گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

افتتاح آکادمی موسیقی فوژان

آکادمی موسیقی فوژان با مدیریت هنری حمیدرضا دیبازر (بنیانگذار ارکستر فوژان، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده موسیقی دانشگاه هنر) به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است. جمعی از استادان دانشگاه و مدرسان برجسته موسیقی کشور، هنرآموزان این آکادمی هستند.

حمیدرضا دیبازر درباره این آموزشگاه می گوید: آموزش در این مرکز در فضای متفاوت بصری و متناسب با شأن استادان والا و هنرجویان انجام می گیرد. مدیریت اجرایى این آموزشگاه با فرزانه رجایى (کارشناس ارشد گیتار کلاسیک و مدیر اجرایى یکى از بانکهاى خصوصى) است و هنرآموزان این آموزشگاه از مدرسان برجسته و استادان دانشگاه های معتبر ایران هستند.

این آکادمی رسالت و جایگاه اصلی خود را بر پایه آموزش و پروراندن اندیشه و توانایی‌های دو گروه اصلی تعریف می‌کند:
۱- گروهی که به موسیقی، نه به‌عنوان حرفه، بلکه به مثابه یک مهارت عملی یا ذهنی می‌پردازند.
۲- گروهی که در پی آن‌اند که متخصص موسیقی باشند و اشتغال به موسیقی مهم‌ترین کار آنهاست.

مدیریت آکادمی برآن است که موسیقی را برای گروه اول از یک «سرگرمی و تفنن صرف» خارج سازد و بستری فراهم آورد که این پدیده شگفت‌انگیز به ابزاری برای رشد فکری و ارتقای توانایی‌های افراد بدل گردد و لایه‌ها و زوایای کمتر شناخته شده موسیقی به هنرجویان و علاقه‌مندان به خوب یادگرفتن موسیقی ارائه شود.
گروه دوم معمولاً تحصیلات خود را در دانشکده‌ها و مراکز دانشگاهی موسیقی پی می‌گیرند. این مراکز، با همه اهمیتی که در تربیت هنرجویان دارند، به سبب برخی محدودیت‌ها، از جمله محدودیت زمانی، قادر به برآورده‌کردن همه نیازهای آموزشی هنرجویان نیستند. مدیریت آکادمی فوژان نه‌تنها می‌کوشد هنرجویان جوان را برای ورود به مراکز دانشگاهی آماده کند، بلکه برنامه‌هایی برای تکمیل آموزش دانشجویان شاغل به تحصیل و نیز دانش‌آموختگان تدارک دیده است.

یکی از مواردی که در ارتباط با دنیای زیبای یادگیری موسیقی در ایران کمتر به آن توجه شده موضوع «پرورش» است. تاکید بیش از اندازه بر موارد آموزشی معمول، ممکن است توانایی هنرجو را تا حد یک تکنسین و ماشین نوازندگی تقلیل دهد اما دقت به موارد مهم و متعدد در زمینه آموزش در کنار پرورش و توجه به استانداردهای جهانی در این‌باره، در تکمیل این فرآیند و توجه به موضوع «حکمت موسیقی» در قالب پرورش موسیقایی از
مهم‌ترین اهداف آکادمی موسیقی فوژان است.

رویکرد فنی آکادمی در مسیر آموزشی ارائه مطالب درسی به شکل مشخص و تابع یک برنامه آموزشی مدون است. همچنین تاکید بر این است تا هنرجویان جزوه‌ای را برای سنجش توانایی روخوانی موسیقی (پارلاتی و کانتاتی) تحت نظر مدرس خود در اختیار داشته باشند و جدا از مطالب مشخص مربوط به کلاس خود بتوانند این موضوع را مطالعه کنند و خود را بیازمایند.
یکی از مهم‌ترین اهداف آکادمی موسیقی فوژان فراهم آوردن محیطی تازه و متفاوت برای کشف استعدادها و نیز مجالی برای ایده‌های تازه است. امکان دسترسی به منابع دیداری و شنیداری و مکتوب موسیقی و نیز ایجاد ارتباط سازنده میان هنرجویان، مدرسان و دیگر فعالان جامعه موسیقی از دیگر مواردی است که مدیریت آکادمی بر اهمیت آن تاکید دارد.

ارائه گواهی‌نامه پایان دوره با نظارت اساتید دانشگاه و امکان به‌کارگیری هنرجویان مستعدی که دوره‌های این آکادمی را با موفقیت گذرانده‌اند، به عنوان مدرس، از موضوعاتی است که در دستور کار این مرکز است.

ارتباط با دانشگاه هاى خارج از کشور به اعتبار ارتباطات علمى و هنرى اساتید آکادمى فوژان جز مواردى است که در آینده در مورد آن اطلاع رسانى خواهد شد.

آدرس آکادمی موسیقی فوژان: خیابان ولی‌عصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۴۰ واحد ۴، (تلفن: ۰۲۱۸۶۰۸۱۸۴۲)

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است