گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

امامی: استقبال خوبی از برنامه ما در سوئیس شد

شما در چند سال اخیر، کنسرت ها و ضبط های زیادی داشته اید که متمرکز بوده است بر روی موسیقی قدیم ایران؛ می خواستم از شما بپرسم که چگونه شد به این فکر افتاده اید و چه نیازی احساس کرده اید که روی این نوع از موسیقی تمرکز کنید؟

من علاقه زیادی به موسیقی قدیم ایران داشته ام و سعی کرده ام در حد توانم بر روی آن حوزه موسیقی کارکرده و بر روی موسیقی دوره قاجار و هم قبل از آن دوره مطالعات مختصری داشته ام و به طبع در آثارم از آن ها بهره می برده ام در این سال ها آلبوم های تولید کرده ایم با همراهی دوستانم مثل آلبوم برافشان و آلبوم چهار سو که با آهنگسازی دوست خوبم حمید شریفی بوده و همچنین آلبوم بزم دور با آهنگسازی دوستانم سعید کورد مافی و علی کاظمی که همه این آلبوم ها توسط انتشارات ماهور منتشر شده است و تمامی این آثار رویکردی که ما داشته ایم استفاده از امکانات بالقوه موسیقی قدیم ایران بوده است و اینکه این امکانات بالفعل کرده و امکاناتی نظیر فرم و دورها و متدهای متفاوتی که در آن موسیقی وجود داشته است و الان کمرنگ شده است و یا کمتر استفاده می شوده است. این امکانات در هر صورت به ما راهی را نشان می دهند که شاید از این طریق بتوان رنگ و بوی تازه از موسیقی ایران رو شنید، البته شاید! در هر صورت راهی است که می شود در بستر تاریخی اصالت ها را حفظ کرد و موسیقی گذشته را به این شکل منتقل کرد.

شما کنسرتی اجرا کرده اید در انگلیس، لطفا در مورد این برنامه صحبت کنید.

ابن اجرا به دعوت مدرسه مطالعات شرقی دانشگاه لندن انجام گرفته است که با استقبال خوبی هم مواجه شده است و اساتید و دانشجویان زیادی در ابن کنسرت حضور داشته اند، اساتید بزرگی چون آوانرای، رچل هریس و جان بیبی که همه از بزرگان رشته موزیکولوژی در دنیا هستند، در کنسرت ما حاضر بوده اند و این افتخار بزرگی است برای بنده. این اجرا در واقع آخرین اجرای فستیوال سالانه سوییس است که سال هاست که موسیقی ایرانی در آن فستیوال ها اجرا نشده است و فکر می کنم این کنسرت تاثیر خوبی داشته در شناساندن موسیقی کلاسیک ایرانی به دانشجویان و اساتید موسیقی در آن دانشگاه.

آهنگسازی این اجرا و نوازندگی سنتور به عهده سعید کرد مافی بوده است، بنده به عنوان خواننده حضور داشته ام و همچنین فریبرز کیانی با نوازندگی تنبک ما را همراهی می کرد؛ ما اجرایی در لندن داشته ایم و بعد اجرایی در شهر ساتمتم داشته ایم. تمامی این اجراها با استقبال خوبی مواجه شده است و بازخوردهای خوبی گرفته ایم.

به عنوان آخرین سوال می خواستم بدانم که برنامه های که آینده دارید چیست و آیا ضبط یا کنسرت خاصی دارید که بخواهید اینجا اعلام کنید؟

امسال آلبوم هایی را منتشر خواهیم کرد که یکی از آن ها تصنیف های عارف هستند که با کار سترگ دوست خوبم فرید خرمند و همراهی حمید شریفی و بنده تمامی تصنیف های عارف اجرا شده است. تمامی بندهای تصانیف عارف برای اولین بار اجرا شده است و در دسترس علاقه مندان خواهد گرفت. همچنین آلبوم دیگری یه صورت دشتی با آهنگسازی حمید شریفی به نام حزان که آن هم بر اساس تصنیف های عارف توسط انتشارات ماهور انتشار می شود. البته کارهای دیگری هم هست که مشغول تنظیم و میکس آن خواهیم بود و انشالله تا انتهای امسال به بازار عرضه می شود و امیدوار خواهم بود که مورد پسند علاقه مندان قرار گیرد.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است