گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ششمین جشنواره نوشتارها و وب سایت های موسیقی در اینترنت

فردا سه شنبه سوم اسفند ماه، ششمین جشنواره نوشتارها و وب سایت های موسیقی در اینترنت با حمایت موسسه فرهنگی هنری رادنواندیش و فرهنگسرای ارسباران، در محل فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود.

در این برنامه گروه صدای آناتولی به سرپرستی هادی سپهری با حضور: تار، بندیر: بهرنگ نیک آئین، عود، باغلاما، آواز: هادی سپهری، نی، دایره زنگی: مهران قهرمان زاده، تمبک، دَربوکه: سپیده شایان راد، کمانچه، کمانچه ی کارادَنیز: محمد کربلایی، سنتور باس، دهل: امیر سید احمد، سنتور، سازهای ضربی: سمیرا نصری و کوراتت زهی رنگ با اجرای ویولون: صدف حقی، ویولون: پوریا دهلاری، آلتو: پگاه فاضلی، ویولونسل: بهرنگ توفیقی، ارکستر آکادمیک پایتخت به رهبری شهرام توکلی و نیز گروه کر تنال به رهبری میلاد عمرانلو به اجرای کنسرت می پردازند.

دبیری این دوره از جشنواره را سجاد پورقناد و داوری آن را دکتر هومان اسعدی، آروین صداقت کیش، دکتر بابک خضرایی، هادی سپهری و دکتر رضا صمیم به عهده دارند.
در شب برگزاری ششمین جشنواره نوشتارها و وب سایت های موسیقی در اینترنت جوایزی به برگزیدگان اهدا خواهد شد و ورود برای عموم آزاد می باشد.

گروه «صدای آناتولی»، شامل یک آنسامبل از سازهای حوزه موسیقی ایرانی – ترکی است که به سرپرستی و مدیریت هادی سپهری، موسیقیدان و اتنوموزیکولوگ به فعالیت می پردازد. این گروه اجراهای مختلفی نیز در خارج از کشور داشته است.


«کوراتت زهی رنگ» شامل هنرآموختگان دانشگاه هنر است که در این برنامه به اجرای آثاری از آهنگسازان جوان می پردازد.

«ارکستر آکادمیک پایتخت» با الگو برداری از مدل آموزشی “Elsistema” از سال ۱۳۹۵ زیر نظر آکادمی موسیقی پنج خط با مدیریت شهرام توکلی تاسیس و آغاز به کار نموده است. هدف از تشکیل این ارکستر ایجاد فرصت و امکان برای نوآموزان موسیقی بوده تا بتوانند ضمن کسب تجربه گروه نوازی از توانایی ها و قابلیت هایی که نوازندگی در ارکستر به آنها می دهد بهره مند شوند.


گروه کر تنال به رهبری میلاد عمرانلو
و بنیانگذاری آموزشگاه موسیقی تنال درسال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز نموده است.این گروه با هدف اجرای آثاری از آهنگسازان معاصر ایران و جهان و اشاعه موسیقی کرال به فعالیت خود ادامه می دهد .در سال ۹۴ در ورکشاپ آهنگسازی پروفسور اسراییلیان قطعاتی از آهنگسازان جوان ایرانی اجرا نمود.گروه کر تنال در ورکشاپ سفر آوازی ایران و آلمان موفق به کسب مقام سوم شهریور ماه ۱۳۹۵ شد.


کاندیداهای ششمین جشنواره نوشتارها و وب سایت های موسیقی در اینترنت

در بخش اصلی

در بخش مقالات علمی-تحقیقی: امیرحسین رحمتی، مسعود خمسه پور و شاهین مهاجری

مقاله ی عمومی: سینا چراغی، علی نجفی ملکی و کامیار صلواتی

مصاحبه: فرزانه صوفی، سمانه فراهانی، سیامک قلی‌زاده و علیرضا سعیدی

یادداشت: فاطمه دانشور، سیداصغر نوربخش و بیتا یاری

گزارش: علیرضا سعیدی، بهرنگ نیک آئین و مریم درویش

نقد: سینا چراغی

ترجمه: منیره خلوتی و بهرنگ نیک آئین


در بخش جنبی

مقاله ی عمومی: آنژلا والی، سیامک قلی‌زاده، امیر بهاری و محمد مصطفى مهربانى

مصاحبه: رضا نامجو، ندا حبیبی، امیر بهاری و بیتا یاری

یادداشت: نیوشا مزیدآبادی و بیتا یاری

گزارش: ایمان پاکنهاد و بهرنگ نیک آئین

نقد: محمـد خلیلیان

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

  • متاسفانه این حجم از ناداوری و بی تدبیری در مسابقه ای با این دامنه اثرگذاری اندک و حجم کمِ کارها فاحش است. با نگاهی دوباره به لیست نامزدها می شود رفاقت های نهان و پیدای آنها با هیئت نامحترم داوران را نظاره کرد. ظاهرا بنا نیست در این کشور جشنواره ای برگزار شود و در آن افراد به فک و فامیل و مداحان خود جایزه ندهند. وقتی در پیشه روزنامه نگاری که عنوان شغلی اش هم عرض روشن گری است چنین تقلب فاحشی صورت می گیرد دیگر چه جای گله از فلان هیئت داوران در فلان جشنواره با پسوند فجر. بوی تعفن از سر و روی این ناداوری می بارد. فقط می شود تاسف خورد و بس!دوستانی که این پیام را می خوانید شما را به مطالعه گفت و گو با فرهاد فخرالدینی رهبر مستعفی ارکستر ملی در روزنامه وقایع اتفاقیه (با لینک http://vaghayedaily.ir/fa/News/61132) دعوت میکنم. این مصاحبه جز گمنامی ام چه داشت که از کاندید کردن نام من به حراس آمده اید؟!

