گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

آموزش گیتار به کودکان (۲)

۲- انتخاب ساز مناسب

یافتن گیتار کلاسیک در سایزهای ۲/۴ و ۳/۴ در بازار بسیار ساده است. اما باید توجه داشته باشید که تهیه و خرید ساز، یک امر کاملا تخصصی است و با خریداری کردن اسبابی چون تلویزیون و کولر تفاوت عمده‌ای دارد! سایز مناسب گیتار را تنها مُدرس هنرجو می‌بایست تشخیص دهد. ساز هنرجو در همان ابتدا باید کیفیت مطلوبی در زمینه‌ی حجم صدا داشته باشد. بسیاری از ساز‌های سایز کوچک در بازار به شدت بی‌کیفیت هستند و شاید اغلب جنبه‌ی تزیین داشته باشند تا اینکه به عنوان ساز استفاده شوند. خوشبختانه سازندگان گیتار در ایران در زمینه ساخت تجربه و مهارت کم‌نظیری دارند لذا می‌توان از سازهای دست‌ساز سازندگان ایرانی استفاده کرد. لذا قابل ذکر است هر ساز دست سازی نیز کیفیت مناسبی ندارد.

همچنین برخی برند‌های مطرح نیز در تولید سازهای اینچنینی علاقه‌مندی خود را نشان داده‌اند و ساز‌های استاندار، با کیفیت و با حجم صدای مناسبی را عرضه می‌کنند. در نهایت بهترین فردی که می‌تواند شما را خریدن ساز مناسب راهنمایی کند استاد و مدرس فرزندتان است.

نکته: این طرز فکر متداول و صد البته اشتباه را فراموش کنید که در ابتدای فراگیری، ساز ارزان خریداری کنید و بعدتر در صورت علاقه‌مندی به ادامه‌ی مسیر نوازندگی، ساز بهتری برای فرزندتان خریداری می‌کنید! سعی کنید در حد مقدوریت در همان ابتدا ساز با کیفیت مناسب تهیه کنید. در غیر اینصورت ساز بی‌کیفیت خود می‌تواند یکی از مهمترین عوامل دلسردگی و دلزدگی از تمرین و نوازندگی شود.

همانطور که پیشتر اشاره شد آموزش موسیقی به کودکان مستلزم تخصص و تجربه‌ی منحصری است که هر مُدرسی واجد این ویژگی نیست. از همین رو یکی از معضلات اساسی، یافتن آموزشگاه معتبر می‌باشد که در زمینه آموزش موسیقی به کودکان، تخصص کافی و وافی داشته باشد.

متاسفانه در ایران بشدت دچار کمبود مدرس تخصصی در حیطه‌ی آموزش گیتار به کودکان هستیم. در هر حال آشنایی با سوابق مدرس، فعالیت و رزومه‌ی کاری ایشان می‌تواند راهگشا باشد. مهم‌ترین نکته تمرکز و اشراف مدرس در این حیطه است. چه بسا اساتید با سابقه و نامداری که در هنگام آموزش به کودکان بی‌تجربه عمل می‌کنند و همان عملکرد مشابه‌ای را پیش می‌گیرند که با بزرگسالان دارند. سوابق آموزشگاه و اساتید آن را بررسی کنید، در نظر بگیرید که در این زمینه برنامه‌ی مدون و جامعی دارند یا خیر! آموزش موسیقی به کودکان یک روند مقطعی و جسته گریخته نیست.

مسلما آموزشگاهی موفق عمل می‌کند که واجد برنامه‌ی درازمدت و متناوب در این زمینه باشد. اما متاسفانه بسیاری از مراکز آموزشی صرفا مقطعی و حتا فصلی به این امر توجه دارند و موسیقی کودک در سیستم آموزشی ِ آنها جدی تلقی نمی‌شود و صرفا نگرشی به عنوان زنگ تفریح و برنامه‌ای تابستانی به آن دارند.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است