گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ساز حنجره و چالش‌های تولید صوت منتشر شد

کتاب «ساز حنجره و چالش‌های تولید صوت»، که به‌تازگی توسط نشر سوره‌ی مهر در ۲۵۰۰ نسخه با قیمت ۱۰۰ هزار تومان منتشر شده است، ثمره‌ی سال‌ها پژوهش فریبا (فرنگیس) یاوری در زمینه‌ی صدای انسانی- چه گفتار و چه آواز- است. فریبا یاوری تحصیلکرده‌ دو رشته‌ی به‌ظاهر نامرتبط بیهوشی و موسیقی است.

او برخلاف اغلب نوازندگان و خوانندگان، در بزرگ‌سالی به دنیای موسیقی قدم گذاشت. ساز تخصصی او سه‌تار است اما برای تکمیل آن به پیشنهاد استادان خود دوره‌ی ردیف آوازی را نیز پشت سر گذاشت و اتفاقاً در این مرحله بود که دانش او در زمینه‌ی آناتومی به کارش آمد و او را متوجه مشکلات اساسی در رشته‌ی تخصصی آواز کرد؛ او پا را از این نیز فراتر گذاشت و در نهایت با تحقیقات شبانه‌روزی و چندساله‌ی خود، گره از معمای ذهنی خود در زمینه چالش‌های تولید صوت انسانی- چه در گفتار و چه آواز- گشود. او سال‌هاست مدرس آواز ردیف دستگاهی است، اما در کلاس او خبری از بیماری و مشکلات حنجره نیست.

یاوری در مورد روش این کتاب می گوید: «شیوه‌ی من در این کتاب نه‌تنها پیشگیرانه بلکه درمانگر است. محتوای کتاب «ساز حنجره و چالش‌های تولید صوت» نه تکرار مکررات است و نه حتی ادامه‌ی شیوه‌های رایج صداسازی. این پژوهش‌ها پاسخی است به این پرسش که آیا خوانندگی یا گویندگی به‌ناچار با سرنوشت محتوم بیماری عجین است یا راهی برای پیشگیری یا حتی درمان بیماری‌های حنجره که ناشی از تولید صوت است، وجود دارد.»

این کتاب با ۳۸۴ صفحه در قطع رحلی و چاپ رنگی در ۸ گفتار تنظیم شده است. گفتار اول شما را با آناتومی و فیزیولوژی سیستم عصبی و اندام‌های مرتبط با گفتار آشنا می‌سازد. گفتار دوم به شرح ماهیچه‌ها، اعصاب و سیستم عروقی صورت، سر و گردن می‌پردازد. گفتار سوم مربوط به اندام‌های راه هوایی است. گفتار چهارم از بیماری‌های راه هوایی می‌گوید. گفتار پنجم شرح مختصری در مورد تغذیه، عادات غذایی و توصیه‌های لازم برای خوانندگان است. گفتار ششم لزوم آشنایی با فیزیک صوت را برای فهم بهتر مطالب کتاب یادآور می‌شود. گفتار هفتم مفاهیم زبان از دیدگاه زبان‌شناسی را مورد بررسی قرار می‌دهد و در نهایت گفتار هشتم شامل تکنیک‌های کاربردی برای خوانندگی است.

این کتاب، همان‌طور که از نام آن پیداست، برای هر کس که با صوت و صدا سروکار دارد کاربرد خواهد داشت و برای بهره‌مندی همه‌ی افراد از هر قشر و صنف و پیشه‌ای سعی نویسنده در ساده‌نویسی و ارائه‌ی تصاویر گویا و مرتبط با مطالب بوده است. در صورت تمایل به دریافت کتاب می‌توانید از طریق شماره‌های زیر اقدام نمایید:

شماره تماس نویسنده (فریبا یاوری): ۰۹۱۲۴۷۷۲۵۰۸

شماره تماس مؤسسه کجاوه سخن سوره مهر: ۵-۶۶۴۶۰۹۹۳-۰۲۱

 

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است