گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

راک اند رول در بریتانیا (۱)

راک اند رول در بریتانیا (British rock and roll یا Brit rock) با تاثیر پذیری از سبک راک اند رول (rock and roll) و ریتم اند بلوز (rhythm and blues) آمریکایی به وجود آمد اما انرژی و ضرورتهای تازه ای را به آن افزود، الهام از موسیقی گذشته و کسب محبوبیتی فراگیر برای موسیقی ریتم اند بلوز سیاهان آمریکا و همچنین جهانی کردن موسیقی مذهبی (gospel music) از مهمترین شاخصه های این موسیقی است. بیشترین عاملی که موسیقی راک را ناب کرده است، توانایی آن در هماهنگ کردن تماشاگران و پذیرش تاثیرات تازه می باشد.

در واقع موفقیت این موسیقی مدیون گروههای موسیقی بریتانیا در اواخر سالهای ۵۰ و گروههای راک در اوایل سالهای ۶۰ است.

گرههای راک و نوازندگان راک ۱۹۶۰: راک اند رول بر اثر فعالیت کلیف ریچارد (Cliff Richard) که به همراه گروهش: سایه ها (the Shadows) و با الویس پریسلی بیشتر در موسیقی پاپ فعالیت داشتند، تا حدی محو شد، اما این در حالی بود که گروههای راک در طبقه همکف کلوپها به فعالیت مشغول بودند. موسیقی سارف (Surf music) توجه را از موسیقی سنتی راک اند رول آمریکا به سوی خود جلب کرد و بازارهای جوان روی موسیقی بر خاسته از کالیفرنیا متمرکز شدند.

در سال ۱۹۶۰ گروه جانی کید و پیتراس (Johnny Kidd and the Pirates) که گروه راک اند رول بریتانیایی بودند، موسیقی راک برای جوانان موتور سوارن را معرفی کرند و این سبک بسیار زود توسط گروههای آماتور در رقصهای سرتاسر انگلستان نواخته شد البته در کنار ریتم اند بلوز از هنرمندانی همچون بو دیدلی (Bo Diddley)، جیمی ریید (Jimmy Reed)، جان لی هوکر (John Lee Hooker) و “Johnny B. Goode” از چاک بری (Chuck Berry).

شاخصه کلوپهای بلوز لندن، وجود بلوز الکسی کرنر (Alexis Korner) بود و آن بریان جونز (Brian Jones) کلارینت نواز جوان سبک جاز را جذب خود نمود و او را بر آن داشت تا به سبک بلوز بپوندد. جدا از آن میک جاگر (Mick Jagger) و کیث ریچاردز (Keith Richards) به همراه درام نواز چارلی واتز (Charlie Watts) به گروه “همه جا و همه جای” (Around and Around) چاک بری پیوستند. گروه پیشرفت فراوان داشت و نام خود را از آهنگ آبهای گل آلود (Muddy Waters) گرفتند و گروه رولینگ استونس (Rolling Stones) در ۱۲ جولای ۱۹۶۲ شکل گرفت.

در سال ۱۹۶۲ “Beat group” (موسیقی پاپ انگلستان) بسیار شگفت انگیز بود؛ به همراه گروه خوانندگی لیورپول و گروهای لندن همانند بریان پول و ترملوس (Brian Poole and the Tremeloes) که گروه راک اند رول انگلیسی بود، موفقیتی نیز به دست آوردند که همانا با اثر ضبط شده آنها به نام آیا عاشقم هستی (Do You Love Me).

audio file بشنوید “حقیقتا گیرم انداختی” را از گروه راک انگلیسی The Kinks

بیتلزها گروه اصلی در شهر لیورپول بودند و در ۵ اکتبر ۱۹۶۲ کاری به نام “عاشقم باش” (Love Me Do) را ارائه دادند. این آهنگ خلاقیت فراوان داشت و استعداد بیتلها را در نگارش تصنیف نمایان کرد. راک بریتانا توانست هویت خود را پایه ریزی کند. گروه Rolling Stones در سال ۱۹۶۳ هویت راک بودن خود را اثبات کرد. کمی بعد گروه موسیقی انگلیسی حیوانات (The Animals) نسخه راک-بلوز “خانه خورشید طلوع کننده” (The House of the Rising Sun) را نیز اجرا کردند که پیش از آن تنها به سبک بلوز نواخته بودند.

audio file بشنوید “خانه خورشید طلوع کننده” از گروه انیمالز

گروه انگلیسی راک The Who به همراه آلبوم خود به نام “نسل من” (My Generation) و گروه راک انگلیسی The Kinks با آلبوم خود “حقیقتا گیرم انداختی” (You Really Got Me) با سرعت فراوانی سبکهای مدرن جدید را خلق کردند. تصنیفها بعدها بیشتر آهنگین و هوشمندانه شدند، در حالی که سبک ممتاز ریتم اند بلوز بر خلاف روش اصلی آن به صورتی خشن تر اجرا شد که این نوع موسیقی تازه پاپ علاقه جهانی را در بر داشت.  

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است