسیقی را شامل می‏ شود شامل بخش‏های کلی زیر است: نگاه ی کلی به تاریخ موسیقی در ایران، در جستجوی موسیقی عصر سلجوقی، موسیقی دوران تیموریان، موسیقی دوره‏ ی صفوی، موسیقی دوران زندیه، تاریخ موسیقی قاجار و نهایتاً با بحثی در نفوذ موسیقی غربی به پایان می‏ رسد.

چنان که پیداست موسیقی دوران معاصر را شامل نمی‏ شود. در نگارش این بخش از تاریخ جامع ایران پژوهشگرانی چون هومان اسعدی، بابک خضرائی، ساسان فاطمی، آمنون شیلوآ و حسین میثمی همکاری داشته‏ اند.

در پایان اشاره می ‏کنم که چندین جلد کتاب با عناوینی مانند «مردان موسیقی سنتی و نوین ایران»، «سیمای هنرمندان ایران ( موسیقی، سینما، تأتر)»، «با کاروان هنرمندان» و… نوشته‏ ی حبیب الله نصیری‏ فر منتشر شده است که بیشتر حاوی زندگینامه و احوالات شخصی هنرمندان به همراه معرفی آثار و گاه ی نت ‏نگاشته‏ای از آثار این هنرمندان است.

عین الله مسیب زاده با نگارش کتاب «احیای سنت‏ها با رویکرد نو» به مقطع و گوشه‏ ای از چند ضلعیِ تاریخ معاصر موسیقی ایران پرداخته و فرهود صفر زاده با نگارش زندگی‏نامه ‏هایی همچون: «موسیقار تبریز» در مورد غلامحسین بیگجه‏ خانی و یا «چرخ بی‏ آیین» درباره‏ ی ابوالقاسم عارف قزوینی سعی در روشن کردن زوایای زندگی و فعالیت هنری موسیقیدانانِ معاصر داشته است.

جدیدترین اثر در زمینه ی بررسی تاریخ و تحولات موسیقی در ایران کتاب «تا بردمیدن گلها» اثر محمدرضا فیاض است که در این کتاب نویسنده کوشیده است با بررسی تحولات سیاسی- اجتماعی و پیدایی رسانه های انتشار موسیقی مانند صفحه گرامافون و رادیو، همچنین ایجاد ارکستر سمفونیک و پیدایش جریان های تجددخواه در موسیقی ایران و یا غرب گرایانه، تصویر روشنی از تحولات مقطعی خاص در تاریخ موسیقی ایران را نشان دهد.

*این مقاله نخستین بار در شماره ی ۸۲ ماهنامه ی گزارش موسیقی چاپ شده است و در اینجا نسخه ی بازبینی شده ی آن را مشاهده کردید.

منابع

جعفرزاده، خسرو

۱۳۷۹ «نقد تاریخ نگاری موسیقی ایرانی»، فصلنامه‏ ی موسیقی ماهور، شماره‏ی ۹ :۱۷- ۳۱.

حلالی، سیمین

۱۳۸۶ کتابشناسی موسیقی در ایران، تهران: ماهور.

خالقی، روح الله

۱۳۸۱ سرگذشت موسیقی ایران، سه جلد در یک مجلد، تهران: ماهور.

راهگانی، روح انگیز

۱۳۷۷ تاریخ موسیقی ایران، تهران: پیشرو.

زیگلر، رابرت

۱۳۹۴ دایره المعارف مصور تاریخ موسیقی، مترجم داریوش دل‏ آرا، تهران: سایان.

فیاض، محمد رضا

۱۳۹۴ تا بر دمیدن گلها (مطالعه ی جامعه شناختی موسیقی در ایران از سپیده دم تجدد تا ۱۳۳۴)، تهران: سوره.

مشحون، حسن

۱۳۸۰ تاریخ موسیقی ایران، به کوشش امیر بانوی کریمی، تهران: نشرنو.

classical.net

adinehbook.com

cgie.org.ir

ensani.ir

هادی سپهری

هادی سپهری

متولد ۱۳۵۶ تهران
فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشگاه هنرهای زیبا اتنوموزیکولوگ و نوازنده تار، سه تار، دیوان، دف و تنبک

۱ نظر

بیشتر بحث شده است