گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

سعیدی: قطعات پیانو را برای قانون تنظیم کردم

از قطعات چند صدایی که مخصوصاً که مثلاً برای پیانو نوشته شده چه قطعاتی را تا امروز با قانون اجرا کرده‌اید؟

من تا الآن زیاد از پیانو قطعه تنظیم کرده‌ام. ولی خب پیانو سبک خاص خودش را دارد. ببینید قانون سبک اجرایی خاص خودش را دارد. مثلاً من قطعه ژیلای آقای جواد معروفی را روی قانون کاملاً پیاده کردم. ولی بینید مثلاً تار خب یک مضراب دارد و تک مضراب می‌زنند، بعد با دست چپ پرده‌ها را می‌گیرند. این قطعه بندباز آقای وزیری را من طوری تنظیم کردم که ما از انگشتان مختلف در خیلی از جاهایش می‌توانیم کاملاً استفاده کنیم.

اینها چرا منتشر نمی‌شود به‌صورت یک سی دی تک نوازی قانون؟

ببینید الآن در حال حاضر من یک کاری انجام دادم، پانزده تا از شاگردهایم را آماده کرده ام که به صورت همنوازی، مثلاً با یک تنبک یا دف کارهایی را ضبط کنند. ویدیو هم ضبط کرده اند. این کار توسط شرکت نی داوود (آقای آزادی)، باید منتشر شود، کار کاملاً حاضر و آماده است و خودم هم اجرا دارم. اجرای سبک قدما هم بخشی از این کار است. مثل اجرای سبک جلال قانونی (از رحیم قانونی نزدم چون از رحیم ضبطی وجود ندارد) یک قسمت از اکبر صدیف، یک از استاد مهرداد، یک قسمت از خانم سیمین آقارضی و اجرای خودم به دو سبک، اجرای با دو انگشت نشانه و اجرا با انگشتان مختلف در سی دی یک است و سه تا سی دی دیگر هم کار شاگردهای من است که اینها به‌صورت تک‌نوازی است.

امیدوارم که هرچه سریع‌تر به بازار بیاید… چند سال پیش من این کار را انجام دادم، کار آماده است و آماده انتشار است ولی خب الآن به دلیل گرفتاری‌های خاص انتشاراتی ها، روند انتشار کارها کند پیش می رود.

کسانی که کار نشر می کنند به دلیل عدم رعایت کپی رایت و کپی شدن کارهای خوب متضرر می شوند اگر هم کار خوب نباشد یا زیاد نفروشد، باز هم ناشر هزینه‌ی زیادی را باید قبول بکند و فعلاً در حال حاضر همه چیز راکد است ولی خب این کار انجام شده است یعنی به صورت تک‌نوازی این کار انجام شده است. خود من کاری را در دست دارم که اجرا با انگشتان مختلف هم هست که ان‌شاءالله با امید خدا به‌زودی آن هم به پایان می‌رسد و آن هم به بازار می‌آید؛ من تک‌نوازی‌اش را ضبط کردم. من دو تا کار لایت ضبط کردم که یکی عاشقانه های سینما بود و یکی هم خاطرت می‌ماند که سلوی قانون هست با موسیقی‌های غربی یعنی موسیقی‌های لایت قدیم و موسیقی‌های فیلم.

کار ارکسترش با که بوده؟

من این ملودی‌ها را از زمان‌های خیلی قدیم که جوان بودم همیشه می‌شنیدم و خیلی هم دوست داشتم اینها را نت کردم و برای قانون تنظیم کردم و برای کار ارکسترش هم آقای فراز تعالی کمکم کردند و ارکستر را در استودیو ضبط کردیم به همراه قانون.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است