گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بررسی برخی ویژگی های ساختاری آثار پرویز مشکاتیان (۱۲)

پرویز مشکاتیان (۱۳۳۴-۱۳۸۸)

حال از زاویۀ دیگری به بررسی آثار ساخته شدۀ پرویز مشکاتیان می پردازیم. همانطور که ذکر شد، یکی از ویژگی های قطعات پرویز مشکاتیان، تاثیرپذیری از ردیف موسیقی ملی ایران به خصوص ردیف میرزا عبدالله است به نحوی که برخی از آثار وی برخی از این قطعات را می توان برداشتی متفاوت و خلاقانه از گوشه های مورد نظر دانست. برای مثال به بخشی از گوشۀ یقولون در آواز ابوعطا از ردیف میرزا عبدالله توجه کنید.


audio file
گوشۀ یقولون را با اجرای تار نورعلی برومند بشنوید

جملات این گوشه در تصویر بالا با حروف مشخص شده اند، حالا حروف مورد نظر را با نغمات نوشته شده در تصویر پایین تطابق دهید.


audio file
قسمتی از چند مضراب حجاز از پرویز مشکاتیان را بشنوید

همانطور که مشاهده می کنید جملات آغازین قطعۀ چندمضراب حجاز کاملا بر اساس گوشۀ یقولون از ردیف میرزاعبدلله اقتباس شده اند و ساختار، ترتیب و ترکیب جملات کاملا با هم مطابقت می کنند. حال بخش دیگری از این قطعه را مورد بررسی قرار می دهیم که بر اساس گوشۀ بسته نگار در آواز ابوعطا طراحی و ساخته شده است. ابتدا به قسمتی از گوشۀ بسته نگار در ردیف میرزا عبدالله توجه کنید.


audio file
قسمتی از گوشۀ بسته نگار را با تار نورعلی برومند را بشنوید


حالا به قسمتی از قطعۀ چندمضراب حجاز توجه کنید که کاملا بر اساس نغمات گوشۀ بسته نگار در ردیف موسیقی ملی ایران ساخته و پرداخته شده است.


audio file
قسمتی از چند مضراب حجاز پرویز مشکاتیان را بشنوید


حالا به گوشۀ دیگری از ردیف میرزا عبدالله توجه کنید، گوشۀ سیخی در آواز ابوعطا:


audio file
قسمتی از گوشۀ سَیَخی را با تار نورعلی برومند بشنوید

حالا به همین جملات در قطعۀ ضربی ابوعطا توجه کنید و سعی کنید از روی علائم مشخص شده به تشابه ساختاری نغمات پی ببرید. با مرور این جملات می توان به میزان تاثیرپذیری از ردیف های موسیقی ملی ایران در آثار پرویز مشکاتیان پی برد.


audio file
قسمتی از ضربی ابوعطا (صبح مشتاقان) را از ساخته های پرویز مشکاتیان بشنوید

همانطور که ملاحظه شد جملۀ اجرا شده در این قطعه کاملا با ابتدای گوشۀ سیخی از ردیف میرزا عبدالله تطابق داشته و کاملا برگرفته از آن می باشد. حال به جمله ای دیگر از همین گوشه (سیخی) توجه کنید.


audio file
بخش دیگری از گوشۀ سیخی را با تار نورعلی برومند بشنوید

این جمله را نیز با نغمۀ درج شده در تصویر زیر مقایسه کرده و سعی کنید آن دو را با هم مقاسه کنید. باز هم ملاحظه می شود که ردیف موسیقی ملی ایران تا چه حد در ساخت این اثر تاثیر داشته است.


audio file

قسمتی از ضربی ابوعطا (صبح مشتاقان) را از ساخته های پرویز مشکاتیان بشنوید

علیرضا جواهری

علیرضا جواهری

۱ نظر

بیشتر بحث شده است