گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

رمضان: فستیوال باربد کاشف پیانیست های جوان خواهد بود

می خواستم از یکی از فعالیت هایم صحبت کنم که برگزاری جایزه ی پیانو باربد در شیراز است. من پارسال به همراه آقای محمد ملازم رئیس کارخانه ی پیانوی باربد در ایران و آقای محسن خباز، مدیر کانون فرهنگی شهر آفتاب در شیراز و همین طور آقای آرش اسماعیلی سردبیر مجله ی زنگار در شیراز، تصمیم گرفتیم یک فستیوال پیانو را برپا بکنیم، برپایی این فستیوال در حقیقت به عهده ی آقای محمد ملازم بود که خیلی دوست داشتند اسپانسر یک فعالیت هنری برای پیانیست های کشور باشند.

ما این کنکور پیانو را پایه گذاری کردیم با این ایده که از استعدادهای نسل جوان کشورمان حمایت کنیم و تسهیلاتی را برای شان فراهم کنیم تا چه از لحاظ تحصیلات در کشورهای اروپایی و چه اجرا و شرکت در مسترکلاس های اروپا با استادهای کنسرواتوآرهای به نام خارج از ایران و همین طور این که این بچه ها با محیط هنری موسیقی در خارج از ایران آشنایی پیدا کنند و بتوانند توانایی های خود را با نوازندگان خارجی مقایسه کنند و محک بزنند.

اولین دوره این مسابقه دی ماه گذشته، سال ۹۵ در شیراز برگزار شد که در حقیقت پایه و اساس این مسابقه روی مسترکلاس و آموزش هست که دوره اول ما حدود ۱۰۷ DVD دریافت کردیم از تمام نقاط مختلف ایران، چیزی که خیلی مهم است برای ما در این مسابقه، واقعا دستیابی به استعدادهایی است که توی شهرستان های مختلف هستند و ممکن است که شناخته شده نباشند و این امکان را نداشته باشند که به تهران بیایند و کارشان را ارائه بدهند.

به هرحال توانستند این کاندیداها شرکت کنند و کارشان را نشان بدند و ویدئوهایشان را بفرستند که این ویدئوها توسط من و دو استاد در کنسروارتوآر پاریس آقای کریستوف گوگوجیان و خانم کرین زریفیان دیده شد و ما ۲۰ نفر را از میان این ۱۰۰ نفر انتخاب کردیم که بعد این ۲۰ نفر در شیراز اجرای زنده داشتند، در دی ماه گذشته و از این میان ۱۳ نفر انتخاب شدند و این ۱۳ نفر مسترکلاس هایی داشتند با آقای کریستف گوگوجیان که رپرتوآرشان را با ایشان کار کردند و توانستند بهره ببرند از کلاس های ایشان و بعد هم این رپرتوآر ایشان را به صحنه بردند و دو نفر انتخاب شدند برای شرکت به عنوان برنده جایزه ی باربد که جایزه شان هم شرکت در مسترکلاس های خانم کرین زریفیان است در فرانسه به مدت ۱۰ روز.

فستیوال بلیل در فرانسه یک فستیوال خیلی مهم و نامی است و این بچه ها می توانند ۱۰ روز مسترکلاس داشته باشند در کنار هنرجویان دیگر کشورها و همین طور هم یک روز در کادر مخصوص فستیوال، در برنامه های فستیوال اجرای زنده داشته باشند که در این صورت بچه ها می توانند استعدادهاشان را نشان بدهند.

خیلی خوب است که کار آن ها در آنجا دیده شود. من از این بابت بسیار خوشحال هستم و بی صبرانه منتظر هستم که تیر ماه آینده به همراه این دو برنده ی جایزه ی باربد در فرانسه اجرا داشته باشیم.

من فعلاً مشغول اجرا و ضبط پروژه ی ۱۰۰ سال موسیقی ایران برای پیانو هستم که CD اول این پروژه به نام آهنگسازان دوره ی ۱۹۵۰ زمستان سال ۹۵، پارسال، در پاریس رونمایی شده و الان سه CD دیگر مانده که ضبط شود که این کار وقت زیادی می برد و همینطور انرژی زیادی لازم دارد. به همراه دیگر همکاران مشغول برنامه ریزی هستیم برای دوره بعدی جایزه پیانوی باربد که بتوانیم به نحو مطلوب تر و بهتری این برنامه را برگزار کنیم و همین طور برای دهمین جشنواره موسیقی جوان، احتمالاً من شهریور ایران خواهم بود برای داوری.

برای تمام هنرمندان عزیز کشورم به خصوص پیانیست های جوان آرزوی موفقیت و درخشش های فراوان را دارم و امیدوارم که روز به روز بیشتر و بیشتر ایران شاهد موفقیت های روزافزون هنرمندان باشد و از شما خیلی ممنوم برای دعوت تان برای این مصاحبه.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است