گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درباره حسینعلی ملاح (۲)

تخصص او در موسیقی علمی و عملی و در شعر ادیب پارسی و آشنایی به زبان های دیگر همگام با عشق به پژوهش از وی پژوهشگری کم نظیر و مطمئن ساخت به نحوی که بنا به قول استاد بزرگوار زنده یاد دکتر محمد تقی دانش پژوه دانشمندی چون مجتبی مینوی با آن وسواس علمی فیش های موسیقی خود را به وی می سپرد که یادآور سفارش علامه دهخدا در تحویل فیش های لغت نامه به دکتر معین است تا سیر تحقیق در باب تشویق تداوم یابد حسینعلی ملاح از نخستین کسانی بود که آقای مهدی ستایشگر صاحب اثر واژه نامه موسیقی را در این کار تشویق و ترغیب نمود و راهنمایی های موثری جهت این کار برای ایشان انجام داد.

وی در دوره ای شروع به تحقیق کرد که کمتر کسی در فکر این گونه کارها بود او زمانی به ترجمه رساله های خطی در موسیقی و معرفی آن در مجله موسیقی پرداخت که افراد معدودی در این نوع نحوه پژوهش قدم می نهادند زیرا سواد و دانش بالایی را طلب می کرد تا در این وادی دست به قلم بزند.

از آثار آهنگسازی او آهنگ بر رباعیات خیام (غم جهان) در ماهور است.

audio fileبشنوید فانتزی برای ویولن و ارکستر ساخته مرتضی حنانه را بر اساس اثری از حسینعلی ملاح

رویای هستی با شعر نواب صفا و آواز بنان که در برنامه گلها اجرا شده و حسینعلی ملاح ویلن نواخته جواد معروفی پیانو و وزیری تبار هم کلارینت نواخته است.

همسر حسینعلی ملاح بدرآفاق وزیری در سال ۱۳۵۷ درگذشت و تا سال ۱۳۵۹ به مدت دو سال ملاح در انزوای کامل بود در سال ۱۳۵۹ با خانم گیتی آزاد درخشان پور ازدواج کرد که ۱۲ سال ادامه یافت آقای ملاح در کتاب منوچهر دامغانی و موسیقی در صفحه اول نوشته تقدیم به همسرم گیتی که تجدید حیات فرهنگی ام مدیون اوست حسینعلی ملاح در اثر بیماری سرطان در ۲۴ تیرماه ۱۳۷۱ درگذشت پیکرش در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شد. آثار مکتوب وی به شرح ذیل است:
۱- منوچهری و موسیقی نشر و فرهنگ و هنر زمستان ۱۳۶۳

۲- پیوند موسیقی و کلام

۳- رساله ای به عنوان تصنیف چیست چاپ ۱۳۳۶

۴- شرحی بر رساله موسیقی جامی

۵- تانی و موسیقی در مجله پیام نوین چاپ شد

۶- رساله ای راجع به سازهای مهجور و فرهنگ سازهای باستانی

۷- شرحی بر کتاب مقاصد الحان مراغی

۸- شرحی درباره رساله بهجه الروح و عبدالمومن صفی الدین

۹- تاریخ موسیقی نظامی ایران انتشارات مجله هنر و مردم اسفند ۱۳۵۴

۱۰- حافظه و موسیقی انتشارات فرهنگ و هنر ۱۳۵۱ – پیوند شعر و موسیقی نشر فضا ۱۳۶۷ – هم چنین بسیاری دیگر از نوشته های ایشان باقی است از جمله ۱۲۳ غزل حافظ و موسیقی و ۴۰۰ برگ دست نوشته همسرش بدرآفاق وزیری درمورد زندگی با ملاح و موسیقی و موارد دیگر که متاسفانه از سرنوشت آن اطلاع دقیقی در دست نیست. شاگرد شناخته شده اش در امر پژوهش سید علیرضا علی نقی است.

منابع و ماخذ:
۱- تاریخ موسیقی حسن مشحون جلد ۲
۲- واژنامه موسیقی جلد ۳ مهدی ستایشگر صفحه ۵۱۶

فصلنامه خانه موسیقی (شماره ۱۰)

بهروز مبصری

بهروز مبصری

متولد ۱۳۳۶ ساوه
محقق تاریخ موسیقی و نوازنده تار و سه تار

۱ نظر

بیشتر بحث شده است