گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

تصنیف‌های عارف قزوینی با روایت فرید خردمند منتشر شد

آلبوم «تصنیف‌های عارف قزوینی» به خوانندگی مهدی امامی با روایت فرید خردمند و سرپرستی امیر شریفی از سوی مؤسسه‌ی فرهنگی‌ـ‌هنری ماهور منتشر شد. این اثر اجرای مجموعه‌ تصانیف عارف قزوینی (۱۲۵۸-۱۳۱۲ خورشیدی) شاعر و ترانه‌سرای پرآوازه ایران در اواخر عصر قاجاری است. هرچند بیشتر این تصانیف بارها و بارها در دوره‌های مختلف به صورت پراکنده اجرا شده‌اند، اما ویژگی این مجموعه در آن است که تقریباً تمامی آهنگ‌های عارف را یکجا در خود دارد.



در اجرای تصانیف این مجموعه برای نخستین‌بار بسیاری از این بندها که خواندن‌شان به‌دلایل مختلف چندان رایج نبوده و نیست گنجانده شده است. ارائه‌ کلام این بندها بی‌شک تصویر دقیق‌‌تری را از زندگی، هنر و اندیشه‌های عارف به دست خواهد داد که با خوانندگی توانای مهدی امامی سعی در دقت هر چه بهتر در ارائه آنها شده است.

فرید خردمند*، نوازنده‌ و مدرس تمبک و سه‌تار، که این مجموعه با تحقیقات او به انجام رسیده ضمن اعلام مطالب فوق درباره هدف این آلبوم نیز گفت: «هدف اجراکنندگان آن، بازسازی یا روایت نمونه‌ای آموزشی یا آرشیوی از این تصانیف نبوده، بلکه با تکیه بر سنّت تصنیف‌خوانی در موسیقی ایرانی کوشیده‌اند تا با درآمیختن ذوق و سلیقه‌ی موسیقاییِ خود، اجرایی از این آثار ارائه دهند؛ اجرایی برای شنیدن و درگیرشدن هرچه بیشتر با موسیقی و اندیشه‌های عارف».
او ویژگیِ منحصربه‌فردِ این مجموعه را در رابطه با کلام تصنیف‌ها دانست. چرا که عارف از زمره‌ نخستین گویندگان و شاعران اجتماعی ایران است که همزمان با تاریخ بیداریِ سیاسی در عصر مشروطه، اقدام به واردکردن مضامین و کلمات نو و به‌روز در شعر خود کرد.

بیشتر تصانیف عارف متأثر از اتفاقات سیاسی و اجتماعی دوران اوست و کلام آنها حاوی پیام یا خواست شاعر از مردم در قبال این اتفاقاتِ تاریخ‌ساز، دعوت به قیام بر علیه استبداد و استعمار و عوامل آنها، تجلیل از مبارزان و وطن‌پرستان و شهیدان راه آزادی و مضامین‌شان مملوّ از احساسات و هیجانات روحی‌‌اش در بزنگاه‌های حسّاسِ تاریخی و بیانگر رنج‌ها، حسرت‌ها، بیم‌ها، امیدها، خشم‌ها، شادی‌ها و اشک‌های اوست.

«تصنیف‌های عارف قزوینی» به روایت فرید خردمند، خوانندگی مهدی امامی و سرپرستی امیر شریفی با نوازندگی نی احسان عابدی، سنتور آریا محافظ و حمید برزویی، تار و سه تار امیر شریفی و کمانچه سهیل صادقی و المیرا مردانه از سوی مؤسسه‌ی فرهنگی‌ـ‌هنری ماهور منتشر و روانه‌ بازار نشر موسیقی شده است.

*
«فرید خردمند» سال ۱۳۵۴ به دنیا آمد. موسیقی را با آموختن ضرب و تصنیف نزد «عباس دبستانی» آغاز نمود. چهار سال نزد «جمشید محبی» ضرب زدن را فرا گرفت و موسیقی دستگاهی را با سه تار «علی بیانی» مشق کرد. سپس از شاگردی «مجید کیانی»، «داریوش طلایی» و «جمشید شمیرانی» بهره ها برد. او سال ها در صفحات قدیمی موسیقی ایرانی پژوهش نمود و حاصل کارش گردآوری مجموعه زیادی از تصنیف های قدیمی به همراه ضربی است که خود می نوازد. خردمند به مدت چهار سال عضو مرکز «حفظ و اشاعه موسیقی» و اکنون عضو کمیته پژوهشگران خانه موسیقی است. تا کنون کنسرت ها و برنامه های پژوهشی بسیاری در داخل و خارج کشور برگزار نموده است. همچنین در آلبوم های «عجملر»، «چهارگاه مرکب»، «ماهان»، «راست»، «درآمد دوم»، «پیروزان» و«سرمست» همکاری کرده است.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است