گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

مقدمه

آواز، دغدغه و علاقه همیشگی من بوده است و بر این اساس به عنوان یک هنرجو در زمینه تکنیکهای صداسازی آواز کلاسیک، مدتی را در این کلاس ها مشغول به کسب مهارت بوده ام. همزمان با آن برای درک و یادگیری بهتر این هنر به منابع دیگری از قبیل ویدئوهای آموزشی، فایلهای صوتی و مطالب نوشتاری از اساتید مطرح در این زمینه نیز رجوع کردم; طبعا نکات زیادی برای یادگیری وجود داشت ولی نکته جالب توجه و در عین حال عجیب این بود که هر کدام از این اساتید از شیوه ای کاملا متفاوت و خاص خود برای آموزش یک موضوع واحد (صداسازی ) بهره می بردند.

اگر برای اوج گرفتن درهنرصداسازی نیازمند دو بال باشیم، اولی مجموعه ای از فعل و انفعالات فیزیکی است که به شکل هماهنگ در اعضای درگیر در این فرآیند اتفاق می افتد و دومی کاملا ذهنی و مبتنی بر مجموعه ای از دریافت ها، تصویرسازی های ذهنی و تجسمات ماست که هر کدام از اساتید برای آموزش و توضیح آن روشی متفاوت دارند.

متاسفانه با وجود جستجوهای فراوان موفق به یافتن الگویی ساده و منسجم نشدم که کل فرآیند صداسازی، اعم از جسمی و ذهنی را به شکل یکپارچه توضیح داده و به صورت یک طرح یا دیاگرام قابل فهم آنرا ترسیم کرده باشد. مطالب موجود هم بیشتر به تشریح و توضیح آناتومی اعضای دخیل دراین روند پرداخته بودند که در عین پیچیده بودن، کمک چندانی به یادگیری آن، بخصوص بخش مبتنی بر تصویر سازی های ذهنی و احساسی نمی کردند.

احتمالا جملاتی نظیر “پیدا کردن جای صدا” یا “گم کردن جای صدا” برای تمام کسانی که بدنبال یادگیری این هنر بوده یا می باشند کاملا آشنا هستند. پی بردن به محل حقیقی جای صدا در هر فرد به دلیل ذهنی بودن این مطلب امری بسیار دشوار است و شاید بتوان گفت مهمترین علتی که باعث می شود فرد خیلی دیر جای صدای خود را پیدا کند یا اینکه پس از مدتی وقفه در انجام تمرینات، به راحتی آن را گم کند، عدم برخورداری از “الگوی ذهنی مناسب و درک آگاهانه” از مجموعه اتفاقاتی است که در این فرآیند رخ می دهد.

لذا بهره بردن از یک طرح ساده به عنوان نقشه راه که گویای تصویری ملموس از مفاهیم ذهنی در هنر صداسازی باشد باعث درک بهتر و آگاهانه هنرجو از مطالب ارائه شده توسط اساتید محترم گشته و موجب افزایش سرعت یادگیری جزییات آن خواهد شد .مطلب پیش رو مجموعه ای از تجربیات، دریافتها و تحقیقات شخصی اینجانب است که تلاش شده در حد بضاعت و در قالب یک طرح ، روی کاغذ ترسیم گردد. امیدوارم دوستان گرامی با ارائه پیشنهادات و طرح سئوالات و تبادل نظر از طریق آدرسهای الکترونیکی مندرج در ذیل صفحه به کامل تر و بهتر شدن این نوشته کمک کنند.

مجید رضا نصیری

مجید رضا نصیری

دیدگاه ها ۵

  • درود فراوان خدمت جنابعالی …این نکاتی که ایراد فرمودید را اینجانب از نزدیک دیده و لمس کرده ام…
    بیان متفاوت در خصوص توضیح موضوعی واحد!!!!

  • اساسا و اصولا با کلمه ” صداسازی ” مخالف هستم . شما صدا رو داری ! حالا خوب یا بد ( که اون هم نسبی هست ) و معلم اون رو ” نمی سازه ” !!! بلکه اون رو مربی ، پرورش میده . شخصا با لفظ ” پرورش صدا ” – یعنی بار آوردن، وسعت دادن – بسیار مناسب تر از صدا سازی است .
    این کلمه در ده سال اخیر وسعت پیدا کرد و به اشتباه مرتب هم بکار برده میشه. مثل ایرادی که در اصطلاح ” بدنسازی ” هست. ما بدن رو داریم ، خداوند اعطا کرده به ما. حالا مربی میاد و با تمرینات و حرکات حساب شده و درست اون رو ” پرورش ” میده . همین امر برای ” صداسازی ” و مربی که صدا رو ” پرورش ” میده و دوره که اسمش ” دوره پرورش صدا ” نام داره هم هست. قدیم هم اسمش پرورش صدا یا پرورش اندام نام داشت که مثل خیلی اتفاقات دیگه ، به اشتباه تغییر نام داد و و و و …

بیشتر بحث شده است