گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پیام تقدسی، ویلنسلیست ایرانی – اتریشی

پیام تقدسی (متولد سال ۱۹۸۹) از چهارسالگی نزد مونیکا شرباوم (Monika Scherbaum) در شهر برگنز در اتریش به فراگیری موسیقی پرداخت. او در کنسرواتوار فلدکرش (Conservatory Feldkirch) در کلاس های ایمکه فرانک (Imke Frank) و مارتین مرکر (Martin Merker) شرکت کرد. او سپس در زوریخ در سوئیس به تحصیل موسیقی نزد توماس گروسنباخر (Thomas Grossenbacher) و کریستین پروسک (Christian Proske) پرداخت و در سال ۲۰۱۱ با مدرک لیسانس اجرای موسیقی فارغ التحصیل شد. دو سال بعد پیام تقدسی زیر نظر رافائل رزنفلد (Rafael Rosenfeld) مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته نوازندگی موسیقی دریافت کرد و سپس در سال ۲۰۱۶ با مدرک نوازندگی تخصصی موسیقی از مدرسه موسیقی بازل (Hochschule für Musik Basel FHNW) فارغ التحصیل شد.

این نوازنده ویولن سل تا کنون چندین جایزه دریافت نموده است که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره نمود: جایزه اول و ویژه در جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سال ۲۰۰۸، جایزه دوم در مسابقه بین المللی ویولن سل کارل داویدو
(International Karl Davidov Cello Competition) در لاتویا (Latvia) و علاوه بر این، او تا کنون پنج بار موفق به دریافت جایزه اول در مسابقه موسیقی ملی اتریش (Prima La Musica Competition) گردیده است.

پیام تقدسی اجرای قطعات زیر را به عنوان سولیست در کارنامه خود دارد: واریاسیون های روکوکو چایکوفسکی با ارکستر سمفونیک باسل (Basel Symphony Orchestra) در سوئیس، کنسرتو ویولن سل شومان و کنسرتو دوبل برامس یا ارکستر آلبستات (Orchestra of Albstadt) در آلمان، کنسرتو ویولن سل هایدن در سی ماژور با آنسامبل ویاتورز (Ensemble Viatores) در اتریش، کنسرتو تریپل بتهوون با ارکستر لایختنشتاین-وردنبرگ (Liechtenstein-Werdenberg) و کاپریس پتزو چایکوفسکی با فیلارمونیک بودوایس (Philharmonie Budweis).

او همچنین با شرکت در مستر کلاس های دیوید گرینگاس (David Geringas)، ایوان مونیگتی (Ivan Monighetti)، فرنس هلمرسون (Frans Helmerson)، ولفگانگ بوتخر (Wolfgang Boettcher)، میکلس پرنی (Miklos Perenyi)، راینهارد اتنزکو (Reinhard Latzko)، جنس-پیتر مانتز
(Jens-Peter Maintz)، ولفگانگ امانوئل اشمیدت (Wolfgang Emmanuel Schmidt)، والتر دسپالج (Valter Despalj) و ون سن یانگ (Wenn-Sinn Yang) با انگیزه تر پیش به فعالیت های موسیقایی خود پرداخت. پیام موفق به دریافت بورسیه از دانشگاه موسیقی مدو ماونت (نیویورک)، پی ای فوردرکریس (منهایم، آلمان) و انجمن بین المللی ریچارد واگنر شد.


Audio File اجرایی از پیام تقدسی در سن ۱۸ سالگی را ببینید.

یکی از جنبه های فعالیت های موسیقی پیام تقدسی، موسیقی مجلسی است. او در سال ۲۰۰۹ همراه با رومین بولینجر (Romaine Bolinger) و الکساندر بوئشوتون (Alexander Boeschoten)، تریوی پیانوی «گاگلیانو تریو» (Gagliano Trio) را تشکیل دادند. این تریو نخستین اجرای خود را در سال ۲۰۰۹ در دانشگاه هنر زوریخ روی صحنه برد. این آنسامبل در طی مطالعات خود قطعا تحت تأثیر استیون گوئرنر (کوارتت کارمینا)، بنجامین انجلی (Tecchler Trio)، اکارت هیلیگرز (Trio Jean Paul)، رافائل رزنفلد (Merel Quartet)، زاکر برون، توماس گروسنباخر و پروفسور هومرو فرانسش بوده است.

این تریو همچنین در سالن های کنسرت بین المللی و فستیوال ها نیز به اجرا پرداخته است (از جمله شوبرتیارد خوخنمس در اتریش، کامرموزیک باسل، روتاوبلیاد. رپرتوار این تریو گستره ای دوره کلاسیک، ایده رمانتیک «موسیقی شاعرانه» و موسیقی معاصر را شامل می شود.

چندین اجرای این تریو توسط تلوزیون اتریش ضبط شده است. این آنسامبل اخیرا در مسابقه موسیقی مجلسی ماه آگوست بنیاد پیکارت موفق به دریافت جایزه شد. این سه موزیسین با انتخاب نام «گالیانو» در واقع ادای احترامی به خانواده ناپلیتن لوتیر (neapolitanluthier) می کنند که با ساخت سازهای زهی در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی تاریخ موسیقی را رقم زدند. رومین بولینجر (Romaine Bolinger) ویولونیست با ویولون ساخته فردیناندو گالیانو (Ferdinando Gagliano) و پیام تقدسی با چلوی ساخته لورنزو ونتاپانه (Lorenzo Ventapane) که شاگرد نیکولو گاگلیانو بوده، می نوازند.

پیام تقدسی تجربه های لازم ارکسترال را به عنوان نوازنده موقت و سپس جایگزین در ارکستر تونهاله زوریخ (Zurich Tonhalle Orchestra) و به عنوان چلیست اصلی با باسل سیمفونیتا (Basel Sinfonietta) در ارکستر مجلسی برون (Bron Chamber Orchestra) و ارکستر سمفونیک لایشنتنشایتن (Symphony Orchestra of Liechtenstein) بدست آورد و سپس به استخدام ارکستر سمفونیک باسل در آمد. او به عنوان سولیست در بسیاری از ارکسترهای مجلسی آمریکای شمالی، اروپا و خاورمیانه، کره جنوبی و ژاپن به اجرا پرداخته است. او در حال حاضر با چلوی ساخته لورنزو ونتاپانه در سال ۱۸۲۰ به اجرا می پردازد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

  • چرا آقای تقدسی را به ایران ربط میدهید؟
    هرکسی که نامی ایرانی داشته باشد دلیلی بر ایرانی بودن آن فرد نیست.
    از بدو تولد در اروپا بزرگ شده و در مدارس عالی موسیقی زیر نظر بهترین اساتید موسیقی آموزش دیده است.

بیشتر بحث شده است