گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جان فیلیپ سوزا «شاه مارش» (۲)

ارکستر نیروی دریایی، نخستین تجربه سوسا در رهبری یک ارکستر نظامی بود. نحوه برخورد سوسا با موضوعات موسیقی با پیشینیانش متفاوت بود. او بسیار از پارتیتورهای موجود در کتابخانه را با موسیقی سمفونیک جایگزین نمود و آرایش سازی ارکستر را مطابق با نیازهای خود تغییر داد. جلسات تمرین مخصوصا خیلی سخت گیرانه تر از پیش شدند و سوسا از موزیسین هایش بهترین ارکستر نظامی آمریکا را ساخت. ارکستر نیروی دریایی توانست مخاطبان خاص خود را جذب کند و شهرتش به سرعت فراگیر شد.

audio fileبشنوید بخشی از مارش های فلیپ سوزا را

سوسا نخستین بار با ساخت مارشی به نام گلادیاتور “The Gladiator” در سال ۱۸۸۶ در حلقه ارکسترهای نظامی، تحسین ها را متوجه خود ساخت. از آن زمان به بعد، به عنوان آهنگساز مورد توجه و احترام روز افزونی قرار گرفت. او در سال ۱۸۸۸، “Semper Fidelis” را ساخت که به افسران و مردان نیروی دریایی تقدیم نمود و به طور سنتی به عنوان مارش «رسمی» نیروی دریایی شناخته شد.

سوسا در سال ۱۸۸۹، مارش “Washington Post” را برای تبلیغ مسابقه مقاله نویسی روزنامه واشنگتن پست ساخت. این مارش خیلی زود مورد استفاده رقص جدید آن روزها یعنی “two-step” درآمد و به تداعی گر این نوع رقص تبدیل شد. “واشنگتون پست” معروف ترین آهنگ در اروپا و آمریکا شد و واکنش منتقدان نیز شگفت انگیز بود. یک خبرنگار گروه های موسیقی بریتانیایی اینگونه اظهار نظر کرده بود که از آنجایی که به یوهان استراوس لقب «شاه والس» داده اند باید به سوسا نیز لقب «شاه مارش» را داد. با این اظهار نظر، لقب شاهانه سوسا انتخاب و ماندگار شد.

audio fileبشنوید بخشی از مارش های فلیپ سوزا را

ارکستر نیروی دریایی زیر نظر سوسا برای نخستین بار به ضبط اجراهای خود پرداخت. آن زمان فونوگراف اختراع نسبتاً جدیدی بود و شرکت فونوگراف کلومبیا نیز به دنبال گروهی بود تا کارهایش را ضبط کند و قرعه کار به نام ارکستر نیروی دریایی افتاد. در پاییز ۱۸۹۰ شصت سیلندر منتشر شد. در سال ۱۸۹۷، بیش از ۴۰۰ عنوان مختلف آماده فروش بود که از میان آن ها مارش های سوسا بین نخستین و معروف ترین قطعات ضبط شده آن زمان بودند و ارکستر نیروی دریایینیز نخستین ستاره های دنیا با آثار ضبط شده را داشت.

شهرت بی اندازه ارکستر نیروی دریاییسوسا را به صرافت انداخت تا برای این ارکستر تور کنسرت هماهنگ کند. رئیس جمهور بنجامین هریسون در سال ۱۸۹۱ اجازه رسمی برای نخستین تور ارکستر نیروی دریاییرا صادر نمود که این سنت تا کنون سالانه، به جز در زمان جنگ، برگزار می گردد.

audio fileبشنوید بخشی از مارش های فلیپ سوزا را

پس از دومین دوره تور گروه در سال ۱۸۹۲، مدیر سوسا، دیوید بلکلی (David Blakely)، از او خواست که گروه کنسرت غیر نظامی خود را تأسیس کند.

بنابراین سوسا در روز سی ام ماه جون همان سال از مدیریت ارکستر نیروی دریایی استعفا داد. در مراسم خداحافظی که در محوطه کاخ سفید برای سوسا برگزار شد، اعضای ارکستر چوب رهبری حکاکی شدهزیبایی را به نشانه احترام و سپاسگزاری به او تقدیم نمودند. دختران سوسا، جین پریسیلا سوسا و هلن سوسا ابرت، این چوب رهبری را در سال ۱۹۵۳ به ارکستر نیروی دریایی بازگرداندند.

چوب رهبری سوسا به عنوان یک سنت در مراسم تودیع و معارفه مدیران ارکستر نیروی دریایی به مدیر جدید داده می شود. دوره خدمت دوازده ساله سوسا به عنوان رهبر ارکستر نیروی دریایی، همزمان با ریاست جمهوری پنج رئیس جمهور آمریکا بود. سوسا از تجربه ای که در کار با این ارکستر بدست آورد در دوره سی و نه ساله رهبری ارکستر غیر نظامی خودش بهره برد. شهرت و آوازه سوسا با ارکستر خودش حتی به قله های مرتفع تری نیز رسید.

محبوبه خلوتی

محبوبه خلوتی

دیدگاه ها ۳

بیشتر بحث شده است