گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

معرفی یک اپلیکیشن میکروتونال تحت سیستم عامل اندروید (۱)

زمانی که صحبت از موسیقی میکروتونال به میان می آید ممکن است علاقه مند شویم تا دراین فضای صوتی جدید و گامهای مختلف آن تجربه شنیداری داشته و خودمان ملودی بسازیم. در این نوشتار قصد داریم به سراغ اپلیکیشن ۱۶۳ کیلوبایتی “Microtonal eXplorer” رفته و با امکانات آن آشنا شویم. با این اپلیکیشن می توان وارد دنیای موسیقی میکروتونال شد و از آن لذت برد.

این اپلیکیشن کم حجم توسط کریس گوتیر (Chris Gauthier) طراحی و به صورت مجانی در سایت گوگل پلی قرار داده شده است. آخرین به روزرسانی آن در تاریخ ۳ آوریل ۲۰۱۵ صورت گرفته و ورژن آن ۱.۲ است.

به هنگام اجرای برنامه با پنجره زیر که تحت نام “Play” مشخص است روبرو می شویم؛ در این پنجره نت های موسیقی با فرکانس و اعدادی که نشان دهنده تعداد درجات موجود دراکتاو است مشخص شده اند. همچنین می توان آیکون هایی که هر کدام عملکردی خاص دارند را مشاهده کرد.

مثلا در پنجره بالا نتی با فرکانس ۳۲۹.۶۳ هرتز سومین درجه از گامی است که ۷ فاصله دارد. در این پنجره می توان صدای اجرای نت های اپلیکیشن و محدوده صوتی بستر درجات و فواصل را تغییر داد. کیفیت صدای پخش چندان مناسب نیست ولی با توجه به کم حجم بودن اپلیکیشن چاره ای هم جز این نبوده است. در مثال بالا محدوده صوتی بستر درجات و فواصل دو اکتاو بوده و از C4 تا C6 گسترش دارد. اولین درجه هر اکتاو با عدد ۱ مشخص است و در هر اکتاو درجاتی که با عدد تکراری مشخص هستند، همان نت در سایر اکتاوها می باشند. در این مورد می توان به دو درجه با عدد ۳ اشاره کرد که نتی مربوط به دو اکتاو متفاوت است.

در این پنجره با استفاده از آیکون های حجم صدا می توان صدا را کم و زیاد کرد. همچنین می توان با استفاده از آیکون دسترسی به فایل به سیستم فواصل موجود دسترسی پیدا کرد. نام فایل انتخابی در گوشه سمت چپ بالای پنجره مشخص شده است.

ایجاد فایل جدید

از طریق آیکون دسترسی به فایل و گزینه “New” فایل جدیدی ایجاد می گردد. در پنجره “Play 3” نت های C5,C4 وC6 با فرکانسهای ۲۶۱.۶۳ ، ۵۲۳.۲۵ و ۱۰۴۶.۵ هرتز متعلق به سه اکتاو متوالی و با عدد ۱ مشخص می گردد. در واقع در ابتدای کار ما با سه اکتاو مواجه می شویم که هر کدام فقط شامل یک درجه و یک فاصله هستند.

این فایل جدید نیاز به ویرایش داشته و می توان از طریق آیکون “Edit” وارد پنجره ویرایش شد. با ورود به پنجره ویرایش می توان تعداد درجات موجود در اکتاو را کم یا زیاد کرد. شکل زیر پس از ورود به پنجره ویرایش مشاهده می شود و نشان دهنده وجود یک فاصله در اکتاو می باشد.

شاهین مهاجری

شاهین مهاجری

متولد ۱۳۵۰ تهران
لیسانس زمین شناسی، دانشگاه تهران، ۱۳۷۴
نوازنده و محقق تمبک و میکروتونالیست

۱ نظر

بیشتر بحث شده است