گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نوائی: عرضه و تقاضا برای ساز فلوت منطقی نبود

نوشته که پیش رو دارید گفتگویی است با سعید تقدسی، نوازند فلوت و رهبر ارکستر و فیروزه نوایی، نوازنده فلوت و سرپرست کر فلوت تهران؛ این گفتگو در برنامه نیستان در شبکه فرهنگ انجام شده است.

از شما خواهش می کنم که اول در مورد کر فلوت تهران صحبت کنید؛ اصولا کر فلوت چه چیزی است و چه مشخصاتی دارد؟


نوائی:
کر فلوت به آنسامبلی گفته می شود که در آن سازهای خانواده فلوت مثل پیکولو، فلوت، فلوت آلتو و فلوت باس حضور داشته باشند.

من فکر می کنم کر فلوت به این دلیل بوجود آمد که نوازندگان فلوت در عرض این سی و پنج، چهل سال گذشته خیلی خیلی زیاد شدند، شاید این تلالوئی که این ساز به خاطر جنسش دارد و صدایش در ابتدا باعث شده نوازندگان تمایل داشته باشند که این ساز ا انتخاب کنند و به همین دلیل تعداد نوازندگان این ساز خیلی زیاد شده است.

همانطور که می دانید در ارکستر سمفونیک ها اگر ۲۴ تا ویولون وجود دارد فقط دو یا سه فلوت نواز در ارکستر است، به همین دلیل عرضه و تقاضای در مورد ساز فلوت به مشکل بر می خورد؛ این بود که به گمان من در ابتدا کر های فلوت بوجود آمدند و منجر به جمع شدن نوازنده های این ساز دور هم شدند. امروزه در اروپا و امریکا و جاهای مختلف حتی آسیا و ژاپن و کره خیلی کر های فلوت رواج پیدا کرده است.



تقدسی:
در مورد کر فلوت یا آنسامبل فلوت یا ارکستر فلوت باید بگویم، تنها برای ساز فلوت این ارکستر ها بوجود نیامده، الان سی سال است که مقدار زیادی از ارکستر هایی که ایجاد شده از خانواده یک ساز هستند مثلا خانواده ساکیسفون که این ارکستر از ساکسیفون های مختلف است یا ارکستر بادی برنجی از هورن های مختلف یا ارکستری که تمام آنها فاگوت و کنترفاگوت هستند؛ فلوت هم قائدتا از همه زودتر این کار را شروع کرد.

سی سال هم هست که من این کار را شروع کرده ام در اروپا و با این نوع سیستم کاری در ارکستر فلوت که حالا اسمش را گذاشته اند کر فلوت آشنا شدم. در حقیقت کر فلوت ارکستری از فلوت ها است چون از سازهای مختلف فلوت باس، فلوت آلتو، فلوت معمولی و پیکولو و سوباس تشکیل شده که مثل یک ارکسترر زهی صدا می دهد.

شما بنیانگذار کر فلوت تهران هستید لطفا در مورد این کر صحبت کنید، چطور به فکر راه اندازی آن افتادید و چه فراز و نشیب هایی داشته، الان چند عضو دارد و چه کنسرت هایی را اجرا کرده؟

نوائی:
خانم: سرگذشت کر فلوت به این صورت بوده که حدود سه سال پیش که من آمدم ایران برای اجرای کنسرت، با خانم دکتر موحد آشنا شدم و با ایشان خیلی صحبت کردیم و ایشان من را دعوت کردند به یکی از جلسات انجمن فلوت و وقتی که من تعداد بچه های انجمن فلوت را دیدم (که آن زمان بیست و دو – سه نفر بودند) یک مرتبه این ایده به ذهن آمد، چون من سالها با شوهرم آقای تقدسی این کر را در اروپا داشتیم و با هم گاهی شاگردانمان را قاطی می کردیم و یک کر بزرگتر درست می کردیم؛ این ایده به ذهنم آمد که چرا ما این کر فلوت را در اینجا ایجاد نکنیم؟

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است