گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آیین نکوداشت یکصدمین سالروز تولد استاد حشمت سنجری برگزار می شود

آیین نکوداشت یکصدمین سالروز تولد استاد حشمت سنجری در ۱۹ اسفند همراه با رونمایی فیلم رقص دایره برگزار می شود؛ «رقــص دایــره» به کارگردانی فرزاد فره وشی که چندی پیش اولین سریال تحلیلی پژوهشی به نام روزنه ی آبی را روانه ی بازار کرد اختصاص به زندگی حرفــه ای و اقدامـات “حشمت سنجری” دارد.

بررســی شرایط اجتماعی و تاثیر آن در گروه های موسیقی، چگونگی ایجاد هنرستــان موسیقی، معرفی افرادی جریــــان ساز در تشکیل ارکستر، معرفی استـادان هنرستان موسیقــی در بازه‌ی زمانی سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۰، چگونگی ایجـاد ارکسـتر توسط حشمت سنجری و مشکلاتی که وجود آنها این اقدام مهم را دشوار می نمود، از موضوعات این مستند است.

«رقص دایره» تلاش دارد تا تصویری روشن و حقیقی از وقایع و اقدامات جریان سـاز در حوزه‌ی موسیقی و به طـور خاص ارکسـتر سمفونیک تهران برای مخاطبان ارائه دهد؛ هدف از تولید این مجمـوعه، آشنایی بیشتر با رونــد تکاملی بروز گـروه های موسیقــی کلاسیک که در نهایت به تشکیل ارکستر سمفونیک تهران منتهی شده، می باشد.

در فیلم «رقص دایره» هنرمندانی همچون: حشمت سنجری، مرسده بایگان، محسن افتاده، شهرداد روحانی، کامبیز روشن روان، سیاوش ظهیرالدینی، جاوید مجلسی، توماس کریستین داوید و فریدون مشیری حضور دارند که گویندگی و اجرا بر عهده ی ژرژ پطروسی می باشد.

در این مراسم شاهد حضور علیرضا غفاری به عنوان مجری و سخنرانی: علی مرادخانی، عباس سجادی، محمد سریر، فرهاد فخرالدینی، مرسده بایگان، فرزاد فره وشی، مهدی نیکنام و به همراه پخش قسمت هایی از فیلم «رقص دایره» و پیام صوتی شهرداد روحانی، با حضور هنرمندان عرصه سینما، تئاتر و موسیقی و با اجرا گروه کر دیسونانس به رهبری مهدی جاور در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران خواهیم بود.

آیین یکصدمین سالروز تولد استاد حشمت سنجری در ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران در ساعت ۱۸/۳۰ برگزار می شود.



حشمت سنجری فرزند استاد و هنرآموز تار، حسین سنجری، از جمله اولین اعضا و بنیانگذاران ارکستر سمفونیک تهران محسوب می شود که در کنار دیگر شاگردان و همراهان پرویز محمود، همچون: مرتضی حنانه، روبیک گریگوریان، غلامحسین غریب و… از مهمترین مروجان موسیقی کلاسیک در ایران محسوب می شود. حشمت سنجری در کنار نوازندگی و تدریس ویولون و آهنگسازی، سابقه طولانی در رهبری ارکستر سمفونیک تهران داشت و آثار زیادی را بوسیله این ارکستر در سالهای متمادی فعالیت خوب به روی صحنه برد و همچنین با سولیست های بزرگ جهانی همچون ایزاک ایشترن و یهودی منوهین همکاری کرد.

فعالیت استاد حشمت سنجری پس از انقلاب نیز باعث حفظ نوازندگان و یکپارچگی آنها در حراست از میراث موسیقی کلاسیک ایران بود.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۲

  • من در تجربه ای که منجر شد که با ایشان در آخرین کنسرت با ارکستر سمفونیک تهران حضور داشته باشم، پس از مرگ پدرم مرتضی حنانه در همان سال ۱۳۶۸، هزاردستان و روندوکاپریچیوزو را با ایشان اجرا کردم و یادم است که ایشان مرا در آخر کنسرت به آغوش کشید و با لحنی غمگین و ناباورانه خطاب به مردم گفت “کاش من جای مرتضی رفته بودم””این جمله او عمیقا نه تنها در دل من بلکه در درون همه حضار تاسف و غصه عمیقی را ایجاد کرد. سپس او گریه کنان از صحنه خارج شد و پس از آن دیگر هرگز رهبری نکرد. در سال ۱۳۷۰ من به دیدن ایشان رفنم و ایشان بسیار خشنود شد ولی همیشه وقتی اسم مرتضی را می شنید اشک در چشمانش حلقه میزد. بله او رهبر ارکستری باثبات، خوب و قابل بود. روحش شاد

  • استاد حشمت سنجری موسیقی دانی توانا، معلمی با اخلاق و صبور، از بهترین رهبران ارکستر و آهنگسازی خلاق و خوش قریحه و با ذوق بودند. من افتخار این را داشتم که در دوره ای در خصوص نوازندگی ویولون و رهبری اُرکستر شاگرد ایشان باشم و از ایشان بیاموزم. قطعه رقص دایره به آهنگسازی ایشان را تا کنون برای هفت آنسامبل مختلف آرانژمان (تنظیم) کرده ام که آرانژمان آن برای کُر فلوت در بیست و دوم دی ماه سال جاری توسط کُر فلوت تهران به رهبری دوست عزیزم جناب آقای سعید تقدسی در سالن رودکی اجرا گردید که اجرای بسیار خوبی بود و مورد استقبال فراوان قرار گرفت. ایشان در کنار بزرگانی همچون: استاد زنده یاد مرتضی حنانه، روبیک گریگوریان، پرویز محمود، فریدون ناصری در تداوم فعالیت اُرکستر سمفونیک تهران نقش بسزایی داشتند و برای این ارکستر خیلی زحمت کشیدند. رهبر بسیار خوب و توانایی بودند. شاگردان زیادی را هم آموزش دادند که بسیاری از شاگردانشان هم اکنون از بهترین اساتید پیشکسوت در عرصه موسیقی ایران می باشند. خداوند رحمتشان کنه. روحشان شاد. امیر آهنگ

بیشتر بحث شده است