گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

به مناسبت ۴۸ سالگی مهران مهرنیا

بیست و دوم تیرماه سالروز تولد مهران مهرنیا آهنگساز و نوازنده و مدرس تار و سه تار است. به این مناسبت دوست و همکار قدیمی او، شهرام صارمی نوازنده کمانچه و نویسنده موسیقی درباره این هنرمند نوشته ای را تهیه کرده است که می خوانید:


مهران مهرنیا متولد ۲۲ تیر ماه ۱۳۴۸ در همدان است. او در دهه شصت فراگیری موسیقی را با سه تار آغاز کرد و دوره عالی سه تار و تار را در محضر استاد محمدرضا لطفی گذراند و سپس آموزش این دو ساز و همچنین پژوهش در زمینه موسیقی را آغاز کرد. در سال هفتاد و سه گروه همایون را به منظور بازسازی تصانیف قدیمی ایران تاسیس و به همراه این گروه کنسرت‌های متعددی را اجرا کرد. آشنایی‌اش با زنده یاد استاد عبدالله طالع همدانی به اهداف اولیه‌اش در زمینه بازسازی تصانیف قدیمی ایران کمک شایانی کرد، به نحوی که مهرنیا آشنایی و درک محضر این نوازنده، آهنگساز و ترانه سرای قدیمی را تکمیل کننده دوره آموزشی خود می‌داند.

مهرنیا تصانیف استاد طالع را گرد آوری کرد و پس از اجرا در چند کنسرت، این آثار را با عنوان “طالع مهر” گرد‌آوری و تنظیم کرد. وی علاوه بر موسیقی، دستی هم در کار مطبوعات دارد؛ کار مطبوعاتی‌اش را از سال هفتاد در موسسه مطبوعاتی گل آقا آغاز کرد و تا سال هفتاد و چهار در همان مجموعه فعال بود و پس از آن ترجیح داد به چاپ مقالاتش در زمینه موسیقی در نشریات معتبر بسنده کند و به کار اصلی‌اش موسیقی اهتمام ورزد.

او پژوهش موسیقی را پی گرفت و از سال هفتاد و هفت در زمینه موسیقی کلاسیک ایران و مقایسه تطبیقی آن با موسیقی مناطق ایران پژوهش‌های ارزنده‌ای انجام داد. مهرنیا علاوه بر تدریس تار و سه تار و تاریخ موسیقی دستگاهی در موسسات مختلف و آموزشگاه خصوصی اش، در کنسرواتوار تهران مشغول تدریس است. همچنین آهنگسازی برای ترکیبات مختلف سازی (دستگاهی و ملی) از دیگر فعالیت های اوست.

با او خاطرات زیادی دارم، ضبط های موسیقی فیلم و سریال، تعداد بیشماری کنسرت در داخل و خارج و همکاری در برنامه های متعدد پژوهشی و همه این ها حاصل حدود سه دهه دوستی است. او دوستی صادق در سفر، یاری همراه و در هنر موسیقی توانا، صدیق و بی ادعاست؛ هم اکنون نیز برای اجرای کنسرت در فستیئال موسیقی کراکف (لهستان) حضور دارد.

مهران در دوره آموزشی خود محضر استادان ارزشمندی را درک کرده و اینک خود نیز از مدرسین بسیار با صلاحیت موسیقی ایران است.
چهل و هشتمین زادروزش را صمیمانه تبریک می گویم. آرزوی سلامتی، موفقیت و بهروزی برای او دارم.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است