  • خانم سارا حیدرنژاد عزیز،
    فارغ از لحن نوشته ی بسیار خشم آلودتان اجازه بدهید برخی مسایلی را که طرح کرده اید یک به یک پاسخ بدهم. تا آنجا که از فحوای کلام شما برمی آید از برگزیده نشدنتان احساس بی عدالتی کرده و هیات داوران جشنواره را متهم به سوگیری عامدانه کرده اید. بخشی از پاسخ به این شبهه ای که درافکندید جز با نوشتن دقیق دلایل انتخاب نشدن مصاحبه ی شما میسر نیست. اما چون این صفحه یک محیط عمومی است و حق شماست که بحث درباره ی اشکالات احتمالی کارتان (که منجر به کاندیدا نشدن شده) کاملا خصوصی و منحصر به شما و هیات داوران بماند، فعلا چیزی در این مورد نمی نویسم. دو سه روزی از زمان منتشر شدن این شرح صبر خواهم کرد و اگر شما تا آن وقت ما را از طرح این بخش پاسخ منع نکردید، آنگاه چون کامنت شما در فضای کاملا عمومی جشنواره را خطاب قرار داده پاسخ تکمیلی هم در همان فضا منتشر خواهد شد.
    باقی مسایلی که طرح کرده اید بدون این قید قابل پاسخگویی است. من و همکارانم به دوستی با تمامی نویسندگان موسیقی افتخار می کنیم وهیچ ابایی هم از آن نداریم و چیز قابل پنهان کردنی نیز در آن نمی یابیم. با این حال دوستی احتمالی هیچ یک از ما با شرکت کنندگان دخالتی در انتخاب شدن یا نشدنشان نداشته و ندارد. نه تنها دوستی که سابقه یا شهرتشان هم همین طور بوده است. هیات داوران این جشنواره در تمامی دوره ها تنها با متن هایی سر و کار داشته که برای جشنواره فرستاده می شد. ما تمامی نوشته ها را با دقتی -تا حد توانمان- زیاد خوانده ایم، از جمله مصاحبه ی شما را با فرهاد فخرالدینی، و درست به دلیل همین خواندن های دقیق است که در نهایت توانستیم میان تعداد زیادی آثار هم شاخه داوری کنیم و برخی را برگزینیم. این سرشت هر مسابقه است. عده ای برگزیده می شوند و عده ای هم باز می مانند. تا اینجای کار چیز شگفت آوری نیست. شگفت آور آنجاست که شما نمی پرسید چرا گفتگویتان انتخاب نشده (حتا نمی پرسید چه چیزی کم داشته) و پس از توضیح ما، اگر قانع نشدید، همه ی جشنواره ها و … را به توپ کژزبانی و تهمت ببندید، بلکه در دو گام، نخست به صورت پیش فرض (شاید حتا بدون خواندن اغلب آثار دیگر که با گفتگوی شما در یک شاخه ی رقابت شرکت کرده بودند) خود را برگزیده ی قطعی می دانید و سپس به صورت قهری نامزد نشدنتان را به ناداوری و بی تدبیری نسبت می دهید.
    پیشه ی هیچکدام از داوران این دوره از جشنواره روزنامه نگاری نیست و البته اگر هم بود در پیشه شان مرتکب تقلب نشده بودند. این یک رقابت است با همه ی مرادها و نامرادی هایش. هر رقابتی که نتیجه ی بر وفق مراد ما نداد نادرست بودنش مسلم نیست.
    رقیبان شما در شاخه ای که شرکت کرده اید هیچ تفاوتی با شما برای ما ندارند. برعکس تصور شما من شخصا (فکر می کنم همکاران دیگرم هم همین طور باشند) بسیار شادتر می شوم که برگزیدگان جشنواره از گمنام تر ها باشند چرا که در این صورت یکی دو نام به دایره ی موسیقی نویسان افزوده می شود. اصلا یکی از سودهای چنین جشنواره هایی شناسایی و از گمنامی به درآوردن استعدادهای تازه یا دیده نشده است. منتها یک قید را فراموش نکنید کیفیت کار اولین اولویت ما است. گمنامی تنها کافی نیست. به بیان دیگر اثر برگزیده قبل از هر چیز، فارغ از مولفش باید کیفیت قابل دفاعی داشته باشد و از سایر رقبا پیشی گیرد.
    سرآخر، ما نه تنها از برگزیدن مصاحبه ی شما و دیگران که از برنگزیدن آنها هم هراسی نداشته ایم. در حقیقت اگر اثری در رقابت با دیگر شرکت کنندگان هم شاخه اش در رتبه ی پایین تری قرار می گرفت بدون توجه به اسم و رسم نویسنده و رسانه اش آن را کنار می گذاشتیم. حتا می توانید به روشنی ببینید که اگر کلیه ی شرکت کنندگان در یک شاخه هم ملاک های داوری را برآورده نکرده باشند به سادگی از اعلام نامزد در کل آن شاخه اجتناب کرده ایم. در این راه تنها یک دلنگرانی یا هراس همراه ما بود و آن نگرانی از حفظ وحدت رویه و یکسانی نگاه به آثار شرکت کننده بود. ضمن این که می پذیریم هرگز مصون از اشتباه نیستیم، تمامی توانمان را برای دوری از خطا به کار گرفته ایم و امیدواریم به درستی عمل کرده باشیم.
    از طرف هیات داوران

بیشتر بحث شده است