گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شیرالی: به دنبال ریشه هایم می گردم


چند سالیست که هنرمندان موسیقی ایران بنا به دلایلی دیگر دغدغه ای برای انتشار صوتی آثارشان در بازار موسیقی نیستند و این آثار را به صورت آلبوم یا تک ترک در وب سایت های مختلف، به صورت رایگان ارائه می دهند. به تازگی پیمان شیرالی نوازنده و آهنگساز، در وب سایت خود چند آلبوم با نوازندگی خود را برای دانلود علاقمندان قرار داده است؛ در مورد این اتفاق با او گفتگو می کنیم.

چگونه در مدت کوتاه این تعداد اثر را اجرا و ضبط کرده اید؟

بیشتر این آثار سال ها با من بوده اند چه زمانی که آنها را در رسیتال ها برگزار می کرده ام و قسمتی از رپرتوار من بوده اند و چه دوران آموزشی ای که قطعات را برای شاگردانم دوباره آنالیز و آنها را برای اجرای صحنه ایی آماده می کردم. ساختار تمامی قطعاتی که ساخته ام را همیشه در ذهن داشته ام و بافت آنها برایم غریب نبوده اند و بدلیل آمادگی نواختن آنها به صورت ناگهانی تصمیم به ضبط این آثار نموده ام.

آیا تمام این مجموعه به تازگی آهنگسازی شده است؟

۷۴
قطعه در این پنج آلبوم ضبط شده است که در مجموعه کتاب های سرزمین مادری، مانی و مانا و چهره های مادرم گردآوری شده اند.
اکثر قطعات مربوط به سالهای پیش می باشد و می توان گفت، جدیدترین اثر در آلبوم «سبکبال» با همین نام می باشد که در دو قسمت نوشته شده و قسمت پایانی این قطعه تمی از استاد حسین دهلوی که مایه اصلی آن ملهم از قطعه «رقص چوبی قاسم آبادی» اجرا و تنظیم استاد ابولحسن صبا است.

آیا شما دوره ای تخصصی برای آهنگسازی طی کرده اید یا به صورت خود آموخته به این کار می پردازید؟

دوره ای اولیه آهنگسازی من بدون فراگیری هارمونی، کنترپوان وفرم شناسی شکل گرفت و فقط با شناخت، تسلط و تجربه زیادی که بر رپرتوار گیتار کلاسیک داشتم قطعات را می ساختم. با تشویق های فراوان دوستان اهل هنر و با همراهی برخی از اساتید در دوران هنرستان با ساختار و نوازندگی پیانو آشنا شدم و فرم شناسی را زیر نظر استاد الهامیان فراگرفتم. سالها به فراگیری و شناخت دستگاه های ایرانی پرداختم و چندین کار برای ارکستر ملی نوشتم و با قرار دادن سازها در کنار یکدیگر وارد عرصه ی جدیدی در آهنگسازی شدم.

چرا این آثار را رایگان در اختیار علاقمندان قرار دادید و از انتشار به صورت سی دی خودداری کردید؟

بدلیل اینکه هنوز هم احساس می کنم گیتار کلاسیک در جامعه امروزی نقش پر رنگی ندارد و مردم شناخت کافی نسبت به این ساز پیدا نکرده اند، با تنظیم و ساخت قطعاتی که روح ایرانی در آن نوازش می شود، سعی نمودم مردم سرزمینم را با این ساز نزدیک تر کنم، پس به این نتیجه رسیدم که هنر روشنی زندگی است و اگر با مادیات همراه شود عیار خود را از دست می دهد؛ بنابراین تصمیم به انتشار این آثار به صورت رایگان بروی سایت رسمی خود گرفتم.

آیا برنامه ای برای حضور به روی صحنه دارید؟

تا پایان تابستان امسال نزدیک به پنج اجرا، در استان های مختلف برنامه ریزی شده است که مهمترین آنها اجرای کنسرتو اثر رودریگو با ارکستر کامه راتا به رهبری کیوان میرهادی در سالن رودکی می باشد.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است